American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Dette er mye avgift: :-)

Betalte 9000kr per person SVG-OSL-FRA-BKK-AKL-SYD-BKK-LHR-SVG.

Thai First...

Hellige jul, 9000 spenn pr hode!! Må vel være ny rekord i svindelavgiftene...og jeg som syntes 5000 per hode sist var horribelt...

Last edited:

Hellige jul, 9000 spenn pr hode!! Må vel være ny rekord i svindelavgiftene...og jeg som syntes synes 5000 per hode sist var horribelt...

Enig med deg - svindel er en god beskrivelse av dette.

Den største svindelen er at SAS gir inntrykk av at de kun krever dette inn på vegne av operating carrier, mens de i stedet putter beløpet rett ingen lomme.

Den største svindelen er at SAS gir inntrykk av at de kun krever dette inn på vegne av operating carrier, mens de i stedet putter beløpet rett ingen lomme.

Ikke snakk.

18.000NOK + 240.000 poeng er på grensen til svindel, men skal vi til New Zealand og Fiji så SKAL vi til New Zealand og Fiji ;-)

Stemmer dette? :o

Er dette en så åpenlys sak at man faktisk burde gå til Forbrukerrådet med den? Eller gjemmer SAS seg bak et juridisk sett vanntett skott her? Jeg synes dette er en helt horribel form for behandling av EB-kunder. Jeg skulle forstått det dersom OC rent faktisk krevde inn disse pengene, men hvis de ikke gjør det, så er det, tja, ren svindel.

Men kan det være en gjensidig avtale mellom flyselskapene (i Star Alliance)? Der avgiftene, i dette tilfellet, beholdes av SAS

Men kan det være en gjensidig avtale mellom flyselskapene (i Star Alliance)? Der avgiftene, i dette tilfellet, beholdes av SAS

Den er hvertfall ikke gjensidig på den måten av de nord-amerikanske selskapene typisk ikke krever noe fuel surcharge på bonusbilletter hos partnere. Jeg vet dette gjelder UA og AC hvertfall. Det finnes flere UA MP kunder her på forumet som kan skilte med svært hyggelige bonusuttak som kun koster noen skarve hundrelapper i avgifter. Slik det bør være.

Er dette en så åpenlys sak at man faktisk burde gå til Forbrukerrådet med den? Eller gjemmer SAS seg bak et juridisk sett vanntett skott her? Jeg synes dette er en helt horribel form for behandling av EB-kunder. Jeg skulle forstått det dersom OC rent faktisk krevde inn disse pengene, men hvis de ikke gjør det, så er det, tja, ren svindel.

Det er iallfall neppe lov å kalle det drivstofftillegg hvis sannheten er at avgiften ikke har noen sammenheng med drivstoffutgifter på den aktuelle flyvningen.

Selskapene betaler hverandre for bonusseter, derav at flere selskapet har høyere kost på partner awards. Derimot er dette uavhengig av YQ og så vidt jeg husker (så noe tall i en blogg post for en tid til tilbake) stort sett lavere enn YQ.

Det er iallfall neppe lov å kalle det drivstofftillegg hvis sannheten er at avgiften ikke har noen sammenheng med drivstoffutgifter på den aktuelle flyvningen.

Det var vel det amerikanske myndigheter kom frem til, og grunnen til BA (og LH?) nå kallet det "carrier charges".

For betalte billetter har det lite å si ettersom man annonserer sluttprisen, men for bonusbilletter burde man vært ærlig å kalt det "co-pay" eller lignende.

Å gå etter flyselskapenes praksis med YQ på bonusreiser blir nok vanskelig. Til og med EU har mer eller mindre gitt blaffen i å regulere dette.

Muligheten ligger imidlertid å gå etter den nokså tvilsomme praksisen der selskapene bruker YQ som en "avgift" i prisingen sin, mens den egentlig er - og burde være - en integrert del av billettprisen som helhet. Særlig når skatter og avgifter refunderes for ubenyttede billetter blir denne praksisen ganske uklar fra et forbrukerperspektiv, når man ikke får refundert YQ på alle billettyper (selv om dette riktignok oppgis med liten skrift i bestillingen).

I blant annet Brasil er denne praksisen kjent ugyldig, noe som i sin tur tar knekken på YQ-praksisen på bonusbilletter, så dette er veien å gå. Kloke hoder burde kunne klare å lage en velformulert klage til norske forbrukermyndigheter, så kan det tenkes at YQ forbys i sin nåværende form i Norge også.

Det skal i hvert fall vanskelig forklares for selskapene hvorfor denne særavgiften, som ble innført pga høy oljepris, ikle ble korrigert ned da oljeprisen raste. I stedet endret flere selskapet bare navn på den til f. eks. International Surcharge, som for øvrig er like misvisende fra et forbrukerkjøpsperspektiv.

Hvis noen drar i gang en prosess på dette, hiver jeg gladelig min støttesignatur på den. Vinn YQ-kampen på vanlige billetter, så fordufter den også på rewards.

Inntil selskapene kommer opp med nye svindelavgifter.

Litt OT... Greit ha i bakhodet hvis det kommer et megasalg av miles noen gang igjen fra Lifemiles. Skal du feks ha TG First til BKK fra tyskland, ryker du bare på 125USD.
Miles & More samme, 5630 kr (OK, da med OSL-MUC-OSL). Noen verre?

Før helgen fikk jeg brev med tilbud om oppgradering til AmEx Platinum. I brevet stod det at jeg var forhåndsgodkjent, og dersom jeg takket ja til oppgradering, ville jeg få halv pris første året samt få være med i trekningen av 100k EB-poeng. Jeg har hatt Premium-kort i 3-4 år nå.

Jeg har tidligere søkt 2 ganger om oppgradering, og fått avslag begge gangene.

Er det andre på forumet som har fått dette tilbudet?
Jeg har hatt et SAS Amex Classic i 13 måneder og fikk tilbud om oppgradering til Platinum for halv årspris første året. Etter noe betenkningstid sendte jeg avgårde bestillingen pr snail-mail for over to uker siden. Ennå ikke fått noe nytt kort. Tar det virkelig så lang tid ? Jeg håpet jo å få bruke det i påsken, men det gikk jo ikke.

Jeg har hatt et SAS Amex Classic i 13 måneder og fikk tilbud om oppgradering til Platinum for halv årspris første året. Etter noe betenkningstid sendte jeg avgårde bestillingen pr snail-mail for over to uker siden. Ennå ikke fått noe nytt kort. Tar det virkelig så lang tid ? Jeg håpet jo å få bruke det i påsken, men det gikk jo ikke.

Sendte også inn for et par uker siden, intet hørt..

Ingenting her heller. Men det har vel ikke vært noe særlig med aktivitet hos Posten eller DNB i påsken.

KIWI Amex Platinum..

Fått beskjed i 2 butikker nå ved "Avvist kort" at Kiwi har sluttet å ta amex. Er det flere som opplever dette? Beskjeden er gitt i Bergens området.

Status
Not open for further replies.
Back