• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Altfor dyrt på flyplassene

Re: Altfor dyrt på flyplassene

Et av poengene er vel at mange flypassasjerer har opptil flere timer å slå ihjel på en flyplass. Det og kikke i butikker er jo et greit tidsfordriv. Hadde man kunne gjøre et godt kjøp, kunne det sikkert passe bra inn. Men hvis alle vet at man får samme vare billigere utenfor flyplassen, er det for de fleste mer convenient å heller kjøpe den når man kommer frem/hjem!

BF:fly

Enig i at prisene på flyplasser kan være tidvis høye. Men med mine omtrentlige 40 flighter pr år må jeg ha noe som selges der i ny og ne. De gangene jeg er på vei til USA f.eks og jeg har glemt hodetelefonen min hjemme, eller sokkene mine blir våte etc og så videre så kjøper jeg så klart nye. Dette skjer meg litt for ofte, men er min egen feil og hvis det får hjelpe på omsettingen til OSL og andre får det Bare være. Jeg forstår litt høyere priser. Man har ingen andre valg, ergo man kjøper det som er. Man får ta det som en del av reisen. De som kun skal ut på billigst mulig tur får heller hive i seg et selvsmurt rundstykke eller to før security

Last edited:

Helt enig i din avsporing her, mat og drikke er hinsides all fornuft når det gjelder priser. Forhåpentligvis vil passasjerene snart kunne ta med sin egen drikke iallefall når veskeforbudet oppheves, om ikke lenge i følge EU. Alle de andre "ekslusive" butikkene går jeg rett forbi uten problemer:D

Fullstendig enig. De "eksklusive" butikkene hopper ogsaa jeg elegant over og prisene paa OSL er helt hinsides paa matfronten. Jeg kjoeper gjerne Hugo Boss og andre gode merker, men du maa jo vaere helt idiot dersom du handler disse paa en norsk flyplass. En Hugo Boss skjorte koster 1200 spenn paa OSL, mens den koster 80 Euro i Tyskland eller 70 dollar her. Alt bortsett fra alkohol holder jeg meg unna.

Her i USA har man begynt aa se en helt ny utvikling paa flyplasser.

Seattle og Minneapolis er to flyplasser der butikkene er paakrevd aa ha samme prisene som i sentrum av disse byene. Det har gjort at det er utrolig godt utvalg av butikker paa disse flyplassene og at man faktisk ser folk shoppe der i lange baner og ikke kun roek og sprit :P

Mat paa alt fra McDonalds til Starbucks er ogsaa samme pris som i sentrum saa man kan beholde roen og kose seg uten aa bli flaadd til skinnet.

Tror vi vil se mye av det i fremtiden.

Men saa var det jo hvem som driver flyplassene da... MSP og SEA trenger ikke aa subsidiere sutrete moeringer eller Vefsnnitter som synes det er en skandale dersom de maa kjoere mer enn 3 minutter for aa komme seg til en flyplasss ;):D

Last edited:

Jeg må virkelig si at det vil være en nedtur dersom kjente, tunge kjeder som H&M, Dressmann, Jack and Jones etc. etablerer seg på lufthavner. De hører hjemme på shoppingsentre. Hvorfor man nå plutselig skal ha det til at flyplasser skal være stedet for feks H&M å etablere seg, skjønner jeg egentlig ikke. En flyplass er et sted der man (hovedsaklig) skal konsentrere seg om selve luftfarten, ikke shopping. Det betyr selvsagt ikke at det ikke er rom for klesbutikker, elektronikk, osv - en flyplass bør heller ha selvstendige butikker, så man slipper et kjede-preg. Som en nevnte i forbindelse med CPH, er det heller ikke sikkert at flyplassene ønsker et kjøpesenterpreg - i likhet med (tydeligvis) flere her, inkludert meg selv. At alle klesbutikker på lufthavner skal være dyre er jeg ikke noe for, noe variasjon må man kunne ha, så lenge man opprettholder en "ikke-kjede"-profil.

For å si det sånn: om jeg befant meg på en flyplass, ville jeg gått minst like raskt forbi feks H&M som en veldig eksklusiv butikk. Shopping tar jeg på shoppingsentre/butikker i byer.

Last edited:

Fullstendig enig. De "eksklusive" butikkene hopper ogsaa jeg elegant over og prisene paa OSL er helt hinsides paa matfronten. Jeg kjoeper gjerne Hugo Boss og andre gode merker, men du maa jo vaere helt idiot dersom du handler disse paa en norsk flyplass. En Hugo Boss skjorte koster 1200 spenn paa OSL, mens den koster 80 Euro i Tyskland eller 70 dollar her. Alt bortsett fra alkohol holder jeg meg unna.

Her i USA har man begynt aa se en helt ny utvikling paa flyplasser.

Seattle og Minneapolis er to flyplasser der butikkene er paakrevd aa ha samme prisene som i sentrum av disse byene. Det har gjort at det er utrolig godt utvalg av butikker paa disse flyplassene og at man faktisk ser folk shoppe der i lange baner og ikke kun roek og sprit :P

Mat paa alt fra McDonalds til Starbucks er ogsaa samme pris som i sentrum saa man kan beholde roen og kose seg uten aa bli flaadd til skinnet.

Tror vi vil se mye av det i fremtiden.

Men saa var det jo hvem som driver flyplassene da... MSP og SEA trenger ikke aa subsidiere sutrete moeringer eller Vefsnnitter som synes det er en skandale dersom de maa kjoere mer enn 3 minutter for aa komme seg til en flyplasss ;):D
Nå er faktisk kjedebutikker på OSL pålagt å ta samme pris som på andre lokasjoner.

Når det kommer til Klær o.l. så kan det veldig ofte være penger spart og handle på flyplasser (utenfor skandinavia vel og merke som Tommy777 påpeker)... Merkeklær som Hugo Boss, Polo o.l. har jo prisavslag på 30-40% om man handler dette på f.eks. FRA AMS osv... Men mat og drikke her hjemme i skandinavia og ikke minst på OSL synes jeg er horribelt, mildt sagt horribelt. Norge, av de land jeg har vært i, er det landet jeg kan komme på hvor differansen i prisnivå på mat og drikke innenfor og utenfor en flyplass er størst. Ta LHR og AMS som eksempel, disse har jo ett prisnivå som ikke ligger særlig mer enn 10-20% over hva en "gjennomsnittlig" øl koster dersom man forlater flyplassen og reiser inn til byen... På OSL er det jo nærmere halvannen gang +++ så dyrt. Da koster det mer enn det smaker spør du meg (selv om det smaker med forfriskninger og noe å bite før en flight også da).

Det er nok ikke usannsynlig at mange merkevarebutikker ser på flyplassbutikkene som en reklamekanal. Problemet med å drive på en flyplass, spesielt på "rød sone" er jo at lagerplass (og forøvrig selve butikken) er svært kostbart, og skal sikkerhetskontrolleres. Derfor vil det lønne seg bedre for de som kan leve på å selge lite men svært dyrt.

På OSL så gikk prisen på mat og drikke ca. 10-30 % opp på det jeg pleide å spise etter at SSP fikk monopol på innsiden av rød sone. Riktignok er det enkelte varer vi får ganske god pris på som ansatt på flyplassen, men jeg kan ikke se at det er riktig at en aktør skal drive servering på et sted det passerer flere mennesker på en dag enn i en større norsk by.

Når det gjelder andre flyplasser så er det veldig varierende med butikker, og også priser. Flyplasser i Nord-europa skiller seg fra de i sør, og i sørøst-asia så er de store transfer-flyplassene også ulike. Mange flyplasser skryter jo også på seg prisgarantier i forhold til "byen" de tilhører, men jeg har ikke fulgt med så nøye på hvorvidt disse påstandene holder mål bestandig.

Flyr man ofte så kan man hvis man følger med, innimellom få tak i spesialtilbud som er vel så gode som andre steder.

Back