Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

Re: Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

Veldig artig å høre så mange god-ord om polet. Jeg har jobbet på Vinmonopolet og har litt innsikt i hvordan strategien er. Jeg har ikke noe tro på at det lar seg ordne at de står for tax-free salget på flyplassene. Det vil nok ligge lovmessige reguleringer i veien for dette og det står jo omtrent notert i grunnloven at Vinmonopolet skal ha en non-profitt struktur etc. Å kombinere dette med dyre husleier på flyplasser tror jeg ikke lar seg gjøre. Dessuten er det to krefter som jobber mot hverandre når man skal ha polet til å selge ut tax-free varer, når man samtidig har ansvaret for å drive inn avgifter og redusere alkoholkonsumet. Jeg tror ordningen vil forbli slik den er idag, med mulighet for at de strammer inn taxfree kvotene ytterligere for å forsøke å hindre handelslekkasje til land uten avgifter.

I norsk alkoholpolitikk er det privatøkonomiske aspektet bevisst utelatt. Der er det å få opp prisene som gjelder, da man mener å finne forskning som sier at høye priser reduserer forbruket. De glemte å ta priselastiteten i betraktning, som sier at for vin og brennevin vil forbruket gå lite ned når prisen økes mye (kilden er lærebok i mikroøkonomi).

Veldig artig å høre så mange god-ord om polet. Jeg har jobbet på Vinmonopolet og har litt innsikt i hvordan strategien er. Jeg har ikke noe tro på at det lar seg ordne at de står for tax-free salget på flyplassene. Det vil nok ligge lovmessige reguleringer i veien for dette og det står jo omtrent notert i grunnloven at Vinmonopolet skal ha en non-profitt struktur etc. Å kombinere dette med dyre husleier på flyplasser tror jeg ikke lar seg gjøre.
Hva er den prinsipielle forskjellen mellom å betale leie for lokaler i et kjøpesenter, og leie for lokaler på en flyplass?

Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

Det vil nok ligge lovmessige reguleringer i veien for dette og det står jo omtrent notert i grunnloven at Vinmonopolet skal ha en non-profitt struktur etc. Å kombinere dette med dyre husleier på flyplasser tror jeg ikke lar seg gjøre.

Det finnes flere gode argumenter for å ikke la Vinmonopolet stå for taxfreesalg av alkohol, uten at jeg nødvendigvis er enig i dem.
Men disse to er dårlige eller uvesentlige Dagens lovverk lar de ikke gjøre det, men lover kan alltids forandres. Og om det er non-profit eller ikke er jo uvesentlig av husleien, som jo er endel av driftskostnadene og er inkludert i prisene (som jo på taxfree vil være egne). Der er jo ikke akkurat slik at endel av Polets topp lokasjoner i Oslo har billig husleie heller. Såvidt jeg vet regnes ikke House of Oslo, Rosenkratzgate, og mange fler som akkurat billige lokasjoner

Re: Re: Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

Hva er den prinsipielle forskjellen mellom å betale leie for lokaler i et kjøpesenter, og leie for lokaler på en flyplass?

Det er en prinsipiell forskjell i utleiers strategi. Mens Avinor ønsker mest mulig husleie isolert sett og i stor grad har dette som utgangspunkt når de inngår kontrakter, får vinmonopolet ofte kraftige rabatter i kjøpesentre da de fungerer som fluepapir på besøkende.

Det er en prinsipiell forskjell i utleiers strategi. Mens Avinor ønsker mest mulig husleie isolert sett og i stor grad har dette som utgangspunkt når de inngår kontrakter, får vinmonopolet ofte kraftige rabatter i kjøpesentre da de fungerer som fluepapir på besøkende.
Så mens Avinor ønsker direkte profitt fra leietakeren, ønsker kjøpesentrene indirekte profitt ved å ha en attraktiv butikk i senteret. Det overordnede målet er det samme, og jeg ser fortsatt ikke den prinsipielle forskjellen for Vinmonopolet.

Såvidt meg bekjent tar Avinor ut sin husleie i form av en prosentandel av omsetningen.

Argumentet som ble presentert i utgangspunktet med høy husleie har ingenting med saken å gjøre i forhold til om man er non-profitt. Bare fordi man er non-profitt betyr ikke at man ikke kan ha høye utgifter og flashy butikker.

Hva angår vinomonopolets priser så har de jo ofte meget gode priser om man trekker fra avgifter. At avgifter og dermed prisen på varene er høy er jo ikke vinmonopolet sin skyld? Dette er jo en politisk sak og man kan være enig eller uenig..

Men Vinmonopolets priser er jo ofte meget gode om man ser bort i fra avgiftene.

Et tilleggsargument er jo at gjennom våre glade taxfree handel så bidrar vi til at befolkningen i Honningsvåg og Mo i Rana blant annet har en flyplass.

Så når man først skal sponse dette kalaset i distriktsnorge (som jeg syns er helt greit). Hvorfor ikke bare lukke sirkelen og ikke la det lekke ut profitt til private når dette ellers kunne gått til å bedre norsk flyinfrastruktur.

Vel det hadde i alle fall vært sabla gøy å være med på slipp av "store" viner på polets OSL lokasjon. Hadde man da sett vinentusiaster gjøre mileage runs (selvsagt over 24t) for så å returnere grytidlig morgen på slippdagen for å hamstre godbiter? :D

Jeg har mye mer tro på at norske myndigheter heller stikker fingeren i jorden etter valget til høsten og senker avgiftsnivået på alkohol solgt i Norge slik at vi kommer ned på svensk nivå. Ettersom det nå anslås at bare ca halvparten av alkoholen som nytes i Norge er solgt via Vinmonopolet, svenskehandel og smugling er på et høyt nivå, så tror jeg den beste løsning for å få "kontroll" på salget er å gjøre noe med avgiftene.

Lar ikke dette seg gjøre politisk, så får vi kanskje se en avdeling av Vinmonopolet på innlandsterminalen på OSL? Det måtte vel være en glimrende plassering for et polutsalg?

Hvis jeg ikke har misforstått så var store deler av årsaken til etablering av taxfree ved ankomst i Norge at man skulle ta deler av taxfreesalget som før ble gjort utenlands.

I dag er det visst blitt slik at taxfreesalget er en svært viktig inntektskilde for Avinor, og for flere flyplasser er dette avgjørende for flyplassens økonomi.

Om vi skulle legge ned taxfreesalget (som er foreslått av Miljøpartiet De Grønne (...) i aftenposten i dag) ville man mistet denne delen av kaken og avinor måtte ha større tilskudd fra staten for å kunne fortsette driften.

Å få inn polet istedenfor andre aktører har jeg ingen formening om ettersom jeg primært ikke drar på flyplasser for å handle alkohol :)

Noe av argumentasjonen for salg ved ankomst var jo også det sikkerhetsmessige. Jo færre som kjøper underveis, jo mindre brennbar væske i flykabinen, For flyselskapet betyr det også mindre vekt å transportere.

La Vinmonopolet få konkurrere på forretningsmessig grunnlag via et eget underselskap og doner overskuddet til opprettelse av et flymuseum på Gardermoen.

Back