Jeg vet nå ikke helt jeg. På den ene side er det ingen tvil om at Vinmonopolet har god kompetanse og gode innkjøpere. Om dette gir lavere priser på taxfree ser jeg egentlig ingen automatikk i. De har nok i tillegg til gode innkjøpere også gode økonomer, så da er vi vel like langt?
Det jeg ikke liker med dette er at man i dag kan kjøpe en rekke viner på taxfree som man ikke får tak i på Vinmonopolet. Med andre ord blir resultatet et mindre mangfold.
Polet skal gå i null, så hvis vinene på taxfree blir dyre, så kommer det kundene til gode på andre områder.
Stemmer, de har også en av de proffeste innkjøperne du får der ute. De har en svært stor stjerne ”der ute” hos vinleverandørene.
Jeg ønsker de hjertelig velkommen på OSL.
Det betyr sannsynligvis inngripen fra EØS, og kanskje Vinmonopolet sin død.
Polet har ikke hatt innkjøpere på snart 20 år. Polets folk er aldri "der ute".
100% av varene i polhyllene kjøpes inn av polet fra de forskjellige importørene/produsentene via en håndfull godkjente grossister.
Hmm.. Da er jeg 100% feilinformert, eller noen terminologier jeg ikke forstår.
De vennene jeg har som samler vin, gutta på polet briskeby og polet i vika mener det som er i hyllene er meget bra og rimelig grunnet høy profesjonalisme og sterk innkjøpskraft.
Uansett - det polet får til, passer meg bra på OSL også![]()
Det er bare å dele taxfreebutikkene i to, også er det problemet løst
Vinmonopolet har ikke monopol på kompetanse. Det vil alltid være mulig å ansette smarte folk.
Når jeg skal handle alkohol på butikker i utlandet (på samme vis som enkelte partier i dag ønsker det skal være i Norge), så er ofte servicen og kunnskapen på bånn.
Når de private ikke kan levere dette er det jo synd for de.
Dere med kunnskap og/eller interesse for konkurranseregler, anbudskonkurranser, europarett og sånn: Hva er problematisk og hvordan kunne problemene eventuelt løses?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.