Alternativer til Super Puma?

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Hvilke alternativer finnes på markedet i dag, hvis Super Puma ikke får fly i Nordsjøen mer?

S92 er vel heller ikke veldig godt likt av hverken passasjerer eller mannskap?

Hva kan man bruke da?

Det er flere mellomstore helikoptre som kan være aktuelle, som aw189, Bell 525, h160 og h175.

Jeg opplever at de fleste passasjerer er fornøyd med s92.

Hvorfor mener du at S92 ikke er likt av passasjerer og mannskap?

I de siste årene så har det i grunnen kun vært de 2 alternativene, så det er kanskje ikke så enkelt å svare på det. Jeg liker S92en bedre enn Super Pumaen, p.g.a. bedre plass. Men har ikke noe særlig erfaring med Super Pumaen for å kunne gi en mening om andre forskjeller mellom de 2.

Forsvinner Super Pumaen for godt så må det komme et annet alternative, da det fort blir sårbart med bare en type. Men det finnes egentlig ikke andre alternative i den størrelsen, som jeg kjenner til i hvert fall.
S-61 ble jo brukt tidligere, og den typen som erstatter den (i militær konfig i hvert fall) er jo AW101, men det er nok litt problemer med den størrelsen helicopter på en del helipad'er offshore.

Finnes det egentlig andre typer som i praksis klarer 19 personer i redningsdrakt da?

EDIT: AW189 og H175 er muligens alternativer, men Bell'en er ikke etter min mening, for liten range. Men hvor mange har nå troen til Airbus sine helicopter etter H225?

Last edited:
Det vanlige er 19 passasjerer for å utnytte kapasiteten på de vanlige destinasjonene.
Ved 20 eller flere kreves CA.

Hva er kravet til antall passasjerer disse maskinene må klare å frakte?

Tror ikke det er noe krav. En del mindre rigger og flytere har gjerne daglige flighter med 8-12 mann, mens de store plattformenene /tlp / feltsenter har flere daglige der de fleste er fulle. Ser ikke noe stort problem med at et supplement til S-92 er mindre, f.eks. 12 seter. Det bør i så fall være et avlangt helikopter med 1+2 i bredden, og ikke to rader med 4 i bredden eller 3 rader med 4 i bredden uten midtgang. Klaustrofobifølelsen er helt annerledes i F.eks. EC155 enn 225

Skal det skje noe? Ikke økonomi til å kjøpe inn noe nytt. F.eks CHC prøver å unngå konkurs.

Nja, det er vel ikke helt korrekt.
Vici Helicopter AS er navnet på selskapet som i disse dager bygger opp en administrasjon i Stavanger-regionen, men som i første omgang planlegger å operere fra Flesland.

Det nye selskapet har bestilt to fabrikknye AW189 produsert av Leonardo Helicopter i Italia. Første maskin kommer i mai.

Sertifisert for 19 personer
– Maskinen vil være utrustet i henhold til norske krav, og være et alternativ til Sikorsky S-92 som i dag er eneste maskin basert på moderne teknologi som opererer på kontinentalsokkelen. AW 189 ble sertifisert i 2014, og bygger på 25 års utviklingshistorie av AW139, sier Sætre.
http://sysla.no/2017/01/31/oljeener...pterselskap-skal-operere-fra-flesland_188495/

Nja, det er vel ikke helt korrekt.

Ja, er vel ingen som håper på denne akkurat. Med 4 i bredden vil den ta klaustofobien fra super puma til nye høyder. Greit den er sertifisert for 19, men om det funker for 19 gjennomsnittlige oljearbeidere med suit er en annen sak.

Da kom vel siste spiker i superpumakista ifm rapporten fra havarikommisjon, og sjef Airbus Helicopters sin innrømmelse på NRK denne uken.

Er tiltrotor et alternativ som Nordsjøbuss?
Åssen er de å lande og ta av med i dårlig vær?

Tiltrotor vil iallefall kreve betydelig større helikopterdekk. Noe som medfører ombygging av samtlige av dagens helidekk. Jeg har sjelden vært flink til å spå om fremtiden, men tiltrotor tror jeg ikke vi får se offshore på mange år.

Espen

Helidekk har en 270 grader (hvis jeg husker rett) hinderfri sektor. Trodde dette kanskje ble en utfordring mtp å unngå at rotorene på en tiltrotor kommer borti andre installasjoner, både under inn- og utflyging og landing/avgang. Men jeg er ingen ekspert på tiltrotor.

Espen

Rimelig overrasket over å se en Super Puma flakse forbi på vei mot BGO nå for kort tid siden. Trodde de hadde totalt flyforbud i Norge.

Helidekk har en 270 grader (hvis jeg husker rett) hinderfri sektor. Trodde dette kanskje ble en utfordring mtp å unngå at rotorene på en tiltrotor kommer borti andre installasjoner, både under inn- og utflyging og landing/avgang. Men jeg er ingen ekspert på tiltrotor.

Espen

Nesten korrekt... Den hinderfrie inn- og utflygingssektoren skal være 210 grader (noe som ikke gjør saken som diskuteres enklere). Flere relevante krav for operasjoner på norsk sokkel finnes i BSL D 5-1 "Forskrift om kontinentalsokkelflyging - ervervsmessig luftfart til og fra helikopterdekk på innretninger og fartøy til havs."

Back