Alpene 2019 - Lech

Someone

Moderator
Medlem
Som tradisjonen etterhvert har blitt skulle 3 generasjoner av hele klanen på en årlig alpetur for flotte fjell, god skikjøring og bra mat og drikke. Dette var den 8. turen totalt, og 6. gangen til Lech og 5. året på rad på samme hotell, men mer om destinasjonsvalg og info i en senere post. Først måtte vi komme oss dit. Billetter var booket i slutten av august, men med en familieforøkelse på vei og med tanke på at yngstemann ville være 2-2,5 måned ved avreise ble det enstemming vedtatt at kona og den kommende ville hatt såpass lite utbytte av turen at de denne gangen ble hjemme. Så da ble det kun booket for eldstemann på 4,5 og meg

Selv om Lech ligger i Østerrike er det mest praktisk å fly til ZRH og kjøre de to timene derfra. INN er riktignok hakket nærmere, men ikke så praktisk å fly til. Som vanlig var morgenflighten OSL-ZRH booket. Tidligere var det Swiss som tok seg av den første av totalt 3x daglige OSL-ZRH og som de og SAS har codeshare på, men for 2 år siden byttet de på avgangene slik at SAS og SK841 med avgang 09:50 er første avgangen fra OSL.

En natt preget av snøvær hadde gjort så vi la til litt ekstra buffer, selv om vi fra før hadde god tid. Først lokaltoget L1 fra Hvalstad til Sandvika, før vi byttet over til R11 og resten av veien om til OSL. Som vanlig var man ikke alene ombord i toget, og snøværet gjorde så alt var 10ish minutter forsinket.

Ankomst OSL og printet ut boarding card og bagtags for de to kolliene. Forsøkte sende alt på self bagdrop, men selv om den aksepterte det ene kolliet, en stor bag, var en halvkilo over 23 kilos grensen, så var den mindre fornøyd med lengden, så vi ble tvunget bort til en av de manuelle skrankene. Men heldigvis var det null kø i gullskranken så fikk levert både den siste baggen og kom oss raskt gjennom sikkerhetskontrollen før vi hele gjengen kunne samles i loungen for litt frokost før avreise

701236b9dd1767e135e1a94fdbf86d51.jpg


TDC....sånn plutselig
 
Da jeg hadde behov for litt garderobetilskudd forlot jeg resten av gjengen i god nok tid til å ta turen innom Æra Man for noen bukser og skjorter mens jeg hadde anledning, samt en proviantbunkring på Bit

15cd648b874bc229a6dcab811a830722.jpg


SK841 skulle gå fra D7 i dag, så da var det å begynne rusle utover. Helt greit trafikk en tirsdag sen morgen, så den helt store trengselen var det ikke

9dbdae0ffaf673999f507d41c45c10bc.jpg


Ute ved D7 stod LN-RRF klar til å ta oss til ZRH. Dette er jo en av tre maskiner, som opprinnelig var tiltenkt Air Europa, og som i starten hadde noen grusomt trange skinnseter, før de ble oppgradert til det nye SAS interiøret. Dette er også en av SAS sine -800 maskiner med såkalt short field performance pakke, hvilket ikke akkurat trengtes her. Maskinen hadde forøvrig startet dagen i TOS

2a81c96ef6e70d648fa0163abcc76bb5.jpg


Belegget kan umulig ha vært mer enn 2/3, så bording gikk radig, og eldstemann og jeg kunne konstaterer vi hadde 21 ABC for oss selv
830fb12921ba146a55802eb6e91156f3.jpg


Helt grei benplass ombord
bce1b6fe9721e126484a8c68a15a7159.jpg


Ved siden av stor DY-ett-eller-annet som jeg mener huske skulle til Szczecin eller noe sånt.
26bdf1116b92dcba1eca8b259c40e732.jpg


Da det var tåke i ZRH fikk vi en 10-15 minutters slottid og kunne begynne taxe mot 01L samtidig som den laksefrakteren til Israel kom
3f8b10273c8ad9f10151099f72b28761.jpg


Selv om det ikke snødde så hadde det samlet seg nok is på vingen til at en dusj behøvdes
3b4e5d1a25ff8e023b1a3f4a8d39b28e.jpg


Opp i luften, og arvingen ble fikk sin croissant fra Bit
b5ccff319db617ba648e10066c46492e.jpg


Opp gjennom skyene og kursen ble satt sørover
3fe626284f4bd1d452b019cc8669d833.jpg


Da tralla kom passet det fint med en Mikkeler IPA og en kopp te til kanelbollen jeg hadde kjøpt
f29cb5a388ec24e69cf106808f1d4d09.jpg


Da vi nærmer oss ZRH kunne jeg konstatere at fjellene lå badet i sol, mens tåken lå over lavlandet
2200ccf42641f9e90d16d1c85ab08f80.jpg


Ankomst ZRH sånn bitte litt etter rute, og som vanlig når jeg ankommer SAS fra OSL blir det gate på A-piren
25f4ad0be9d57f94772efc7ca0db289a.jpg


5 av 7 kolli kom relativt kjapt, så mens vi ventet på de to siste, tok noen av oss turen innom «matbutikken» i kjelleren og bunkret opp, før minibussen fra det lokale selskaper her, der Lecher, som vanlig stod klar men en sjåfør man var best i tysk. Ruten mot Lech går rett østover i retning St.Gallen. Så følges Rhinen litt sørover på den sveitsiske siden. Litt dårlig link mellom Sveits og Østerrike der, så en stund før man kommer til Lichtenstein tar man av motorveien, kjører over en bro og på små lokale veier gjennom en småby og grensen, før man kan kjøre ut på motorveien på den østerrikske siden av grensen. Siste delen mot Lech er derimot over et slags fjellpass og noen relativt svingete veier. Fremme i Lech var der å gi bagasjen til de som ordner med slikt, og hoppe ombord i gondolen det siste stykket opp til Oberlech, hvor hotellet ligger

d1e600479a80388a11b79cb11701a252.jpg


TBC.......
 
Takk for rapport så langt. Husker gamle LN-RRF seter. Det var de lyseblå, var det ikke?

Ser frem til fortsettelsen
 
Lech ligger altså drøye to timer fra Zurich og er således et sted det er relativt enkelt å komme seg til. I tillegg til gode bakker er det også bra off piste muligheter og det er endel av Ski Arlberg området, som er et sammenhengende skianlegg som det kanskje mer kjente St.Anton (og mindre kjente Warth) er endel av. Mens St.Anton nok er livligere og passer bedre for de som er på jakt etter full afterski meg Jägerbombs og hele pakken der, er Lech hakket roligere, og dyrere.

ski-arlberg-shadow.png


Arlberg området utgjør grensen mellom Tirol og Vorarlberg, og området ligger i den sistnevnte delstaten, som betyr noe sånt som "foran" Arlberg, og er den vestligste delstaten i Østerrike
718d7fc0c7fd3215d0d32471839962fc.jpg


4f61d2461671b5d2593eb56e9ce811cb.jpg


Ikke at jeg hører forskjell, med dialektmessig ligner visstnok tysken som snakkes her mer på sveitsertysk enn østerrikstysk. For 100 år siden stemte også en stort flertall for å forlate Østerrike og heller gå inn i Sveits, uten at det ble noe av. Og for de som har sittet mye i skiheiser, det er fra Vorarlberg Doppelmayr familien, og dermed selskapet kommer fra
 
Last edited:
For 5 året på rad var vi booket inn på Hotel Golderner Berg, som da ligger i skråningen oppe i Oberlech. Her er det bilfritt, men alle hotellene henger sammen i et tunnelsystem. Hotellet eies en av del av storfamiliene her i byen med det artige navnet Pfefferkorn og etterhvert kjenner både sjefen selv, frau Pfefferkorn og mange av de ansatte oss igjen.
Hotellet ligger også rett ved bakken så man kan både ski-in og ski-out

06c89e1d5e69a718ef35e33c4ab7ac64.jpg


ca8a382881b8b9ebad6b5c5923f0f08c.jpg




Fra solterrassen
70585b9296f4db4b49efabb3037da6de.jpg


I tillegg til 4 restauranter for middag, på tross av at hotellet ikke er så stort, hvilket er greit når man med små barn som legger seg tidlig er det også badebasseng, spa og utendørsboblebad
696a228466abf890ad2c21410c80604c.jpg


4bba55814704fa9c4262f2661911277b.jpg
 
Dagene her gikk stort sett sin vante gang. Normalt var vi først i frokostsalen da den åpner 07, før jeg og junior stod sammen i bakken frem til lunsj. I starten med «hundebåndet» før han etter 1,5 dag kunne slippe seg løs

ddac753fec1f783e51920d91c93ed3d3.jpg


6b3746798230e681750d1269b83155a5.jpg


Deretter lunsj, som hver dag ble inntatt ute, inkludert den ene dagen det var overskyet

ce471e4088fdcfa63fb961355226c17e.jpg


cd115a571614a4b5550bbc143716af09.jpg


Etter lunsj trådde barnevakten til og jeg kunne få kjørt fra meg litt i anlegget

30a63daa088b212d2b2e23de8e0ec24b.jpg


d819e79bb0c6351fb14e67e33f99b163.jpg


73c6b8af3be0636b8d1687201ebc1caa.jpg


7e07325929e95f0447f0efd120e326e9.jpg


d0b155a668cc19293d069c67be77098c.jpg


ebc2243982bb1f4bdb7ce22d2cc45279.jpg


118ab6879f7d06052053dc090009d3a2.jpg


f3c97869366186621b33e5c983aac3de.jpg
 
Åhhh! Herlig!
Kjenner skibomsen i meg våkner ut av dvalen. Får holde meg til norske fjell i år, men neste år tror jeg jaggu jeg må nedover en tur.
Hvis du tror det er klingon, walisisisk eller noe som blir bedre av et besøk hos en øre-, nese- og halsspesialist, er det trolig sveitsertysk.
Takk for motiverende rapportering :)
 
Ser flott ut der nede!

Angående kanelbollevalget, så er det jo opplest og vedtatt at Samson sine er de beste på OSL ;) Skikkelige smør- og sukkerbomber!
 
Hvordan booket du transport fra ZRH og dit? Bare lurer og leide du ski onsite eller sjekket du inn skiutstyr og det hele?
 
Lech er en herlig plass. Skal ned i vinterferieuken på 6.året nå. Bor på Hotel Gotthard i sentrum. Bodde i Oberlech en gang, men aldri bodd på Goldener Berg.

Flyr til ZRH og tar Arlberg Express inn. Sytalaust.

Ser ut som dere er heldige med været. Blir det en runde på Alter Goldener Berg for middag eller lunsj?

Aking fra Oberlech og ned til sentrum er helt konge.

51d774a878d589e1fecb21ca23f07f1c.jpg
 
Last edited:
Hvordan booket du transport fra ZRH og dit? Bare lurer og leide du ski onsite eller sjekket du inn skiutstyr og det hele?



Booket gjennom hotellet, men kan sikkert også fikses selv. Vi er såpass mange at minibuss er greieste løsning. Men det går også en buss (som bruker 1,5t lenger enn bil) samt man kan ta tog via Zürich HBF til Langen, også enten buss eller taxi derfra

Stort sett har vi leid ski, da de tildels har et veldig bra utvalg av høy kvalitet
 
Vel, alt har en ende, unntatt pølsa som har to, så var på tide på komme seg hjem. Mens hotellet sørget for transport av bagasjen med til Lech, eller «Unter-Lech» som vi spøkefullt kaller det, så tok vi turen ned til Gondolen som som skulle ta oss det korte strekket ned til sentrum, og ned til minibussen som stod klar for de 2 timene videre til ZRH

d5c038bdbf98842f8c3e4d440e591897.jpg


Da vi denne gangen fløy Swiss og ikke SAS hjem, var det innsjekk i Hall 1, og ikke Hall 2. Relativt rolig på innsjekk på dette tidspunktet og null kø på business innsjekk. Mens kofferten var en lettvekter på 14kg, klokket baggen inn på 26kg og fikk dermed en heavy-tag, men gikk for det på EBG kvoten
34b59497708884d0c49f058a6b61c426.jpg


Bortimot null kø gjennom security også, og siden det fristet mer med en ordentlig middag enn lounge-mat spiste vi heller på det italienske stedet rett ved.

LX1216 var denne gangen satt opp fra B43, og dermed B-piren som deler hus med D-gatene og dermed er flexi Schengen-Non-Schengen. I tillegg har du B1-B10 som er lavprispiren borte i gokk. B-gates har jeg bare en gang tidligere har fått til OSL, og i følge Flightmemory var dette min 12. tur ZRH-OSL siden 2006, så litt statistisk grunnlag har jeg.

92c0c7680b9f11a869afc5f617b50946.jpg


På B43, og ytterst på B piren som HB-JCI klar, en av 20 A220-300 (the airplane formely known as CS300) i Swiss sin flåte, i tillegg har de jo 8 av -100 modellen. Levert april 2018, så ennå mindre enn et år gammelt. Etter noen franske flyveledere som ikke ville jobbe snøyt meg for A220 opplevelsen i fjor, var jeg fornøyd med å nå endelig få prøvd den

På fjernpark på andre siden stod også HB-JCA i sitt nye «Fete de Vigneron» livery....her et dårlig bilde tatt mellom doble vinduer
a82895c666ad7671159fbc477eaf8940.jpg


Grunnen til fleksible B/D gates var ganske naturlig, da maskinen nettopp hadde kommet inn fra Kiev, så alternativet var da buss gates. Routingen for HB-JCI denne dagen var forresten CDG-ZRH-KBP-ZRH-OSL-ZRH-STR, så den både begynte og sluttet dagen på nightstop ute
3d9d984e480d65b1d187d00a1825ea7d.jpg


Selv om maskinen nå går under A220 navnet var den langt fra rebrandet. Det står blant annet CSeries med store bokstaver på dørstokken og sikkerhetsbrosjyrer gjør fortsatt det samme

Lys og fin kabin og liker også svært godt 2-3 konfigurasjonen. Junior og jeg hadde plassert oss på rad 8 og hadde dermed god utsikt til de relativt store PW motorene
0658c717ddc64a4a35b2f1ac9abee226.jpg


Benplassen var brukbar og setene fra ZIM gir det hele ett moderne utseende
96a2fa3f775b198ffc07c0d3be5682f2.jpg


Det er også montert noen «gameboy-skjermer» i taket som kun ble brukt til å vise kart og flightinfo, hvilket jeg synes er et pluss
2ea6712917cb02efbae0f3d895e596a7.jpg


Swiss sine A220-300 har 145 seter, men med 4 rader business og blokkerte midt- og sideseter var kapasiteten på denne flighten i praksis 137. Basert på antallet ledige seter ombord skal jeg tippe på omtrent 130 passasjerer, så et belegg på snaue 95%. Tror business var nesten full også, av de 12 tilgjengelige setene

Som vanlig på en ZRH-OSL flight en søndag på vinteren ble vi 5-10 minutter sene på grunn av lasting av ski. Men vi lå fortsatt an på å landet til tiden

Nå har jeg etterhvert prøvd både E2 og A320NEO som jo deler motorfamilie med A220 og må si at støyen på A220 kanskje var hakket høyere på denne enn søskene. Dog er dens 2-3 konfigurasjon å foretrekke over A320neo sin 3-3. Og selv med one-class 145 konfigurasjon er det langt bedre benplass enn hva Widerøe tilbyr på sine E2 maskiner. Dermed vil jeg si A220 vinner totalt sett, hvis jeg skal sammenligne

Opp i luften og Swiss deler ut ymse ting som tegnesaker etc til barn. Matservering tok til en denne gangen var det en ganske velsmakende grønnsaks quiche, dog den fristet ikke arvingen så ble begge til meg. Har fått endel rart og ikke spesielt godt på flighter innen Lufthansagruppen tidligere, men denne var ganske god. En liten rødvin til var også helt grei

e760dc8ef4387f5b5b1e7315bb8c703e.jpg


Ellers en hendelsesløs flight. Som med andre moderne fly, var også doen bak relativt trang, men hakket bedre enn de med Airbus sine «spaceflex» doer.

d652d62ea2c63319b39879d38902085c.jpg


God fart hadde vi også, eventuelt de har beregnet god tid, for selv med bagasjeforsinkelsen landet vi 10 minutter før tiden i snødrevet på OSL. Ankomst på 01R og parkering innerst på sørsiden av E-gatene. Tydeligvis var vi litt raske, for Menzies (er vel de som fortsatt har Swiss?) var ikke helt klare såvidt jeg kunne se, så måtte vente 2-3 minutter på gate

d631521849f8d2f04393eff0de856315.jpg


20052ea9048111614a7ea509a03afe6a.jpg


Med mye bagasje å bære ble taxfree droppet og etter noen minutter venting ble det påstått at det var «bag on belt», og to minutter senere kom faktisk bagasjen. Denne gangen funket priority, hvilket var praktisk da det betydde vi rakk 19:13 toget i retning Asker med hele 5 minutters margin. Med touchdown 18:43 (rutetid 18:55) og litt venting både på gate og bagasje, må jeg si det gikk veldig effektivt på OSL denne kvelden.

Dog var det praktisk å bli hentet på Asker stasjon for det siste stykket hjem
 
Takk for turen. Ikke noen andre mål i alpene som frister? Eller er det litt som med gamle folk som drar til samme sted i syden år etter år? :colgate:
 
Takk for turen. Ikke noen andre mål i alpene som frister? Eller er det litt som med gamle folk som drar til samme sted i syden år etter år? :colgate:



Jo, men noen ganger handler det om hvem vi reiser med. Samt er et hotell som funker veldig bra gitt dagens familiesammensetning
 
Back
Top