Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Kanon

ScanFlyer Gold
Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

I’m looking to verify this post. Alaska 1282 #AS1282 did indeed divert almost immediately back to PDX tonight. Operated by a brand new #737MAX-9.

If this checks out, a hell of a lot more than just the window was lost. Possible an entire plugged exit door departed the aircraft?!
https://twitter.com/AirlineFlyer/status/1743459107867152734

Attachments

• GDH_jFdbMAAxcxJ.jpg
    GDH_jFdbMAAxcxJ.jpg
    174.6 KB · Views: 1,347
  • GDH_jFhaQAA2WXp.jpg
    GDH_jFhaQAA2WXp.jpg
    111.5 KB · Views: 1,324
  • GDIFeE7bAAA8abx.jpg
    GDIFeE7bAAA8abx.jpg
    62.6 KB · Views: 1,301
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Oooops - glad jeg ikke var med på den turen. Nå holder det vel med MAX-hendelser…

Har en sånn plugget dør falt ut før? Det er vel i praksis samme som de vel bruker på -900ER?

Artikkel fra Reuters, som har en del info om flygningen, og uttalelser fra Boeing m.fl. https://www.reuters.com/business/ae...oeing-737-max-9-emergency-landing-2024-01-06/ Interessant quote under.

The MAX 9 features a rear cabin door behind the wings of the aircraft that can be "activated" in dense seating configurations to meet evacuation requirements, Flightradar24 said. However, they are permanently "plugged," or deactivated, on Alaska Airlines jets.

Oooops - glad jeg ikke var med på den turen. Nå holder det vel med MAX-hendelser…

Oops I did it again, var det vel en låt som het en gang.

Nesten ufattelig hvor mye utfordringer det skal være med MAXen. Det har vært en dårlig uke..

…og nå er flåten med MAX9 satt på bakken hos Alaska!

If it's Boeing, I'm not going..

…og nå er flåten med MAX9 satt på bakken hos Alaska!

I blant så slår det slagordet deres «Proudly all Boeing» litt tilbake på dem

GDJYWpsWcAAaI8q

Ser ut som de første maskinene alt er tilbake i drift, etter en sjekk.

Alaska 737 Max 9 that lost deactivated exit had recent pressurization issues

Preliminary information about the accident remains scarce, though two people familiar with the aircraft tell The Air Current that the aircraft in question, N704AL, had presented spurious indications of pressurization issues during two instances on January 4. The first intermittent warning light appeared during taxi-in following a previous flight, which prompted the airline to remove the aircraft from extended range operations (ETOPS) per maintenance rules. The light appeared again later the same day in flight, the people said.
https://theaircurrent.com/feed/dispatches/alaska-737-max-9-that-lost-deactivated-exit-had-recent-pressurization-issues/
Blir forhåpentligvis en endring i prosedyre her.

Ligger da problemet/utfordringen hos Alaska og ikke hos Boeing?

Burde ligge inne i sjekkliste at fly med tettet nødutgang, ikke kan se bort fra feil med trykksetting.

Jeg legger litt merke til at jeg egentlig kanskje ikke har så lyst til å sette meg inn i en max lenger, det begynner å bli vel litt mye nå, selv om jeg forsåvidt stoler på at de aller verste problemene er rettet opp i.

Jeg legger litt merke til at jeg egentlig kanskje ikke har så lyst til å sette meg inn i en max lenger, det begynner å bli vel litt mye nå, selv om jeg forsåvidt stoler på at de aller verste problemene er rettet opp i.
Jeg er så glad Biman Bangladesh, som jeg skal fly med på Mandag, ikke har noen Max'r, for da vet jeg at jeg kan fly trygt....

Det ser ikke ut som dette er et problem hos Alaska, AS fulgte sine Operasjonelle Prosedyrer tok maskinen ut av ETOPs og breaking News FAA har akkurat satt ALLE Boeing MAX-9 på bakken.

Og kanskje ikke den beste timing fra Boeing:

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-wants-faa-to-exempt-max-7-from-safety-rules-to-get-it-in-the-air/

Riktignok er det 737-MAX-7

Burde ligge inne i sjekkliste at fly med tettet nødutgang, ikke kan se bort fra feil med trykksetting.

Hvordan kan man sjekke dette, fra innsiden må man fjerne paneler, fra utsiden må det en platform til.

En slik tettet nødutgang bør ha samme struktur som resten av flykroppen og tåle de samme belastningene.

De samme tettede nødutgangene finnes også på -900ER

Last edited:
Back