• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alarm på Vigra

Re: Alarm på Vigra

Hva er det egentlig med flyflåten til SAS?
Enten så er det flammer som spruter ut av motorene på Boeing 737-maskinene, eller så er det knekte hjuloppheng på Q400..

SAS flyr vel ikke med F-50 på Vigra ? Er det nødlanding av et fly som skulle til en annen plass ?

Så det evige spørsmålet: Er dette ei naudlanding, eller ei sikkerheitslanding?

Flyet skulle fra Kvernberget i Kristiansund og skulle til Bergen. Det skulle etter planen lande i Bergen 14.10, men landet i stedet i på flyplassen Ålesund Lufthavn Vigra.

Fant det jeg også.

Enten så er det flammer som spruter ut av motorene på Boeing 737-maskinene, eller så er det knekte hjuloppheng på Q400..

Bra spørsmål! :rolleyes:

Ingenting med flyflåten til SAS.
Det er ingenting farlig med flammene som var i 737 motoren. Jeg vet ikke hva som forårsaker det, men vi har noen mekanikere, teknikere og annet fagpersonell som sikkert kan forklare det i detalj hva som kan ha skjedd om du er interessert. Det bare ser dramatisk ut, og da tipser folk VG, Dagbladet eller tv2.

Q400 sine uhell kommer det en rapport ut, vent på den. Så får du svaret.

LN-RNG_04.jpg

Og her er'a den hvite beatrix med Nick Figaretto til rors - bildet ble tatt i april 2003

Hva er egentlig alderen på disse F50-maskinene til SAS Norge? Synes det har vært litt mange episoder med dem de siste årene.

Strengt tatt burde vel propellrutene til SAS overføres til WF så får man et skikkelig skille på jet/ikke-jet.

De ble levert nye fra fabrikken mellom februar og mai i 1990, LN-RNG er den nest nyeste av dem.

Så det evige spørsmålet: Er dette ei naudlanding, eller ei sikkerheitslanding?

Det var det jeg også lurte på. "Kontrollert nødlanding" brukte NRK. I andre sammenhenger snakkes det også om førevars-landinger. Det er ikke så lett å finne ut hva som er det rette, så hvis noen insidere med spesiell oversikt over definisjonene kunne forbarme seg ...?

Hva er det med flyene til SAS??? Det er da helt normalt at det er litt problemer, de andre flyselskapene i det store utland har til tider det samme problemer, siden SAS da er skandinavisk så blir det veldig fokusert på i norske media, det er da ikke stort værre i SAS enn de andre store utenlandske selskapene, bare at det ikke fokuseres i norske medier. Det med Q400 kunne ha skjedd med hvilket som helst selskap, det skjedde bare hos SAS først.

"Problemet" er vel at Norsk og Internasjonal media har tatt tak i alt som har med luftfart å gjøre.
Det aller meste blir blåst opp noe vanvittig i aviser, TV og radio.

En feilindikasjon kan skje hvem som helst, når som helst.
Man har ingen garantier for slikt.

Men nå skal sant sies, at Fokker flåten til SAS har vært utsatt for relativt mye "uhell" og lignende de siste årene.
Kanselleringer og forsinkelser er vi etterhvært blitt vandt til på disse rutene.
Men spørsmålet er, hadde ting blitt bedre om Widerøe hadde tatt over vestlandsproduksjonen?
Et spørsmål vi mest sannsynlig ikke kommer til å få svar på den nærmeste tiden.

Personlig tror jeg vi har behov for enda et flyselskap som kan konkurrere med SAS og Norwegian på rutene i Norge.
Det er bare så synn at nystartede selskaper i Norge sliter med markedsandeler, og mest sannsylig må avvikle driften innen en periode på 2 til 3 år.
Dette lenge før de kan opparbeide seg et godt pax grunnlag.

Foreløpig tror jeg vi må håpe på at Norwegian starter opp flere ruter for å gi SAS konkurranse, selv om dette er lite trolig. (hverfall på vest og nord-vestlandet)

[jeg prøver ikke å kritisere noen selskaper med denne tråd]

Desverre ikke i dag, venter på å få kjøpt meg en ny ekstern harddisk.
Er litt fullt på PCen kan man si :p

Back