Airbus under etterforskning for svindel, bestikkelser og korrupsjon

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
I en flyhandel, inngär vanligvis et parti A representant for Kjöperen, som trakterer med et parti B representant for selgeren. Like för kontrakten skrives under stikker oftest et tredjeparti C frem nesen og holder fast at dette partiet skal kjennes som "instrumentalt" i ä bringe frem handelen. Parti C er oftest UKJENT av parti A og er involvert kun med parti B. En kommisjon, hvis störrelse fastsettes mellom B og C uten at A fär kjennskap til denne. När A betaler inn "downpayment" utlöses 10 % av kommisjonen, videre betales 20 % etter at B innkasserer Predelivery Payment nº 1 fra A under kontrakten, siste 70 % av kommisjonen utbetales av B til C etter leverans av flyet. Hvordan kommisjonen blir fordelt av C deretter er en av B (OEM f.eks Airbus eller Boeing eller IAE/P&W/GE/CFMI etc ... ) best beholdte hemmeligheter. Kontrakten som dekker kommisjonen er lagt i ESCROW, hos et advokatfirma i et Skatteparadis, som skriver en Confidentiality Agreement, hvori det stär at ifall det kommer uenighet vedrörende kommisjonen skal det utnevnes en Arbiter som egenhändig sier rett ifölge skikk & bruk innen handel av fly og liknende, uten at Government eller Justice innblandes, Videre stär det at ifall det kommer offentlig INQUEST om kommisjonen, skal Escrow Agent makulere og utslette all dokumentasjon sa hverken statlige Politiske eller Justis-instanser ikke kan fä adgang.

Oftest blir kommisjonen brukt til forsyne OEM's "svarte kasse" med cash som brukes pä mange rare mäter. Mannen som baerer pä dokument-mappen hvori ligger Airbus' sädanne saker heter R.... B..... og har vaert den samme som har trofast tjent Roger Béteille, Jean Pierson, ..., Thomas Enders successively i de siste 35 är.

Det er kommet press i den senere tid fra Offentligheten ang OEM's SVARTE KASSER pga Sveits som ikke lenger dyrker BANK SECRETS som grunnlovs-vedtak. Noen 50,000 "affaerer" bare i Frankrike er under behandling hos STDR (service de traitement des déclarations rectificatives) og et ikke ubetydelig antall av disse har en eller annen tilknytning til Airbus. Franske myndigheter har valgt ä legge et lokk pä de fleste sänne "affaerer" (par Raison d'État) mens engelske myndigheter ser ut til ä ville vaske skittentöyet i all offentlighet.
 
Mye snusk i denne bransjen. Bare å se på eierforholdene til flyene. LTD selskaper i øst og vest langt borte fra operatør, leasing, leaseback, cayman, en fjordarm i norge...:devot:
 
I en flyhandel, inngär vanligvis et parti A representant for Kjöperen, som trakterer med et parti B representant for selgeren. Like för kontrakten skrives under stikker oftest et tredjeparti C frem nesen og holder fast at dette partiet skal kjennes som "instrumentalt" i ä bringe frem handelen. Parti C er oftest UKJENT av parti A og er involvert kun med parti B. En kommisjon, hvis störrelse fastsettes mellom B og C uten at A fär kjennskap til denne.

Please explain Airline Industry Bribery for Dummies 101:

Hvorfor skulle f.eks. Boeing (B) gå med på betale Lurifax-agent (C) noe som helst?

Forhandler ikke Boeing direkte med kjøperen (A)?
 
Forhandler ikke Boeing direkte med kjøperen (A)?

Hvem er kjøperen? Leasingselskap, finansieringsselskap, flyselskap, investorer eller andre mystiske mellommenn .. det er ikke nødvendigvis operatøren som er produsentens kunde.

Et par artikler jeg fant i farten:

http://www.nytimes.com/2007/05/10/business/10flyboy.html?_r=0 (fra 2007)

As founder and chief executive of the Los Angeles-based International Lease Finance Corporation, Mr. Hazy has a fleet of 824 Boeings and Airbuses, with 254 more on order, that dwarfs any airline’s in the world. He owns more planes than the industry leader, American Airlines, which has 679, and more than the combined holdings of Air France (265), Lufthansa (245) and British Airways (239).

http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702303649504577494862829051078

The aviation industry's code of silence on pricing is notable in this era of information overload. Thousands of people world-wide are involved in airplane purchases, yet few numbers spill out. That yields much mystery and speculation.
 
Jo, men i beskrivelsen til Frequent Traveller over så foregår korrupsjonen i en loop helt utenom kjøperen – uavhengig av hvilken form og farge kjøper har.

Jeg trodde at i en slik handel det var kjøperen som hadde makt når det skulle skimmes noe under bordet – og det var de som kunne fordele/gjemme dólares.
 
Slik jeg forstod det, så var selve flyhandelen kun en anledning for flyselskapet til å sette av midler for "svarte operasjoner" uten at det kommer frem i regnskapene. Med andre ord, fremstår det som troverdig at det utbetales en kommisjon til en tredjepart som hjelper til med å bringe handelen i havn. I realiteten er disse midlene fortsatt under flyselskapets, eller ansatte i flyselskapets, direkte eller indirekte kontroll. For kjøper har vel ikke dette allverdens betydning.
 
Last edited:
Slik jeg forstod det, så var selve flyhandelen kun en anledning for flyselskapet til å sette av midler for "svarte operasjoner" uten at det kommer frem i regnskapene.

Ok, ser den muligheten. Har noen gode eksempler på hva den svarte kasse har blitt brukt på?

Går den til en gruppe privatpersoner/third-party intermediaries involvert eller blir den brukt på mer spenstige prosjekter?
 
Her er vi nok avhengig av flere førstehåndserfaringer fra Frequent Traveller ;) Regner med at vi snakker om en mann som bruker mørke solbriller til dressen og fingeravtrykksleser på stresskofferten.

Hvis jeg skal tippe, om en skal gi troverdighet til historien så langt, så kan disse utbetales som bestikkelser til nøkkelpersoner i flyselskaper, leverandører og myndigheter med relevant beslutningsmakt, først og fremst i land med utbredt korrupsjonskultur, men kanskje også nærmere våre breddegrader enn man skulle tro. Hvem vet.. Men med tanke på veksten i utviklingsland og hvor viktig hele verden er, både politisk og med tanke på flykjøp/leie, så kan en kanskje si at konkurranseevnen til en global flyprodusent ville hemmes betraktelig dersom en ikke kunne ta i bruk ulovlige virkemidler, uten at det er noen rettferdiggjøring.
 
Dette dreier seg vel om trading?
Kjøper trenger noen få fly, og det er det en rekke andre som gjør også. Prisen på små ordre blir ganske høy, men et firma tar på seg mellomordren for alle og får en betydelig bedre pris på en betydelig større ordre. Kjøperen sparer litt, mellomfirmaet tjener litt og leverandør får solgt unna litt til ok fortjeneste. Tilsvarende er det sikkert ved leasing.
 
Dette dreier seg vel om trading?
Kjøper trenger noen få fly, og det er det en rekke andre som gjør også. Prisen på små ordre blir ganske høy, men et firma tar på seg mellomordren for alle og får en betydelig bedre pris på en betydelig større ordre. Kjøperen sparer litt, mellomfirmaet tjener litt og leverandør får solgt unna litt til ok fortjeneste. Tilsvarende er det sikkert ved leasing.



En slik konstruksjon vil det jo ikke væte noe snusk med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Joda. Bare enda et ledd å snuske i.



Det at en mellommann tar en større ordre, som så deles opp og selges videre er ikke ulovlig eller galt. Så lenge det gir verdi til kjøperne.

At det er et ekstra ledd som kan brukes til å skjule noe er en annen sak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det at en mellommann tar en større ordre, som så deles opp og selges videre er ikke ulovlig eller galt. Så lenge det gir verdi til kjøperne.

At det er et ekstra ledd som kan brukes til å skjule noe er en annen sak.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Absolutt. Behøver ikke engang gi verdi til kjøperne for å være lovlig.
Det hele var et forsøk på svar på en ABC-oppgave litt høyere opp.
Burde quotet.
 
Airbus tar en avsetning på €3,6 milliarder for denne saken, og gjelder både ovenfor britiske, franske og amerikanske myndigheter


https://www.flightglobal.com/airfra...-and-corruption-investigations/136395.article

Airbus has disclosed that it will take a provision of €3.6 billion ($4 billion) to cover penalty payments following its preliminary agreements to settle investigations by three states into alleged corruption in its activities.

The agreements in principle centre on probes by UK, French and US regulators and remain subject to court approval, says Airbus.
 
AirAsia, Garuda, SriLankan og en rekke militær dealer blir blant annet trukket frem her. Den største summen i boten går jo til Frankrike med €2 mrd, så omtrent €1 mrd til UK og ca en halv til USA. Rolls-Royce måtte vel ut med over en halv milliard Euro for noe av det samme for ikke lenge siden

Ellers så mistenker jeg om at det i mange dealer fra mange produsenter har vært mye snusk opp gjennom årene. Spesielt i litt eksotiske deler av verden

Ellers så måtte jo mer eller mindre hele den forrige ledelsen til Airbus gå på grunn av dette. Selv om man vel skylte på litt andre ting
 
Politiet i Thailand mener enkelte i selskapet tjeneste unaturlig mye når Thai kjøpte deres 10 A340 maskiner på starten av 2000-tallet


https://www.bangkokpost.com/business/1971787/probe-points-to-graft-in-thai-a340-aircraft-deal

Some employees of Thai Airways International (THAI) became unusually rich from a major plane procurement deal struck in 2003-2004, according to a police-led investigation team set up by the Transport Ministry.

Og så kan man jo spekulere siden Thai jo gjerne har kjøpt «en av hver» så er det ikke umulig det er andre flykjøp fra flere fabrikanter som lukter litt...
 
Back
Top