• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus presenterer hydrogenkonsepter

Kudos til Harbor Air som ser muligheter og tar initiativ. Det er nettopp slik jeg kjenner mentaliteten i "The pacific northwest." Dette er en bra start og en god demonstrasjon av hva som er mulig med dagens teknologi, samtidig som man høster nyttige erfaringer. Om noen år er batteriteknolgien bedre og da kan litt større selskap også utforske disse mulighetene. Så vil tiden vise om det blir bare batterier, bare hydrogen eller en blanding av begge i fremtidens luftfart.

Vi har holdt på med batterier i 220-ish år, og batteriene som fyrer dagens biler, mobiler, laptops osv. har vi hatt i 33 år. Og likevel er vi LANGT unna. Typisk energitetthet på selv de mest moderne batteriene er typisk 4-500 Wh per kg. A1 Jet fuel er på 12000. Og når batteriet er tomt veier det like mye, mens et fossilfly blir lettere for hver liter som brennes.

Jeg er på ingen måte el-motstander, jeg kjører elbil osv, men for fly finnes rett og slett ikke teknologien per i dag. Vil det finnes en gang i fremtiden? Hell yes, menneskeheten har løst all verdens umulige problemer med fantastiske teknologiske nyvinninger. Men per i dag og innen overskuelig framtid så er batterier i fly et håpløst prosjekt.
 
Vi har holdt på med batterier i 220-ish år, og batteriene som fyrer dagens biler, mobiler, laptops osv. har vi hatt i 33 år. Og likevel er vi LANGT unna. Typisk energitetthet på selv de mest moderne batteriene er typisk 4-500 Wh per kg. A1 Jet fuel er på 12000. Og når batteriet er tomt veier det like mye, mens et fossilfly blir lettere for hver liter som brennes.

Jeg er på ingen måte el-motstander, jeg kjører elbil osv, men for fly finnes rett og slett ikke teknologien per i dag. Vil det finnes en gang i fremtiden? Hell yes, menneskeheten har løst all verdens umulige problemer med fantastiske teknologiske nyvinninger. Men per i dag og innen overskuelig framtid så er batterier i fly et håpløst prosjekt.

Ligger langt frem i tid ja.

https://www.futureflight.aero/news-...p-plans-all-electric-p-volt-commuter-aircraft
 
Programmet er ikke satt på pause, men trenger lengre tid enn opprinnelig estimert:
Despite that progress, the bad news is that the hydrogen-powered plane plans will likely come to fruition much later than Airbus had originally indicated. They had timetabled a zero-emission aircraft for 2035, but now estimates say the ZEROe will not take to the skies until later in the decade. Part of the problem is the scaling up of the global hydrogen ecosystem needed to support hydrogen-powered flight.

https://traveltomorrow.com/new-airbus-hydrogen-plane-could-help-decarbonise-aviation-by-2040/
 
Back
Top