• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing og Airbus kjemper for å sikre duopolet

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Boeing og Airbus kjemper for å sikre duopolet

FT har en artikkel om hvordan Boeing og Airbus arbeider for å beholde duopolet de har i dag for fly i størrelsesorden 130-200 passasjerer. På kort sikt har de sikret seg ved å ta i mot store bestillinger på 737MAX og A320neo. På mellomlang sikt regnes imidlertid kinesiske Comac som en stor utfordrer.

Comac should be guaranteed a healthy chunk of this market because China’s fast-growing airlines are expected to be the single biggest source of sales in the world, outpacing demand from the US. If Comac can secure significant orders outside China, it could put the aerospace industry’s profitability into a tailspin because it will probably secure international sales only by initially offering cut-price deals to airlines.

http://www.ft.com/cms/s/2/e4fd444c-dbc8-11e1-8d78-00144feab49a.html#axzz22vikZ9K0

Last edited:
Re: Boeing og Airbus kjemper for å sikre duopolet

COMAC tror jeg vil komme som et skudd. Se heller ikke bort fra at japanerne kan komme til å gjøre et innhugg om de får suksess med MRJ. Når alt annet vi kjøper lages i Kina, hvorfor ikke fly?

Så får vi se om de har mer suksess enn russerne ... som også hadde amerikansk hjelp.

Jeg tror det sitter langt inne for vestlige selskaper å bestille fra kineserne.
Først må de få after sales support i en skala som er like tilfredstillende for brukerne som de vestlige leverandørene klarer.
Hovedproblemet for russerne er ikke at de klarer å bygge fly , men de har en after sales support som har for liten kapasitet og som er lite troverdig for et selskap som ønsker å tjene penger ved å holde fly i lufta og ikke stående på bakken der det venter på reservedeler.
Her har kineserne også en lang vei å gå.
Deres marked vil først og fremst være innenriks , deretter vil jeg tro Pacific Rim området står for tur.
Det skal gå mange år før vi ser Comac på våre breddegrader.

De har ikke akkurat vist at de klarer å levere med ARJ-21. Flyet skulle vært levert 2010 og man håper å få flyet godkjent i 2013 med påfølgende leveranse av første flyet i slutten av 2013.

Det som har skapt store deler av utsettelsen er at under max load testen som er den berømte testen hvor man bøyer vingene hydraulisk til de fysisk knekker, så sviktet vingene lenge før de nådde beregnet max load.

I tillegg er ARJ-21 en DC-9/B717 med nye motorer, vinger, understell og cockpit. I hovedsak derimot, baseres mye på gammel teknologi, en skulle tro de hadde en enklere jobb med dette enn å bygge noe helt nytt med helt ny teknologi som det Boeing har strevd med på B787.

Jeg er ikke overbevist, ser en på listen av selskaper som har bestilt ARJ så er det kun GECAS med 5 stk, som kan kalles vestlig, knapt noen av de andre ikke Kinesiske selskapene er noe A-lag blant flyselskaper. Merpati med sin bestilling på 40 stk måtte sågar få en innsprøytning av penger fra den Indonesiske stat i fjor for å redde selskapet.

Ser en på C919 så er det foreløpig kun Kinesiske selskaper som har bestilt flyet, selv om MOL og Ryanair snuser på flyet. Det er for tidlig å si om det kommer til å bli en verdig konkurrent, så langt ser det ikke ut til at vestlige selskaper biter på.

Det har vært nevnt på A.net (tas med en klype salt) at man baserer seg veldig mye på underleverandører som tar seg av design og bygging av store komponenter til C919, noe som jo virket veldig bra for Boeing med 787 programmet :rolleyes:

Ellers en god artikkel på ft.com http://www.ft.com/intl/cms/s/2/e4fd444c-dbc8-11e1-8d78-00144feab49a.html#axzz22zoM3GRl

Tja, jet vet ikke OJB - om man kan kjøpe fly fra Brasil, så hvorfor ikke fra Kina og Japan?

Tja, jet vet ikke OJB - om man kan kjøpe fly fra Brasil, så hvorfor ikke fra Kina og Japan?

Et lite søk på Wikipedia sier at Brasil v/Embraer har holdt på siden 1969. Videre står det at Embraer er verdens tredje største produsent av kommersielle fly og verdens fjerde største produsent av fly generelt. Dette viser hvertfall deres evner til å produsere og levere.

Jeg ønsker Comac lykke til, men kjenner at jeg er litt tvilende ettersom kineserne allerede har hatt problemer med å få biler av tilstrekkelig kvalitet på vestlige veier. Skulle tro at det er er noen hakk mere utfordrende å produsere, levere og drive support på fly.

Joda, jeg tror det kommer , men ikke før de får orden på after sales support.
Dette ligger etter min oppfatnin 8-10år frem i tid.
Se bare på Ryanair's forpost fektninger med kineserne.
Dette brukes som brekkstang iforhandlinger med Boeing og Airbus.
Selv Mr. Bullshit i dette selskapet vedgår så sent som i siste nummer av FI at
det vil ta ca 8 år innen de vil være i en potensiell leveranse posisjon av kinesisk materiell.
I mellomtiden diskuteres det uformelt med kineserne om Ryanair's materiell behov , men det gjør mange andre selskaper også.
Knut Hagerup , tidliger SAS sjef , sa en gang i tiden at SAS en gang i fremtiden ikke kunne utelukke anskaffelse av russisk flymateriell.
Slik jeg ser det er den fremtiden både for SAS og andre vest europeiske selskaper like langt fram som den gang hva gjelder potensielle leveranser av kinesisk og russisk materiell.

Back