Airbus med ny Beluga basert på A330

Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

BelugaXL er i rute for å bli satt i trafikk mot slutten av året. Samtidig vil Airbus også produsere en 6. maskin. Og de vurderer også bruke de gamle Belugaene fremover da de fortsatt kan fly i mane år fremover

https://www.aviation24.be/manufacturers/airbus/airbus-to-add-a-6th-belugaxl-to-its-internal-fleet/

The BelugaXL fleet will include a sixth aircraft, with the future of Airbus’ existing Beluga STs now under consideration
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Kan det også være et visst kommersielt marked for disse maskinene (de ordinære Belugamaskinene)?

Espen
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Kan det også være et visst kommersielt marked for disse maskinene (de ordinære Belugamaskinene)?

Espen

Ja og nei, absolutt interesse for det store lasterommet. Men tror mange ser utfordringer med den siden det må til store highloadere for å kunne laste inn frakten, noe som gjør at den kanskje ikke er så veldig praktisk. Der er jo de russiske fraktflyene genial ved at de senker ned enden på flyet der frakten skal inn.
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Da skal maskinen være typegodkjent av EASA, så Airbus kan snart ta den i bruk

https://www.airbus.com/newsroom/pre...elugaxl-receives-easa-type-certification.html

The BelugaXL has received its Type Certification from the European Aviation Safety Agency (EASA) paving the way for entry-into-service by early 2020.

EJQ8TkHWkAApTti
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Blir interessant å se hva de etterhvert velger å gjøre med 600ST. Mest nærliggende er vel å selge de til noen som allerede driver med frakt av større objekter.
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Blir interessant å se hva de etterhvert velger å gjøre med 600ST. Mest nærliggende er vel å selge de til noen som allerede driver med frakt av større objekter.

Er nok først og fremst for å kunne frakte store objekter til Mobile.
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Blir interessant å se hva de etterhvert velger å gjøre med 600ST. Mest nærliggende er vel å selge de til noen som allerede driver med frakt av større objekter.

Er nok først og fremst for å kunne frakte store objekter til Mobile.

Nå er det jo BelugaXL, den A330 baserte, som skal få ETOPS. 600ST som er de gamle A300 baserte har vel uansett så kort rekkevidde i denne utformingen at ETOPS neppe er noen relevant problemstilling

Da sagt, så kan jeg ikke se noe spesielt marked for disse utenom Airbus sin produksjon. De er såpass sære og spesialtilpassede for frakt av store og "lette" ting over ikke alt for lange distanser. Skal jeg tippe er de kanskje dyre i drift også
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Nå er det jo BelugaXL, den A330 baserte, som skal få ETOPS. 600ST som er de gamle A300 baserte har vel uansett så kort rekkevidde i denne utformingen at ETOPS neppe er noen relevant problemstilling

Da sagt, så kan jeg ikke se noe spesielt marked for disse utenom Airbus sin produksjon. De er såpass sære og spesialtilpassede for frakt av store og "lette" ting over ikke alt for lange distanser. Skal jeg tippe er de kanskje dyre i drift også

Hva med frakt av GE9X og liknende.Hvilke alternativer har man i dag hvis den ikke skal deles opp?
 
Re: Airbus med ny Beluga basert på A330

Hva med frakt av GE9X og liknende.Hvilke alternativer har man i dag hvis den ikke skal deles opp?
Vanlige fraktere. GE9X bør vel gå greit i de fleste større fraktere.....74F, 77F osv.....
 
Airbus med ny Beluga basert på A330

Hva med frakt av GE9X og liknende.Hvilke alternativer har man i dag hvis den ikke skal deles opp?


Den passer inn i An-124. Dessuten kan den uten alt for store problemer deles i to. Da passer den både i 747 og 777

Ligger eksempler ute på at både AirBridgeCargo og Lufthansa Cargo har gjort dette


Ellers så frakter jo en Beluga veldig mye luft [emoji6]
 
Last edited:
Back
Top