Jomfruferd for Airbus Beluga XL
The BelugaXL fleet will include a sixth aircraft, with the future of Airbus’ existing Beluga STs now under consideration
Kan det også være et visst kommersielt marked for disse maskinene (de ordinære Belugamaskinene)?
Espen
The BelugaXL has received its Type Certification from the European Aviation Safety Agency (EASA) paving the way for entry-into-service by early 2020.
The aircraft, which is an integral part of Airbus’ industrial system, made its first operational flight on the 9 January. This is the first of six BelugaXL to begin work alongside the BelugaST predecessors, with the additional aircraft being introduced between 2020 and 2023.
Airbus intends ETOPS for BelugaXL to support transatlantic operations
Blir interessant å se hva de etterhvert velger å gjøre med 600ST. Mest nærliggende er vel å selge de til noen som allerede driver med frakt av større objekter.
Blir interessant å se hva de etterhvert velger å gjøre med 600ST. Mest nærliggende er vel å selge de til noen som allerede driver med frakt av større objekter.
Er nok først og fremst for å kunne frakte store objekter til Mobile.
Nå er det jo BelugaXL, den A330 baserte, som skal få ETOPS. 600ST som er de gamle A300 baserte har vel uansett så kort rekkevidde i denne utformingen at ETOPS neppe er noen relevant problemstilling
Da sagt, så kan jeg ikke se noe spesielt marked for disse utenom Airbus sin produksjon. De er såpass sære og spesialtilpassede for frakt av store og "lette" ting over ikke alt for lange distanser. Skal jeg tippe er de kanskje dyre i drift også
Vanlige fraktere. GE9X bør vel gå greit i de fleste større fraktere.....74F, 77F osv.....Hva med frakt av GE9X og liknende.Hvilke alternativer har man i dag hvis den ikke skal deles opp?
Hva med frakt av GE9X og liknende.Hvilke alternativer har man i dag hvis den ikke skal deles opp?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.