Airbus A380 - status og driftssetting

Kulere å se på, men blir nok et trangt mareritt å være inni.



De fleste av disse 80 ekstra setene kommer av å fjerne, forminske og endre på interiøret ombord, spesielt trappene, som i dag stjeler mye plass

Det skal uansett sies at 11 i bredden på økonomi på A380 ikke er noe trangere enn 9 i bredden på 787 og 10 i bredden på 777
 
Det skal uansett sies at 11 i bredden på økonomi på A380 ikke er noe trangere enn 9 i bredden på 787 og 10 i bredden på 777

Har flydd Kenya Airways 787 med 9 i bredden, og syntes det var trangt selv med ledig midtsete :p

Virker for meg som om nye fly blir verre og verre på økonomi, mens det blir bedre og bedre på business ++

Men tilbake til A380Plus: Jeg likte de nye Wingletsene. kanskje jeg må oppdatere kallenavnet mitt nå :p
 
Har kun fløyet Emirates sine A380. Der var plassen på økonomi helt suveren. Føltes kanskje ekstra romslig da jeg kom fra deres 777 fra Oslo til Dubai. Den har også 10 i bredden og det var helt ille...
 
Ser at den første maskinen de fikk 9V-SKA ikke har vært ute å fløyet på mange uker, noen som vet hvorfor ? Skulle ikke de levere den tilbake i Oktober ? Er det noen som kommer til å overta den, eller blir det hugging



Den skal være tatt ut av trafikk, men leveres først tilbake til leasingselskapet i oktober. Så blir det deres problem å finne ut hva de skal med den
 
Den skal være tatt ut av trafikk, men leveres først tilbake til leasingselskapet i oktober. Så blir det deres problem å finne ut hva de skal med den
Blir dette den nye A340?

En maskin som ble laget for et "utdøende" marked?!
 
Blir dette den nye A340?

En maskin som ble laget for et "utdøende" marked?!



Nå ble ikke A340-300 laget for det, og den var faktisk en suksess. Dessuten delte den jo det meste, unntatt motorene med A330

-500/-600 serien derimot ble både for tunge og fikk motorer som krever alt for mye vedlikehold, samtidig som 777-300ER (og indirekte -200LR, selv om sistnevnte solgte dårlig) langt bedre enn hva selv Boeing trodde selv, da den ble lansert

Personlig tror jeg ikke A380 er død, men at den litt er i en vakuum, både når det kommer til teknologi og markedsbehov. Selv tror jeg den halte videre inn i 2020-tallet, om det enten betyr minimal produksjon eller bli lagt i dvale. Før den kan gjennoppstå med ny motorteknologi og når behovet for større fly kommer tilbake
 
Hvordan er regnestykke her ? Visst maskinen ender som delelager etter 10 år må vel utleier tape penger ?
 
Hvordan er regnestykke her ? Visst maskinen ender som delelager etter 10 år må vel utleier tape penger ?

Ikke nødvendigvis. Og dette er noe man relativt lett kan finne ut av, spesielt de som er finansiert gjennom sale&lease back, som de fleste A380 maskinene er.

Deres 3. A380, solgte Singapore Airlines til leasingselskapet Dr.Peters for $198,6 millioner, og inngikk en 10åring leasingavtale på $1,7 millioner i måneden. Trolig kunne også Singapore Airlines bokføre en liten gevinst her, da listeprisen på en A380 er (var da) $300 millioner, men etter rabatter var nok kjøpsprisen trolig godt under $200 millioner, om ikke nærmere $150 millioner. Men nok om det.

$1,7 millioner i 120 måneder, blir $204 millioner til Dr.Peters. Itillegg kommer jo vedlikehold, etc, men la oss anta at det er mer ett "null sum spill" og holder det utenom.

Nå har jo Dr.Peters hatt sine kostnader, da stort sett er deres finansieringskostnader. Men de siste årenes rentenivå, spesielt i Tyskland hvor disse er fra, som "sliter" med 0-renter så er ikke dette nødvendigvis veldig høyt. Så for at disse da skal tjene penger, må da skrapverdien av flyet være høyere enn finansieringskostnaden. Og det er jo mulig å selge motordeler, avionikk, og andre verdifulle gjenstander for ganske mange millioner her.


Nå vet jeg ikke hva regnestykket til slutt blir, da jeg ikke har svaret på de to siste spørsmålene, men det er i hvertfall ikke helt urealistisk med at de kan ende i pluss


https://leehamnews.com/2008/05/02/a380-lease-rates/
Commercial Aviation Online (CAO), the subscription-based news service owned by the company that owns Flight International, Airline Business and other publications, reports that Singapore Airlines completed financing of its third Airbus A380 with a lease structure in Europe. The purchase price by the lessors is reported to be $198.6 million with a lease rate of $1.7 million a month, for what’s know as a lease-rate factor of 0.85%.
 
Ikke nødvendigvis. Og dette er noe man relativt lett kan finne ut av, spesielt de som er finansiert gjennom sale&lease back, som de fleste A380 maskinene er.

Deres 3. A380, solgte Singapore Airlines til leasingselskapet Dr.Peters for $198,6 millioner, og inngikk en 10åring leasingavtale på $1,7 millioner i måneden. Trolig kunne også Singapore Airlines bokføre en liten gevinst her, da listeprisen på en A380 er (var da) $300 millioner, men etter rabatter var nok kjøpsprisen trolig godt under $200 millioner, om ikke nærmere $150 millioner. Men nok om det.

$1,7 millioner i 120 måneder, blir $204 millioner til Dr.Peters. Itillegg kommer jo vedlikehold, etc, men la oss anta at det er mer ett "null sum spill" og holder det utenom.

Nå har jo Dr.Peters hatt sine kostnader, da stort sett er deres finansieringskostnader. Men de siste årenes rentenivå, spesielt i Tyskland hvor disse er fra, som "sliter" med 0-renter så er ikke dette nødvendigvis veldig høyt. Så for at disse da skal tjene penger, må da skrapverdien av flyet være høyere enn finansieringskostnaden. Og det er jo mulig å selge motordeler, avionikk, og andre verdifulle gjenstander for ganske mange millioner her.


Nå vet jeg ikke hva regnestykket til slutt blir, da jeg ikke har svaret på de to siste spørsmålene, men det er i hvertfall ikke helt urealistisk med at de kan ende i pluss


https://leehamnews.com/2008/05/02/a380-lease-rates/

Takk for et meget godt svar Someone :)
 
Ser at den første maskinen de fikk 9V-SKA ikke har vært ute å fløyet på mange uker, noen som vet hvorfor ? Skulle ikke de levere den tilbake i Oktober ? Er det noen som kommer til å overta den, eller blir det hugging

Ser ut som 9V-SKB og er tatt ut av drift. Ikke fløyet siden 01 September
 
Emirates har tatt levering av sin A380 nummer 100

Foto: Airbus
20171103-p2113-100th-A380-Emirates-BL_RAW--1322.jpg
 
Enden nær for A380?

Ikke direkte braking news gitt utviklingen de seneste årene, men det er nå flere aviser som i dag kjører artikler på at Airbus vurderer å avslutte A380-produksjonen dersom Emirates ikke forplikter seg i et lengre tidsperspektiv (les: legger inn flere bestillinger).

Selskapet Airbus vil slutte å bygge A380, verdens største passasjerfly, hvis det ikke kommer flere bestillinger på flyet.

https://www.dn.no/nyheter/2018/01/15/0956/Luftfart/airbus-vurderer-a-slutte-a-bygge-verdens-storste-passasjerfly
 
Re: Enden nær for A380?

Det sier jo litt seg selv, at når bestillingene uteblir, så stopper produksjonen etterhvert :p

Uansett, så er det nok litt politikk her for å blant annet presse Emirates, som jo trenger maskinen.

Ellers så skal produksjonen (eller mulig leveringene) ned til 6 maskiner i året i 2020.
 
Det betyr vel at Airbus tok feil med sine spådommer, og selskapene har utviklet trafikken mer i tråd med Boeing sin strategi.
 
Jeg vil nesten påstå at Airbus var/er litt forut sin tid, da de drev med utviklingen av A380 så var mange flyplasser overfylte, drivstoff prisen var på ett anstendig nivå, og Airbus kunne se konturene av flyplasser som krevde enda større fly. (Man skal nok ikke undervurdere hva Airbus også ville oppnå, bli «større» en Boeing og vise at de kunne få til noe stort i Europa også, selv om det ble en liten økonomisk farsott).
Nå er drivstoff prisen høyere, mange flyplasser bygger ut da kjøpesenter effekten generer big bucks og man har nok fått mer effektiv drift på flyplasser med nyere systemer. Man skal vel ikke se bort fra at A380 blir en ny 757 om noen år.
 
Back
Top