Airbus A350 - status og driftssetting

Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

I følge Airbus vil de øke den planlagte kapasiteten på produksjonslinjen i TLS for å møte den økte etterspørselen etter 350-1000

Itillegg vil de tilby en de-rated 350-900, for de som ikke vil fly "så langt"

http://www.reuters.com/article/2013/06/20/us-air-show-airbus-leahy-idUSBRE95J0J320130620
Airbus (EAD.PA) is offering airlines a shorter-range "regional" version of its A350-900 passenger jet, sales chief John Leahy told Reuters at the Paris Airshow on Thursday.

Last edited:

Nå har den kommet 9ende flight og flyr nå over Middelhavet som AIB9WB. Det har vært mye high altitude/high speed i dag.

MSN1 har nå logget 15 flighter og passert 87 flytimer i det sommerferien tar til og testingen tar en pause i noen uker

Jeg fløy LH1802 MUC-MAD søndag 7. juni, i fantastisk godt vær. Over Pyreneene ble jeg oppmerksom på et stort fly langt under oss som fløy i omtrent samme retning, men litt mer nordlig retning. Hadde det ikke vært for at det er fryktelig vanskelig å se hvor høyt et fly er, så ville jeg blitt engstelig for at det var på vei inn i fjellveggen. Dessuten hadde jeg på følelsen at det ikke er mange steder et fly kan lande deromkring... Jeg gjorde meg ikke noen tanker om livery.

Jeg har tittet over FR24, og ser ingenting der som passer med flyet jeg så. Den nærmeste flyplassen som kunne passe for en landing er Huesca, men det går det ikke mye trafikk. Zaragoza er neste mulighet, men den er orientert 12/30, som er omtrent normalt på retningen vår, og da ville jeg ha antatt at den ville vært på en annen kurs, og følelsen min er at den ville vært for lavt for det. Men som sagt, det er utrolig vanskelig å si.

Dette var rett etter passering av Tolouse, så dermed begynte jeg å lure på om det kan ha vært A350-en jeg har sett ute på tur? Eller har noen av dere en mer prosaisk forklaring?

Jeg fløy LH1802 MUC-MAD søndag 7. juni, i fantastisk godt vær. Over Pyreneene ble jeg oppmerksom på et stort fly langt under oss som fløy i omtrent samme retning, men litt mer nordlig retning. Hadde det ikke vært for at det er fryktelig vanskelig å se hvor høyt et fly er, så ville jeg blitt engstelig for at det var på vei inn i fjellveggen. Dessuten hadde jeg på følelsen at det ikke er mange steder et fly kan lande deromkring... Jeg gjorde meg ikke noen tanker om livery.

Jeg har tittet over FR24, og ser ingenting der som passer med flyet jeg så. Den nærmeste flyplassen som kunne passe for en landing er Huesca, men det går det ikke mye trafikk. Zaragoza er neste mulighet, men den er orientert 12/30, som er omtrent normalt på retningen vår, og da ville jeg ha antatt at den ville vært på en annen kurs, og følelsen min er at den ville vært for lavt for det. Men som sagt, det er utrolig vanskelig å si.

Dette var rett etter passering av Tolouse, så dermed begynte jeg å lure på om det kan ha vært A350-en jeg har sett ute på tur? Eller har noen av dere en mer prosaisk forklaring?

A350 flygningene har vært synlige på FR24. Tenker du mener 7 juLi siden første A340 flygning var 14/7

Ifølge en av A350s underleverandører så snakkes det nå om en månedsproduksjon på 13 fly, hvilket er 30% mer en Airbus sitt forløpige mål på 10 per måned etter fire år

http://leehamnews.wordpress.com/201...on-state-supply-business-aims-for-13-a350smo/
But one key piece of information to come out of the meeting that is critical to rival Boeing (as well as the supply chain) is that Airbus plans to produce the A350 at a rate of at least 13 per month. This confirms a long-reported rumor we’ve heard but which Airbus would never acknowledge. The confirmation came from presenter ElectroImpact, which is headquartered in Everett and has a major facility in Broughton, Wales, where it makes wings for the A380 and A350. The A350 facility was built with a capacity for 13 A350s per month.

Airbus has only acknowledged its production plans call for 10 per month within four years of entry-into-service (2H2014). Consideration to creating a second A350-1000 production line is underway and has been publicly promoted by John Leahy, COO Customers. No timeline for the decision has been specifically set, though it may come by year end.

Hvordan går det med testprogrammet til A350, finner vertfall ikke noe negativt.
Media har vertfall ikke noe om SAS sitt framtidige "superfly" for øyeblikket.

Hvordan går det med testprogrammet til A350, finner vertfall ikke noe negativt.

MSN1 gjennomførte sin 57. testflygning i går, så virker som programmet grå fremover som planlagt. Testmaskine #2 MSN3 er forventet first flight mot midten av oktober

MSN1 er nå på sin 73 flight og har logget 330 flytimer. Samtidig melder Airbus at de er i "rute" for leveringen i H2 2014 og at de er utsolgt til 2020

Last edited:

Airbus kom med en oppdatering i går og de er tydeligvis såpass komfortable med testingen og sertifiseringsprosessen at de når antar sertifisering i august og første levering til Qatar en drøy måned senere.

Airbus regner med å nå full produksjon med 10 fly i måneden etter fire år, men vurderer nå å øke dette for å dekke etterspørselen. Ved utgangen av 2014 regner de med å produsere tre fly per måned

Last edited:

Interessant artikkel om søvn ift bredde på seter: http://www.tu.no/industri/2013/10/28/sa-mye-betyr-en-ekstra-tomme-for-baken

Det sier seg kanskje selv, men sjansen for å oppnå god søvnkvalitet er større jo bedre sitte/liggekomforten er. Det som imidlertid ikke er så kjent, er at bare et par-tre centimeter ekstra for bakenden kan gjøre stor forskjell.

Nå er det Airbus som har bestilt denne, og iht allmengyldighet og forskningsresultater er kanskje 6 personer en litt for liten gruppe. Likevel, interessant.

Testingen skrider frem og i det man kan ta juleferie har MSN001 fløyet 115 flighter og 500 timer, mens MSN003 har 44 flighter og ca 250 timer. De to neste maskinene er forventet å starte testprogrammet i februar

Det spøker vel litt nå for -800-varianten etter at US/AA i dag annonserte at de omgjør de 18 -800 de hadde i bestilling til -900

http://www.flightglobal.com/news/ar...ts-remaining-a350-800s-to-larger-900s-394441/
American Airlines Group has converted all of its order for 22 Airbus A350 aircraft to the larger -900 variant.

......

The order by American’s US Airways subsidiary was previously split between 18 A350-800 and four A350-900 aircraft, according to Airbus' orders and deliveries database.

Kun 61 ordre igjen av -800, mens -900 selger som gull, og også -1000 gjør det OK

Kanske läge att droppa -800 och prioritera -1000. I nuläget är väl -800 planerad att flyga innan -1000?

Det spørs vel hvor langt de er kommet på engineering siden, og det er vel godt mulig deg er begynt å produseres noen deler. Når er testmaskin tenkt first fight?

Back