Airbus A330neo - status og driftsetting

Someone

Moderator
Medlem
Etter en stund med både råd, spekulasjoner og rykter tyder det nå veldig på at Airbus forventes å annonsere en A330 med nye motorer for å både holde liv i modellen, men også å utvikle istedet for A350-800 modellen, som mer og mer tyder aldri vil bli noe av

Mest sannsynlig vil en motorprodusent få en eksklusivitetsavtale og Rolls Royce skal visstnok være favoritt med en bleed versjon av deres Trent-1000-TEN som utvikles til 787-10

As the Airbus A350 progresses through its test program toward first delivery, Airbus is facing a crucial decision about the aircraft it is ultimately designed to succeed: Will the A330 get a new engine and, if so, which one?

The answer to the first question is almost certainly “yes.” Without a new engine, the most successful Airbus widebody to date likely would face a serious production decline, perhaps as soon as year-end. But Airbus is also close to an agreement with one of the three engine makers to provide a powerplant that could extend the life of the program by several years.


Air Asia Chief Executive Tony Fernandes, an A330neo proponent, says pairing the reengined A330 with the A350-900 will be the “perfect combination.” Airbus
While talks have been underway for some time with the three big engine companies—General Electric, Pratt & Whitney and Rolls-Royce—Airbus is in final negotiations with Rolls-Royce to become sole-source supplier for a reengined version of the A330. The formal launch of that aircraft, dubbed the A330neo, is to be announced later this summer.

http://aviationweek.com/commercial-aviation/rolls-royce-gain-exclusivity-a330neo
 
Re: Airbus nærmer seg A330neo

http://uk.reuters.com/article/2014/07/01/uk-airbus-group-virgin-atlantic-idUKKBN0F64FE20140701
Virgin Atlantic Airways threw its weight behind a possible revamp of the Airbus (AIR.PA) A330 jet on Tuesday, saying it would consider placing an order if the price and economics worked out correctly, but urged Airbus to make a rapid decision.

Lukter det ikke litt at DL presser på i kulissene med sikte på å få realisert programmet for langsiktig utskifting av A330-flåten de har i dag da de eier en stor del av VS?

http://aviationweek.com/commercial-aviation/delta-issue-major-widebody-replacement-rfp
“I hope they (Airbus) do offer an A330NEO,” Delta CEO Richard Anderson told Aviation Week in Atlanta. “There is a huge need for a small widebody. We really need Airbus to step up and re-engine.”
 
Re: Airbus nærmer seg A330neo

http://uk.reuters.com/article/2014/07/01/uk-airbus-group-virgin-atlantic-idUKKBN0F64FE20140701





Lukter det ikke litt at DL presser på i kulissene med sikte på å få realisert programmet for langsiktig utskifting av A330-flåten de har i dag da de eier en stor del av VS?



http://aviationweek.com/commercial-aviation/delta-issue-major-widebody-replacement-rfp


Delta har en 767 flåte av betydelig størrelse som må skiftes ut først og en eventuell A330-neo vil ha en god mulighet her
 
Re: Airbus nærmer seg A330neo

Det er vel 330NEO SAS har bestilt, i følge noen "kloke" / morsomme hoder her inne? ;)
 
Re: Airbus nærmer seg A330neo

En rekke charterselskaper er vel evt. potensielle kunder av A330NEO? TUI-gruppen har jo gått for 787, men kanskje Condor? Thomas Cook? Novair?
 
Re: Airbus nærmer seg A330neo

En rekke charterselskaper er vel evt. potensielle kunder av A330NEO? TUI-gruppen har jo gått for 787, men kanskje Condor? Thomas Cook? Novair?

Condor er en del av Thomas Cook-gruppen, og de har vel snakket om å kjøpe A350-800 en gang tidligere, så en får se om da går for A350-900, når de en gang skal kjøpe...

Novair la ned for en del år tilbake sin A330-drift da dem tydeligvis ikke passet inn i driften deres, med mindre Apollo ønsker de tilbake til langdistanserutene sine så blir det nok bare A321neo på Novair...
 
Re: Airbus nærmer seg A330neo

Dette er midt i blinken for DL. Om ikke nå, så ihvertfall senere.
 
Re: Airbus nærmer seg A330neo

WSJ har en sak i dag om flyet og motorspekulasjoner.

http://online.wsj.com/news/article_...fficient-1405018577-lMyQjAxMTA0MDEwMDExNDAyWj
Airbus Is Saying Upgraded A330 Jet Will Be More Fuel-Efficient
Plans Underline Its Intent to Update the Widebody to Rival Boeing's Dreamliner

LONDON— Airbus Group EADSY -1.49% NV is telling customers that it is planning its upgraded A330 widebody jet to be 14% more fuel-efficient, able to fly farther and carry more passengers, according to people familiar with the details.

The jet also would have a new engine, dubbed the Trent 7000, to be built by Rolls-Royce Holdings RR.LN -0.67% PLC and derived from the engine that Rolls-Royce developed for Boeing Co. BA 0.00% 's 787 Dreamliner, the people said.

In addition, the new model would feature winglets, inspired by Airbus's new A350, that increase the jet's wingspan. The combination of more efficient engines and improved aerodynamics should burn 14% less fuel per passenger, one of the people said.

...

"There is no decision yet" on a new A330, Airbus spokesman Stefan Schaffrath said. A Rolls-Royce spokesman said it also isn't aware of a decision on the plane and "it would be for Airbus to make any announcement on this, when and if appropriate."
 
Re: Airbus med A330neo

Da har Airbus idag bekreftet at A330neo blir lansert og variantene vil få betegnelsen A330-800neo og A330-900neo

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airbus-launches-the-a330neo/
Following a decision by the Board of Directors of the Group, Airbus has launched the A330-800neo and A330-900neo, two new members of its Widebody Family, which will incorporate latest generation Rolls-Royce Trent 7000 engines, aerodynamic enhancements and new cabin features.

Kort oppsummert er dette de vesentligste punktene:
  • 14% lavere drivstofforbruk per sete
  • Opp til 400nm mer rekkevidde
  • Moterer: RR Trent7000 - md elektronisk og ikke pneumatisk bleed
  • Første levering Q4 2017
  • A350 winglets og 3,7m lengre vingespenn
  • Opptil 10 flere seter ved å optimalisere kabinen
  • MTOW: 242t (samme som maks A330)
  • Range: 800neo: 7450nm / 900nm: 6200nm

800x600_1405310587_A330-800neo_RR_AIB_01.jpg
 
Last edited:
Airbus med A330neo

Litt om Trent 7000 her, som jo er en modifisert Trent 1000-TEN beregnet for 787-10, med Trent XWB teknologi

http://www.rolls-royce.com/news/press_releases/2014/140714_a330neo.jsp
The new Trent 7000 engine brings together:
•Experience from the Trent 700 - the engine of choice for the current A330
•Architecture from the Trent 1000-TEN - the latest version of the Trent 1000 engine
•Latest technology from the Trent XWB - the world's most efficient large civil engine


Hva er det da SAS har bestilt?



De har bestilt A330-300, men med den nye MTOWen på 242 tonn som kommer fra midten av 2015, og A350-900 som kommer trafikk senere i år og leveres SAS i 2018
 
Last edited:
Re: Airbus med A330neo

Hvordan er størrelsen i forhold til A330-200 og -300?
Nå vil neo-versjonene tillate litt annen layout i kabinen, men...

A330-200 = A330-800neo
A330-300 = A330-900neo

Som nevnt før i tråden ligger det også i kortene at A350-800 kanselleres, og flyselskapene som har de rundt 30 ordrene som er igjen av A350-800 får nok tilbud om å konvertere til A330neo variant eller A350-900.

Edit:
Blir spennende å se om Airbus klarer å levere de besparelsene de lover. De sier at A330-800neo skal ha samme forbruk som 787-8 og A330-900neo skal matche 787-9.
 
Last edited:
Re: Airbus med A330neo

330 Enhanched, 330 NEO...lett å la seg forvirre.

NEO ser ut til å få nokså mye bedre tall enn Enhanched, som SK har bestilt.
 
Re: Airbus med A330neo

Hvorfor bestiller SAS flytyper ingen andre vil ha? Lærte de ikke av 737-600?? Hva er sjansen for at de kan konvertere til A330NEO? Hvorfor kunne de ikke bare leaset noe til de første A350'ene kom?
 
Re: Airbus med A330neo

Hvorfor bestiller SAS flytyper ingen andre vil ha? Lærte de ikke av 737-600?? Hva er sjansen for at de kan konvertere til A330NEO? Hvorfor kunne de ikke bare leaset noe til de første A350'ene kom?


Nå er jo A330 en veldig populær flytype, og eneste forskjell ift til de eksisterende er litt høyere maksvekt. Samt at en maskin levert i 2015 selvsagt er mer effektiv enn en levert for ti år siden

Og det vil heller ikke forundre meg om disse maskinene blir leaset til slutt

Og sjansen for konvertering til neo er nesten null. SAS trenger maskinene i 2015, ikke 2,5 år senere
 
Re: Airbus med A330neo

Hvorfor bestiller SAS flytyper ingen andre vil ha? Lærte de ikke av 737-600?? Hva er sjansen for at de kan konvertere til A330NEO? Hvorfor kunne de ikke bare leaset noe til de første A350'ene kom?

736 har høy masse pr sete og er minst i familien, og dermed minst effektiv. 330-300E som SAS har bestilt har ingen av disse problemene. Flyet er et sikkert kjøp, og burde være konkurransedyktig godt inn i 2020.
 
Back
Top