Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus 320neo - statustråd

Da får både Easyjet og Turkish sine første A321neo maskiner i dag

Airbus A321-271NX8155TC-LSATurkish Airlinesdelivery 13jul18 XFW-ISTex D-AZAQ

Airbus A321-251NX8314G-UZMAeayJetdelivery 13jul18 XFW-LTNex D-AVZU

I tillegg fikk Vueling sin første A320neo i går

Airbus A320-271N8181EC-MZTVuelingdelivery 12jul18 TLS-BCNex F-WWIR
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Maskinene til Turkish (og også den til Easyjet) var de første leverte såkalte ACF varianten hvor man har fjernet dør nummer 2 og istedet erstattet med nødutganger over vingene.
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Gulf Air er neste NEO operatør ut når de i dag fikk levert sin første

Airbus A320 -251N 8323 A9C-TA Gulf Air delivery 18aug18 TLS-BAH ex F-WWBB

Dj_3AmzWwAA8qn2.jpg
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

I tillegg til 10 maskiner til Swiss nevnt i egen tråd (7 A320neo og 3 A321neo), har Lufthansagruppen innløst ytterligere 17 opsjoner på A320neo, som ved levering i 2023-2024 vil bli fordelt innad i gruppen

http://atwonline.com/airframes/lufthansa-firms-airbus-a320321neo-options

The Lufthansa Group has converted options for 24 Airbus A320neo and three A321neo aircraft into firm orders, as the German airline responds to a positive market and earnings development by making sure its future fleet size is adequate
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Airbus sliter nå med leveransene av A321neo. Denne gangen er det ikke motorer, men utrustning av den såkalte ACF modellen. Den hvor dør 2 er fjernet og istedet har den fått nødutganger over vingene, som trengs både for high density varianten med 240 seter og LR versjonen. Og ser ut som de fleste selskaper har valgt denne dørkonfigurasjonen fremover

Utfordringen slik jeg skjønner er at alle mulighetene og valgene flyselskapene kan gjøre her har gjort installasjonsprosessen mer krevende og skaper inntil videre forsinkelser for Airbus
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Air New Zealand har fått sin første A321neo, i All Black-fargene. 214 seter og med Airbus Cabin Flex oppsett, som gjør at dør nummer to er fjernet og erstattet av nødutganger over vingene. Men siden det ikke er flere enn 214 seter, og ikke 240 seter som den er sertifisert med, så er en av nødutgangene på hver vinge deaktivert/plugget

https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-air-new-zealand-takes-first-a321neo-453307/

Air New Zealand takes first A321neo

getasset.aspx
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Air New Zealand har fått sin første A321neo, i All Black-fargene. 214 seter og med Airbus Cabin Flex oppsett, som gjør at dør nummer to er fjernet og erstattet av nødutganger over vingene. Men siden det ikke er flere enn 214 seter, og ikke 240 seter som den er sertifisert med, så er en av nødutgangene på hver vinge deaktivert/plugget

https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-air-new-zealand-takes-first-a321neo-453307/



getasset.aspx
Kunne de ikke plugget igjen dør nr 3 og hatt en ekstra nødutgang over vingene. Burde jo gitt litt mer muligheter for å få inn mer seter. Eller er jeg helt på viddene her?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Kunne de ikke plugget igjen dør nr 3 og hatt en ekstra nødutgang over vingene. Burde jo gitt litt mer muligheter for å få inn mer seter. Eller er jeg helt på viddene her?



Avstanden mellom dørene spiller noe inn, samt utgangen over vingene har mindre kapasitet enn de andre dørene

Er jo derfor 737 må han den ekstra døren i variantene større enn -800/-8, så lenge de har flere seter ombord
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Det er jo ikke alle som presser inn maks antall seter heller, da ..
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Ganske interessant at vi nå går i en retning med flere muligheter med tanke på dørplassering igjen, der felles standarder for ting blir mer og mer vanlig og foretrukket. Vi må jo tilbake til 757 og 767 for å finne lignende eksempler.


Hva er egentlig max antall seter som er lovlig med en slik dørkonfig? Og er det mulig i forhold til lovverket (hvis man absolutt ønsker det) å ha 2 utganger over vingene på en side og 1 på den andre, eller kun en på den ene siden og ingen på den andre?
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Ganske interessant at vi nå går i en retning med flere muligheter med tanke på dørplassering igjen, der felles standarder for ting blir mer og mer vanlig og foretrukket. Vi må jo tilbake til 757 og 767 for å finne lignende eksempler.


Hva er egentlig max antall seter som er lovlig med en slik dørkonfig? Og er det mulig i forhold til lovverket (hvis man absolutt ønsker det) å ha 2 utganger over vingene på en side og 1 på den andre, eller kun en på den ene siden og ingen på den andre?



Det er flere typer med en viss konfigurasjon. Mener både 747 og 777 kan komme med over wing exit plugget, uten at jeg er 100% sikker på mulighetene her. På A330 kan man velge mellom et par størrelser på dør 3. Skal man ha max antall seter må man ha stor dør der (type A), mens man kan også velge en mindre og lettere dør (type 1), men da går max antall passasjerer ned

Dørene må i praksis normalt være det samme på begge siden. Finnes sikkert unntak, men er jo slik at man skal kunne i teorien evakuere hele flyet på 90 sekunder med dørene på den ene siden.
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

IndiGo som i dag er den største operatøren med 56 NEO i flåten og blant de med mest ordre (om ikke den største) med totalt 405 A320neo og 25 A321neo i totale bestillinger har konvertert 125 A320neo ordre til A321neo. Så da endrer ordren seg til 280 A320neo og 150 A321neo
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Da har Vietnam Airlines fått sin første NEO, som er en A321neo. Og den "klassiske" varianten med 4 dører

44065576450_45a3934358_k.jpg
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Easyjet øker ordreboken med 17 A320neo, til da totalt 147 NEO, hvor 117 er A320neo og 30 A321neo. Samtidig utsetter de leveringen av 18 maskiner med opptil 2 år og gjør om 25 kjøpsrettigheter til opsjoner for å sikre seg leveringsslots i 2024

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2018-11-20/easyjet-tweaks-its-airbus-order

As part of the agreement, easyJet exercised purchase rights for 17 A320neos and is deferring the delivery dates of 18 A320neo aircraft by up to two years.
 
Re: Airbus 320neo - statustråd

Kunne de ikke plugget igjen dør nr 3 og hatt en ekstra nødutgang over vingene. Burde jo gitt litt mer muligheter for å få inn mer seter. Eller er jeg helt på viddene her?

Her er en tegning fra Airbus som viser hvordan man med endrede nødutganger og flytter og forminsking av toalettene går fra 220 til 240 med samme flykropp på A321

1500,1500-5399ada82c8440c4b25d6a57767f2254-a320neo-slide-4a.jpg
 
Back
Top