Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus 320neo statustråd

Al Baker er rasende og truer med å droppe a320NEO med PW motorer fullstendig

Qatar Airways has canceled the order for its first A320neo jetliner from Airbus Group SE in the clearest sign yet that supplier bottlenecks are undermining commitments the European plane maker has made to customers.

Chief Executive Akbar Al Baker said on Friday that months of delays to the single-aisle plane have allowed the Doha-based airline to invoke a cancellation clause. He suggested that Qatar Airways, the onetime launch customer for the A320neo, could walk away from more orders when the contracts permit.

Qatar Airways, one of Airbus’s biggest customers, had ordered 50 A320neo-family planes and originally was due to receive the first plane last year.

Airbus and the plane’s engine maker, United Technologies Corp. unit Pratt & Whitney, have struggled to get the A320neo up to performance standards, resulting in considerable delays.

Mr. Al Baker said the airline should have had five A320neos in service by now under the original agreement. “It is making a huge impact on my bottom line,” he said. “We are, quite frankly, screaming.”
Qatar Airways said it would consider buying A320neo jets with the alternative engine made by a joint venture of General Electric Co. and France’s Safran SA.
Another alternative is buying the current versions of Boeing Co.’s 737 and then upgrading to the 737 Max, the direct competitor to the A320neo, Mr. Al Baker said.

http://www.wsj.com/articles/qatar-airways-walks-away-from-airbus-a320neo-deal-over-delays-1464954847
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Forstår jeg det rett kommer heller ikke CFM Leap motorer til A320neo være helt som de skal i starten og at de første som blir levert vil måtte fly med en bleed ventil åpen frem til en fiks er på plass litt ut i 2017. Dette vil innebære noe økt forbruk, men også høyere temperatur, og dermed slitasje. Dog skal ikke dette innebære noen forsinkelser i leveranser slik jeg forstår det.

Leap-motoren vil jo trolig fra før ha marginalt høyere forbruk enn PW sin motor, som faktisk har levert bedre enn lovet, på tross av sine andre problemer som har resultert i en rekke leveringsforsinkelser
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Forstår jeg det rett kommer heller ikke CFM Leap motorer til A320neo være helt som de skal i starten og at de første som blir levert vil måtte fly med en bleed ventil åpen frem til en fiks er på plass litt ut i 2017. Dette vil innebære noe økt forbruk, men også høyere temperatur, og dermed slitasje. Dog skal ikke dette innebære noen forsinkelser i leveranser slik jeg forstår det.

Leap-motoren vil jo trolig fra før ha marginalt høyere forbruk enn PW sin motor, som faktisk har levert bedre enn lovet, på tross av sine andre problemer som har resultert i en rekke leveringsforsinkelser

Litt mer om dette virker og komme ut nå:

http://aeroturbopower.blogspot.com/2016/07/the-cfm-leap-lpc-issue.html
As the new LPC for the LEAP-1A is only available in mid 2017, early customers will have to fly with the open bleed until their engines get fixed with the new LPC. This means higher fuel burn and higher temperatures in the turbine sections, as more fuel has to be injected to get the thrust. The whole engine is mismatched, which will have a knock-on effect on turbine durability.

Så virker som også CFM heller ikke vil klare levere motorene helt som lovet i starten
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Da har Airbus levert første A320neo med CFM Leap motorer. Pegasus ble første kunde, men pga bråket i Tyrkia så er det relativt lite festivitas rundt det

Airbus A320 -251N 7140 TC-NBA Pegasus Airlines delivery 19jul16 XFW-SAW ex D-AVVP


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Da skal Lufthansa ha mottatt sin tredje NEO, hvilket vel skal bety at leveringer med oppgraderte P&W motorer er i gang

903393a1baf082e203c79cc7767dffb8.png
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Stilig bilde av en av A321neo-testmaskinene som hadde sin "vanntest" for ikke lenge siden

Bilde fra Airbus:
13920103_1398970460119234_7647206669374930920_o.jpg
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Barskt!
Hva er vanntest? Tester de for lekasjer eller er det noe annet.

De tester om flyet og dets understell tåler å lande på rullebane som har hatt kraftig regnbyger som enda ligger på rullebanen.
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Da ble Latam første amerikanske selskapet, når man tar med hele kontinentet, som fikk levert en A320neo (samme dag som de fikk sin 4. A350, og første i de nye fargene)

Foto: Airbus
CrHEaKvWYAAER0-.jpg
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Da har AirAsia mottatt sin første NEO av totalt 404 i bestilling

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airasia-receives-its-first-a320neo/#
AirAsia has taken delivery of its first A320neo at a dedicated ceremony in Hamburg. The aircraft is the first CFM International LEAP-1A powered A320neo in South East Asia and the second worldwide. Equipped with a Space Flex Cabin for an optimal passenger comfort and efficiency, the aircraft is configured with 186 seats.

Foto: Airbus
csm_A320neo_AirAsia_first_delivery_VIPs_7d4a453419.jpg
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Var ombord LHs nesten fulle A320neo idag! Flott fly og jeg syntes det var veldig stille. Dog synes jeg synd på flyvertinnene ombord. Etter servering var vi vel en tre-fire stk i dokøen bak, og det var virkelig null plass når to flyvertinner oppholdt seg der. Må være fryktelig slitsomt hvis du aldri har plass til å ta de ti minuttene pause. Men drivstoffeffekivt per passasjer er det nok!
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Azul fikk sin første NEO i går, dette er også deres første fly i A320-serien, da til til nå har fløyet E-190, ATR og A330-200

Airbus A320 -251N 7186 PR-YRA Azul Linhas Aéreas delivery 20oct16 TLS-SID-CNF ex F-WWIC
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Da har Air Astana fått sin første maskin, og disse er PW kunde

Foto: Airbus
csm_A320neo_Air_Astana_d95eb81951.jpg


Samtidig ser det ut som Indigo og Qantas Group han konvertert henholdsvis 20 og 45 ordre for A320neo til A321neo
 
Back
Top