Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus 320neo statustråd

Her ser man også ved at man gjør toalettene bak og det bakre galley minimalt for og bokstavlig talt skvise inn en rad til bakerst for og åpne 180 seter

Dette var vel det Delta gjorde med sine 320 og de tar vel vekk en seterad nå fordi det ikke er nok galley tilbake på den konfigurasjonen...
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Dette var vel det Delta gjorde med sine 320 og de tar vel vekk en seterad nå fordi det ikke er nok galley tilbake på den konfigurasjonen...

Det betyr ikke at Lufthansa trenger plassen. Hva trengs egentlig av plassbak der? Lagringsplass plass for en tralle med en mikroskopisk sandwich eller annen "snacks" og 1-2 med noe drikkevarer, samt muligheter for og lage kaffe/te?
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Første flyvning for A321neo i dag. Opprinnelig skulle PW varianten fly først, men pga motorproblemene ble det CFM Leap varianten som kom først i luften. Det er dog fortsatt planlagt at første kundeleveranse vil ble med PW motorer i starten av 2017

Og da har broren med P&W motorer sin first flight i dag ut fra Hamburg og blir vel snart overført til testavdelingen i TLS. Da har begge variantene av A321neo fløyet

Den med CFM motorer står forresten i TLS og blir fikset etter en tailstrike for noen uker siden
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Det betyr ikke at Lufthansa trenger plassen. Hva trengs egentlig av plassbak der? Lagringsplass plass for en tralle med en mikroskopisk sandwich eller annen "snacks" og 1-2 med noe drikkevarer, samt muligheter for og lage kaffe/te?

Det vet jeg lite om, de har jo et litt annet konsept enn oss ;) hehe
Det jeg har hørt fra mine LH venner er jo at den er særdeles upopulær blant cabin crew. Uten at det er noe selskapet bryr seg om...
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Lufthansa har nå mottatt A320NEO no 2. Men det måtte godsnakking og kompensasjoner til for at de skulle ta imot flyet.

Først i juni begynner Pratt å levere motorer som har fix for nåværende problemer med 3 min tomgangskjøring før man kan starte å taxe.

http://m.atwonline.com/aircraft-eng...tt-powered-a320neo-acceptance-was-conditional
Lufthansa Group’s acceptance of a second Airbus A320neo was conditional on a compensation agreement because the Pratt & Whitney PW1100G geared turbofan (GTF) engine is still not operating to full expected performance levels, the airline said...

Pratt is working on hardware changes and a software update for the PW1100G. Until those changes are made, the engine has to idle for three minutes following startup before it can taxi under its own power...

“As we have also stated, the motor-to-start hardware fixes are in engines being manufactured now, which will be delivered in June, and we will have motor-to-start [performance] close to what operators are used to with current engines later this year.”
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Så en på vei ned til bussen i sted...

be2b1ab7a35840f78d87f08bf195b452.jpg


843be1c9da84ec697f813533d5ce741f.jpg
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Mer info om fixen til P&W er nå kommet ut. Til og med Qatars Akbal Al-Baker virker å være fornøyd med Pratts løsninger hva gjelder fix på GTF motorene.

https://www.flightglobal.com/news/articles/pw-fix-will-cut-pw1100g-start-up-delay-in-half-424321/
Pratt & Whitney is rolling out software and hardware fixes this summer that will reduce PW1100G start-up delays to between 90s and 100s, down from about 3min, the company tells Flightglobal. The modifications come after some customers expressed dissatisfaction with a thermal issue that can cause the geared-turbofan engines to have much longer start-up delays than the industry standard of less than 1min. The PW1100G’s start delay can be 3min, or 6min for a dual-engine start, P&W says. By comparison, CFM International has said its Leap-1A needs around 50s to cool before starting-up...

After the engines are shut down, rising heat causes a “temperature differential” between the top and bottom of the engine, which can cause a “slight bowing of the rotor” as the engine’s metal expands at different rates, he says. The degree of bowing depends on factors including ambient air temperature and is only the “thickness of a hair”, Bromberg says. Still, if the engine is started when the bowing is at its worst, a “harmonic vibration” can develop, he says.

”The engine will bounce a little… to the point where it can eat into the seals that are surrounding the blades,” according to Bromberg. A software fix already incorporated into the engines measures how long the engine has cooled, and, if needed, causes the engine to initially spin slowly during a start, allowing the “temperature to even our across the motor”, says Bromberg. Hence the 3min start.

P&W is further addressing the problem by applying a coating to some engine blades and strengthening the engine's third and fourth shaft bearings to prevent the harmonic vibration, Bromberg says. "Then ultimately we are going to put coating on some of the blades that will improve the sealing function in the compressor," Bromberg says.

...Qatar chief executive Akbar al Baker had even threatened to cancel PW1100G orders in favour of Leap-1A powerplants, though earlier this month Al Baker expressed confidence P&W has addressed his concerns. Bromberg says the geared turbofans have a 99% dispatch reliability rate and are meeting thrust, fuel burn and noise expectations.
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Lufthansa har også økt bruken av sine i det siste, itillegg til og ha fløyet utenriks fra FRA, til blant annet LHR, har de nå økt fra kun 4 segmenter per dag, til opp til 8. Det har nok ikke så mye med motorproblemene og gjøre, men at andelen av feilmeldinger og ymse software bugs har gått ned og Lufthansa da stoler mer på flyene
 
Re: Airbus 320neo statustråd

På grunn av forsinkelsene fra P&W med motorene har Airbus midlertidig redusert produksjonen av NEO fra 8 til 4 per måned til og med juni for og unngå at for mange (nesten) ferdige fly ender opp lagret i Toulouse og Hamburg.

Samtidig er dette den planlagte økningen i produksjonen av NEO fremover

Per måned:
Juli 2016: 10
Oktober 2016: 16
Desember 2016: 20
Mars 2017: 26

Også gradvis opp til 60 i midten av 2019

http://m.aviationweek.com/commercial-aviation/airbus-temporarily-reduces-a320neo-production
Temporarily Reduces A320neo Production
 
Re: Airbus 320neo statustråd

Til og med Qatars Akbal Al-Baker virker å være fornøyd med Pratts løsninger hva gjelder fix på GTF motorene.

OG der skal ellers meget til ;);)

Hilsen Ole
 
Re: Airbus 320neo statustråd

SAS får vel første A320neo med CFM LEAP i september, så de er ganske tidlig ute da...
 
Back
Top