AirAsia X, den ultimate Reidar-klasse

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
En lettere lørdagstråd som dere får knaske på…:rolleyes:

Har lest mye om AirAsia X i den senere tid, sist i Airliners ( USA ). Vil skrive litt i stikkords form uten noen kommentarer..Får se hva dere synes..;)

De begynte med en leaset A333 i nov. 2007 til ”Brisbane” Gold Coast Airport. Tilsvarende som TRF. Den ligger ca. 100 km fra Brisbane ( har selv passert den en gang ). Da de ba om tilbud på de store flyplassene fikk de først servert den off. prisliste.

Senere har de fått bedre tilbud fra Melbourne og Sydney og har først valgt Melbourne og Perth for framtidige ruter. I tillegg ”Shanghai” Hangzhou/Suzhou for start senere i åe.

Får fortløpende levert sine 25 A333 nå til 2013. Den første nettopp kommet. Disse skal brukes på fem byer i Australia, fem i Kina, fire i India, tre i Japan og to i Korea.

355 seter i ”leather fixed shell design” 3-3-3 , no frills
28 XL seter , business seter, også no-frills.:exclaimation

AVOD $ 10 pr. flight. Wi-Fi og power senere.

Handlevogner selger alt fra Pashmina skjerf til lotto. Regner med 11 % ancillary sales , som skal økes til 20 % for så å redusere bill. prisen.

Regner med 70% load for break-even.

70 % av paxen forsetter fra KUL, men ingen interline med AirAsia. De har alle bestilt bill. videre fra LCC terminalen i KUL med AirAsia.

Prisen på reisen ligger ca. på 50% av andre selskap og folk fra Australia benytter denne filghten på handletur til Kuala Lumpur only.

Koffert t/r , 20 kg, $ 54

Stor utnyttelsesgrad, 16.5 timer dag.

60 min turnaround på Gold Coast Airport

London kommer i mars med A343. Tilsvarende ( antar jeg, men har ikke lest om config etc )
 
383 seter vil for den vante charter-pax være luksuriøst sammenliknet med Thomas Cook Scandinavia sine 405 seter i samme maskin.

AirAsia X er uten tvil en brilliant måte å komme seg østover på for budsjettreisende som fint klarer å sitte på economy.

Noe som har overrasket meg er hvor godt kjent selskapet har blitt i Norge på kort tid; har ved flere anledninger hørt personer - uavhengig av hverandre - fortelle at "nå blir det billig å fly til Asia fra Stansted" og "Vi skal reise med AirAsia fra London" osv.. Har selv ikke sett stort til annonsering fra AirAsia X her til lands, så det er muligens en av verdens mest effektive kanaler som har gjort sitt her; jungeltelegrafen?
 
Jeg leste en intressant artikkel om STN satsningen i januarutgaven av AW. Som SQ 777 nevner så blir A340-300 som skal gå fra STN. Tidligere Air Canada maskin. Det blir stadig mindre frills hos de store "Flagcarriers" så det er ikke store forskjellen til LCC'ene. Blir spennende og se hvordan konseptet slår an på longhaul og ikke minst hvordan komforten ombord blir.

Dette kan jo også bety mer trafikk på rutene fra Norge til STN både med DY og FR.
 
Last edited:
Lurer på hvor billig de skal legge seg på for å være billige enn de andre. Skulle jeg fra London til KUL på budsjett hadde jeg heller valgt Etihad via AUH til 4500kr med bagasje, AVOD, sete, mat, drikke etc inkludert....men enkelte liker å lide så dem om det
 
Vil gi en kommentar. Si hva man vil om DK, men det er vel 30" i deres A333 ? I tillegg er det kun 8 i bredden i bakre kabin. Mens deres 332 er 9 i hele bussen ?

Her er det 29" og 9 i bredden bortsett fra XL siden. Det er fælt og sikkert en fordel da med bucketseat uten recline..:angry:
 
Hola!

Har "dere" alle fått dette nummeret i posten allerede? Når?

Lurer på om postmannen her i mitt område er litt bedagelig (utover det normale)
 
Dette kan jo også bety mer trafikk på rutene fra Norge til STN både med DY og FR.

Skal man sy sammen flere flyreiser ender man ofte med hoeyere pris en det man kan faa med interlining .. i tillegg drar man med seg ekstra kostnader som f.eks.. overnatting hvis forbindelsene er daarlige. Man har heller ingen garanti for forbindelse hvis det oppstaar forsinkelser.
 
Skal man sy sammen flere flyreiser ender man ofte med hoeyere pris en det man kan faa med interlining .. i tillegg drar man med seg ekstra kostnader som f.eks.. overnatting hvis forbindelsene er daarlige. Man har heller ingen garanti for forbindelse hvis det oppstaar forsinkelser.


Jojo, vi på forumet vet dette, men ikke alle i det ganske land.......;)
 
Og AirAsia X skal nå oppgradere premiumsetene deres , dog så innebærer at det samtidig blir færre av dem, og flere economyseter. Når man ser på setet så minner det om LH og SK sine, dvs ikke 180-graders flat seng med såkalt "lie-flat" som det spøkefullt kalles

http://www.centreforaviation.com/ne...ost-flatbed-seats-as-expansion-rolls-on/page1
AirAsia X has become the first LCC to offer flatbed seats on its long-haul route network, with the low-cost long-haul carrier claiming that its product "combines the comfort of premium travel with the affordability of no-frills flying". The new Premium FlatBed and economy class seating product was installed this month on its A340 aircraft operating on the Kuala Lumpur-London sector, ahead of a fleet-wide roll out.

340-300 deres vil gå fra 30 til 18 premiumseter (3 rader) , mens economy øker fra 256 til 307. På 330-300 er det snakk om at premiumseter går fra 28 til 12 seter (2 rader), mens antall economyseter øker fra 355 til 365:crowded
 
Back
Top