Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Det er vel en slags hybrid-løsning. Kabinen er jo lokalt ansatte bosatt på Ørlandet...som også var med i oppstarten da de fløy egen maskin. Like ofte svensk cockpit som italiensk.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Da blir det separate flyvningene til Røros og Ørland, da med Saab 340. Og etterlengtet nattparkering for morrasflyet fra Røros.
Fra og med søndag 22. november endrer Air Leap på sine ruter fra Røros lufthavn. Omleggingen av Ørland-Oslo via Røros legges ned og flys direkte fremover, også Røros-Oslo vil bli flydd alene uten deling med Ørland.
https://wp.me/p8h5J3-4s
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Synd Saab 2000 blir borte, med mindre passasjertallene plutelig øker drastisk
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Røros kommune har anmeldt Air Leap for brudd på covid 19-forskriften

Anmeldelsen ble levert 23. november, men kunne ikke se at det er nevnt her tidligere.

Bak betalingsmur, men et lite utdrag:
https://www.retten.no/roros-kommune...r-brudd-pa-covid-19-forskriften/s/5-44-497112

Air Leap henter inn personell fra utlandet som reiser innenriks i Norge. For at de ansatte skal slippe å sitte ti dager i karantene må de være i Norge minst to ganger hver 15. dag og ta en koronatest hver syvende dag. Om den ansatte ikke har vært i Norge på ti dager må de ta en ny test dagen de ankommer landet.

Kommunen mener at flyselskapet ikke har overholdt disse reglene.

Med anmeldelsen etterspør de en turnusplan for de ansatte som tydelig viser at karantene- og testingsbestemmelsene overholdes.

Fylkesoverlege Jan Vaage har bistått kommunen med råd og veiledning i saken. Slik han oppfatter saken har Air Leap ikke vært interessert i å følge opp disse koronaforskriftene.

– Det er overraskende at kommunen møtte motstand fra en forventet seriøs operatør som Air Leap, sier Vaage.

Arbeidets Rett har forsøkt å kontakte Air Leap gjentatte ganger vedrørende anmeldelsen og påstanden om at de ikke har vist interesse i å følge de gjeldende forskriftene. Vi har mottatt svar fra presseavdelingen som viser videre til ledelsen som ikke har svart på henvendelsen.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Kraftig bedring i passasjertallene, dog opp fra relativt lave nivåer. En kombinasjon av koronalettelser, samt bedre regularitet og rutetider, blant annet med nighstop på Røros virker hjelpe

https://www.mynewsdesk.com/se/air-l...gang-i-antall-reisende-paa-roeros-oslo-434510

Responsen på forbedringen i rutetabellen har vært god, og vi ser en jevn økning i salget for hver uke som går. På seks uker fra uke 32 i midten av august til uke 38 i september har kabinfaktoren på ruta steget med 75 %
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

Det murres i bergstaden: Air Leaps formiddags-flygning fra Oslo til Røros hadde 15 betalende passasjerer men kun 9 fikk være med pga. vekt-restriksjoner. Ordføreren er ikke fornøyd med kvaliteten på det Air Leap leverer og har bedt om møte med statsråden:

https://fjell-ljom.no/nyheter/roros/ber-om-mote-med-statsraden-snarest/19.4073 (betalingsmur)

På tide å hente inn deres egen ATR72-500 da.
Da blir nok lokalbefolkningen glad, og det skal ikke stå på plassen.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

De siste ukene har heller ikke gått knirkefritt for Air Leap, folk har stått igjen og kansellerte fly. Air Leap har enkelte avganger løst det med å slå sammen OSL-OLA/RRS.
Hvis man tar en titt på nettsidene til Arbeidets Rett, Rørosnytt og Fjell-Ljom, er det ikke langt mellom Air Leap-sakene.

Ikveld kan Rørosnytt skrive: Lover løsning med ny flytype (+), m/bilde av Jon Melkerson.
Så da spørs det om SE-MDA (ATR72-500) setter kursen for OSL for å operere Røros-ruta fremover!?
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo

De siste ukene har heller ikke gått knirkefritt for Air Leap, folk har stått igjen og kansellerte fly. Air Leap har enkelte avganger løst det med å slå sammen OSL-OLA/RRS.
Hvis man tar en titt på nettsidene til Arbeidets Rett, Rørosnytt og Fjell-Ljom, er det ikke langt mellom Air Leap-sakene.

Ikveld kan Rørosnytt skrive: Lover løsning med ny flytype (+), m/bilde av Jon Melkerson.
Så da spørs det om SE-MDA (ATR72-500) setter kursen for OSL for å operere Røros-ruta fremover!?

EDIT:
Etter det Rørosnytt kjenner til, kan flytypen det går mot nå, være en Fokker 50.
https://rorosnytt.no/lover-losning-med-ny-flytype/ (Betalingsartikkel)
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Ser ut som Saaben er uegnet for bruk på RRS vinterstid, så her må noe gjøres

https://www.nrk.no/trondelag/flypas...kapet-risikerer-a-miste-kontrakten-1.15751182

Det svenske flyselskapet Air Leap vant anbudet på ruta mellom Røros og Oslo fra 2020 til 2024. Nye internasjonale regler gjør imidlertid at flyene deres ikke kan operere med fulle fly.

Resultatet er at passasjerer, bagasje og fraktgods har blitt etterlatt på flyplassen, og at fly til Røros har måttet snu på grunn av kombinasjonen vektbegrensning og snø på rullebanen.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Om eg forstod det rett så må flyene levere friksjonsdata ved landing. Trudde det var flyplassene som målte opp friksjon med måler bak ein bil e.l.

Som pax setter i allefall eg pris på om friksjon blir målt opp FØR landing :)
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Kravet er at ansvarlig vaktsjef anslår (gjerne støttet av måleinstrument) bremseeffekten i hver av rullebanes tre seksjoner. Dette sendes ut til flyene og lufttrafikktjenesten i form av en banerapport (SNOWTAM). Verdiene legges også inn i ATIS (automatic terminal information service). Videre er kravet nå (nytt) at hvis man benytter SPWR så skal minst 95% av anslagene av bremseffekten stemme overens med den bremseeffekten som flyet måler. Dette lar seg ikke gjøre på Røros så lenge flytypen som opererer der ikke registrerer eller måler bremseeffekten. Kort forklart.

Espen
 
Last edited:
Re: Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Og det var nettopp derfor vi i f.eks WF tok masse runder i Bodø forrige vinter for å måle bremseeffekten rapportert fra flyet opp mot dataene fra flyplassen, for å forberede oss til disse nye reglene. Tror det ble laget en artikkel om dette, men som jeg ikke finner på stående fot.
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Er det slik å forstå at Saab 340 ikke har utstyr som kan lese av bremsedata for å kalkulere friksjon, eller bare maskinene til Leap?

De har jo Saab 2000 i stallen, klarer den det, evt den ATR maskinen klarer den dette?

Hvis ikke noen av dem klarer dette, må de enten kjøpe eller leie en flymaskin som klarer kravet - er det ikke slik?
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Og da var det tilbake til OLA-RRS-OSL/OSL-RRS-OLA fra 3.jan.
Ruten vil flys med Fokker F50, operert av Amapola Flyg.

I tillegg så kan det se ut som Air Leap starter rute Stockholm Arlanda - Ørland.
Litt som pax-ruten Røros - Stockholm Arlanda som opererte tidligere under Korona, den ble forøvrig gjort om til POS-flight etter noen flighter.
 

Attachments

  • 269704679_237011168575289_3724788892886871858_n.jpg
    269704679_237011168575289_3724788892886871858_n.jpg
    22.6 KB · Views: 660
  • 269639327_237011638575242_5510574000847404547_n.jpg
    269639327_237011638575242_5510574000847404547_n.jpg
    26.9 KB · Views: 663
Re: Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Fra 3. januar vil ruten bli operert med en Fokker 50 på strekningen Ørland–Røros – Oslo. Amapola Flyg AB, som skal operere ruten i denne perioden, er et svensk selskap med erfaring fra vinteroperasjoner i Nord-Sverige. Air Leap tar sikte på å overta driften med en ny flytype, ATR 42, så raskt som mulig, og senest innen utløpet av april 2022. Operatøren planlegger da for at Røros–Oslo igjen skal opereres som en selvstendig rute, og at flyet skal stå nattparkert i hangaren på Røros.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-flytype-pa-fot-ruten-rorososlo-fra-3.-januar/id2892969/
 
Re: Air Leap starter Røros - Oslo (FOT-rute)

Blir hyggelig gjensyn (eller kan man si gjenfly?) med F-50 i januar. Fikk ruteendringen i går - litt tidligere avgang fra OSL og litt senere avgang tilbake fra Røros.
 
Back
Top