Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Der har tidligere gået rygter om at Air India skulle have været i kontakt med CPH ang. muligheden for at gøre lufthavnen til Air India India-US Hub som alternativ til Frankfurt.

Disse rygter kan nu få lidt ny næring efter en artikel fra domain-b.com Aviation & Aerspace om at Dublin Airport er med i opløbet om at blive Air India hub:

Air India is looking at potential sites around Europe to set up hub operations for its one-stop services between India and the US. The struggling carrier is looking for cheaper alternatives to Frankfurt.

The other airports in the running as potential alternatives to Frankfurt are Copenhagen, Denmark and Vienna, Austria.

Air India to look at Dublin as European hub option

Personligt tror jeg ikke CPH bliver det endelige valg, men det kunne være rigtig god business for CPH og give gode forbindelser fra Skandinavien til Indien. Specielt nu når Air India bliver medlem af *Alliance.
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Jeg tror mer på markedsanalytikerne i så måte (kryss i taket - første gang)

Though offering this unique advantage market analysts suggest that a move to airports in Europe that offer traffic on their own, such as Manchester with a large immigrant population, might be a better bet.

Men så brast det - nordvest-England som er nedslagsfeltet til MAN har bare befolkning med indisk avstamning på 95 000. Jeg tror Birmingham (BHX) hadde vært et bedre valg ved at Midlands har rundt 330 000 med indisk avstamning og Leicester hvor hver fjerde innbygger er indisk er bare snaue 40 engelske mil fra BHX.
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Dette kunne vel vært noe for Osl og Arn å hive seg med i kampen om og? Strakeste veien mellom India og Usa går jo over midt-Norge og midt-Sverige, og er jo dermed mye mer på riktig kurs som mellomstopp enn både Cph og Dub.

http://www.gcmap.com/mapui?P=bom-ewr
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Selvom CPH nok er lidt en outsider i det her spil, burde det være en oplagt opgave for Copenhagen Connected at blande sig i.

I dag har de fem ruter fra Frankfurt (Ahmedabad, Chicago-O'Hare, Delhi, Mumbai, Newark), så ville være tre nye ruter for CPH i en.

Lars
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Hvor mange indere er det i Danmark? Tror dette teller mer enn flyplassintensiver.
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Ikke ret mange, og skrev også, at CPH nok er en outsider, og det er da en fordel med en del af disse indere.

Dog har Air India ment, at Frankfurt og ikke London skal være deres hub, så spørgsmålet er vel, hvor meget indere betyder? Hvis der er nok, kan de vel fylde hele og ikke kun halve fly til Indien?

Hvad der formentlig også vejer tungt, er omkostningerne i den enkelte lufthavn, da Frankfurt er for dyr.

Men igen, tvivler, kunne dog være fedt, hvis de vælger CPH.

Lars
 
Last edited:
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Men så brast det - nordvest-England som er nedslagsfeltet til MAN har bare befolkning med indisk avstamning på 95 000. Jeg tror Birmingham (BHX) hadde vært et bedre valg ved at Midlands har rundt 330 000 med indisk avstamning og Leicester hvor hver fjerde innbygger er indisk er bare snaue 40 engelske mil fra BHX.

Nuvel, de fleste byene i Midlands og South Yorkshire der det bor flest pakistanere/indere er ikke mer enn en to timers togreise fra MAN (PIA flyr f eks til både ISB og LHE derfra). Men hvis man tenker på etnisk trafikk fra England da er kanskje LBA mest aktuelt?
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Antal indere har meget lidt at sige i forhold til valg af denne hub. Hvis AI havde fokus på O&D trafik fra den destination man ønsker som hub, ville det være helt andre byer end Dublin, Wien og København der var inde i billedet.

AI er ude efter en scissors-hub i stil med den Jet Airways har etableret i Brussels, hvor der er daglige flyvninger fra Delhi, Mumbai, Chennai i Indien og Newark, JFK og Toronto i Nordamerika. I Belgien er der ca. 7000 personer af indisk afstamning og de flyver trods alt ikke så meget at de kan fylde alle disse sæder. Hovedsageligt er der tale om transfer mellem øst og vest flyvningerne med meget lidt på- og afstigning lokalt i BRU.

I forhold til valg af hub er det derfor andre forhold som er vigtige:

  • En god aftale med lave omkostninger og rabatter
  • Gode og smidige transferfaciliteter
  • Særlige faciliteter møntet på indiske pax.

Dog er der for AI i forhold til Jet Airways den forskel, at man tilsyneladende også er interesseret i feed fra Europe hvilket indebærer et behov for en samarbejdspartner med et forgrenet europæisk netværk fra den destination der vælges. Set i lyset af at AI er på vej ind i *Alliance, er det formentlig en årsag til at CPH og VIE er blandt kandidaterne.

Tiden må vise hvad der sker. Denne historie med AI hub i Europa har dog efterhånden varet flere år og tilbage i 2007 var alt klart for et valg af MUC som hub:

Air India may select Munich as Europe transit hub

Det skete aldrig og hvad rygterne siger var det til dels Lufthansa der satte en stopper for MUC planerne. Mener desuden af planerne tilbage i 2007 var en opstart med 8 daglige flyvninger fra Indien og 8 daglige flyvninger til US. Spørgsmålet er om CPH er i stand til at håndtere 16 daglige AI flyvninger - ikke med det nuværende layout, men måske man er villig til at bygge ud specielt til AI, hvis der kan laves en langsigtet kontrakt.
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Hvordan er egentlig økonomien i slike scissors-hub operasjoner?
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Ut fra tidtabellen DEL-FRA-EWR og retur , så burde vel dette også være en god mulighet for OSL om det var snakk om å tilby en effektiv mellomlanding. Begge flyene ville da være innom mellom 0500 og 0600 på morgenen, og dette er jo en tid på døgnet hvor det er god kapasitet.
En time for turn around burde jo holde på en flyplass som OSL ( mot 2 timer i FRA) , så her får vi bare håpe at OSL er på hugget!
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Visst flög Air India tidigare, under en period på 1990-talet, till CPH? I så fall finns det ju erfarenhet från tidigare.
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Tvivler meget stærkt på Dublin her, da mit bud er at man går efter en *A hub. Antal indere er som rigtigt skrevet fløjtende ligegyldigt for AI, da man ellers havde lagt 90% af sine ruter ind til UK.
Mon ikke Wien er favorit med CPH som runner up, hvis de 3 nævnte er dem som er med i buddet.

VIE, da man vil have en god dækning via LH´s net, mens CPH som bekendt er SAS største hub. Det som dog rent faktisk kunne tale til CPH´s fordel er at man ikke har nogle direkte flyvninger til Indien, og at SAS rent faktisk var begyndt at få fornuftig succes med deres rute inden nedskæringerne.
 
Last edited:
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Nuvel, de fleste byene i Midlands og South Yorkshire der det bor flest pakistanere/indere er ikke mer enn en to timers togreise fra MAN (PIA flyr f eks til både ISB og LHE derfra). Men hvis man tenker på etnisk trafikk fra England da er kanskje LBA mest aktuelt?

Det er stor forskjell mellom indere og pakistanere og jeg tror ikke du får en eneste inder opp i en PIA og tilsvarende ikke en eneste pakistaner opp i en Air India. Yorkshire, Humber, Northwest England og nordre deler av Eastmidlands utgjør et pakistansk tyngdepunkt, mens West Midlands og East Midlands er et indisk tyngdepunkt.

Derfor vil MAN aldri kunne bli et alternativ for Air India.

Ressurser:
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Indian
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Pakistanis
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Tvivler meget stærkt på Dublin her, da mit bud er at man går efter en *A hub. Antal indere er som rigtigt skrevet fløjtende ligegyldigt for AI, da man ellers havde lagt 90% af sine ruter ind til UK.
Mon ikke Wien er favorit med CPH som runner up, hvis de 3 nævnte er dem som er med i buddet.

VIE, da man vil have en god dækning via LH´s net, mens CPH som bekendt er SAS største hub. Det som dog rent faktisk kunne tale til CPH´s fordel er at man ikke har nogle direkte flyvninger til Indien, og at SAS rent faktisk var begyndt at få fornuftig succes med deres rute inden nedskæringerne.

CPH har den ulempe at være placeret i udkanten af Europe, hvilket kan gøre Europa feed lidt uhensigtsmæssigt hvis AI ønsker at satse på dette i større stil. Til gengæld er der trods alt et fint *A net fra CPH, så der er alligevel adgang til mange europæiske destinationer og de fleste destinationer som kan være interessante for AI. På den baggrund ser jeg også OSL og ARN som mindre potentielle kandidater end CPH, da det trods alt er endnu mere i udkanten af Europe og med svagere *A netværk.

Nå men når alt kommer til alt tror jeg egentlig ikke der kommer til at ske noget i denne sag - det jo trods alt cirkus Air India vi har med at gøre, så de bliver formentlig på FRA.
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Hvor mange Indere bor det sånn ca i Oslo og Drammen? OSL kunne jo vært en aktuell flyplass.
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Vel - det kunne kanskje lønt seg å klarlegge hva AI ønsker å gjøre med denne hub'en først -- f.eks.

- Hvor mange fly/ruter snakker man om
- Er man i det hele tatt interessert i lokaltrafikk til/fra denne hub'en

Hvis man bare er ute etter å 'bytte pax' mellom forskjellige fly, ville det være en ide å se etter en billig utkantflyplass som ligger 'på linja' .. hvis man vil ha lokal feed må man selvsagt se på hvor denne trafikken finnes eller kan skapes ...

Et stort argument for Irland, var at de kan tilby preclearence av pax. Dette er et stort produktfortrinn, og siden man må ut av maskinene likevel, kan man her få en stor fordel med liten innats. Lokalpotensialet er imidlertid omtrent ikke-eksisterenede ..
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

...så her får vi bare håpe at OSL er på hugget!

Om de er på hugget vet jeg ikke, men OSL er ihvertfall klar over AI's Europahubplaner.
 
Last edited:
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Om de er på hugget vet jeg ikke, men OSL er ihvertfall klar over AI's Europahubplaner.

Jeg håper virkelig ikke at de er så vekst kåte at de hopper på dette prosjektet!
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Jeg håper virkelig ikke at de er så vekst kåte at de hopper på dette prosjektet!
OSL er nok garantert ikke aktuelt for AI. CPH eller en annen større og mer sentral flyplass i Europa er nok mye bedre.
 
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

Har sett litt på de Air India-flightene som har stopp på FRA i dag. Jeg har så beholdt avgangstidene i USA og India, men sett på hvilke tider det hadde blitt hvis flightene hadde blitt flyttet til CPH og OSL. Resultatet vises i vedlagt figur.

En ting enkelt slås fast - OSL har ikke kapasitet til å ta mot 4 stk 772 på samme tid mellom kl 7+ til kl 9-. En slik sakse-hub vil medføre at rundt halvparten av passasjerene flyttes mellom flyene. Det er det rett og slett ikke plass til i det begrensede non-Schengen-transittområdet på OSL.

Jeg tviler faktisk også på at CPH og ARN har kapasitet på tilsvarende tidspunkt. Og siden tidspunktene for avgang er så tidlig på morgenen, er ikke feed mulig inn til sakse-huben - og dermed er det bare lokal feed som er aktuelt. Lokal feed fra både CPH og ARN vil være liten.

Nei, her er det flyplasser med større kapasitet som må til, og DUB har denne kapasiteten med sin nye tomme terminal. BHX er for liten til å ta fire 777 og vil ikke være noe alternativ. Andre flyplasser i tillegg til DUB som kan ha kapasitet er MUC (nevnt lenger oppe), CDG og MAN hvor Terminal 2 er nesten fraflyttet så tidlig på dagen (har bare noen få amerikafly + litt charter).
 

Attachments

  • Air_India.jpg
    Air_India.jpg
    29.8 KB · Views: 442
Back
Top