Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Re: Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet?

LN-KGL, tror du har har brug for så lange groundstops på OSL/CPH som på FRA?

Hvis CPH "vandt denne, er der vel flere muligheder, umiddelbart vil man kunne genetablere finger A yderst til non-schengen igen - derved frigøres gates i C og desuden rykker noget trafik jo over i Swift - så der bliver mere plads i den "rigtige" lufthavn. Og med SAS IC så skrøbeligt som det er, kunne jeg godt tænke mig at CPH var sultne.

Vel - det kunne kanskje lønt seg å klarlegge hva AI ønsker å gjøre med denne hub'en først -- f.eks.

- Hvor mange fly/ruter snakker man om
- Er man i det hele tatt interessert i lokaltrafikk til/fra denne hub'en

Hvis man bare er ute etter å 'bytte pax' mellom forskjellige fly, ville det være en ide å se etter en billig utkantflyplass som ligger 'på linja' .. hvis man vil ha lokal feed må man selvsagt se på hvor denne trafikken finnes eller kan skapes ...

Et stort argument for Irland, var at de kan tilby preclearence av pax. Dette er et stort produktfortrinn, og siden man må ut av maskinene likevel, kan man her få en stor fordel med liten innats. Lokalpotensialet er imidlertid omtrent ikke-eksisterenede ..

Problemet er at jo at eneste information der offentlig findes om dette projekt, er en masse artikler på nettet fra de sidste 2-3 år. Og i disse er der meget forskellig information og modstridende oplysninger...

Men som jeg ser det er hovedformålet at "bytte pax" mellem forskellige fly og så "fylde op" med feed for at skabe bedre økonomi i projektet. Ønsket fra AI er jo at kutte cost, da man anser FRA som for dyr så en billig lufthavn er at foretrække, men samtidig skal der jo være økonomisk bæredygtighed der hvor man vælge at slå sig ned - hvilket jo kan opnås på flere måde - dublin har fordele og ulemer - CPH/ har fordele/ulemper - andre lufthavne har fordele/ulemper... Vinderne bliver den der kan sammensætte den bedste pakke.

Og det næste vi så skal tage med er om dette ikke blot er endnu en brik i AI´s forhandlingsspil med FRA for at skabe sig et bedre økonomisk udgangspunkt.... FRA er jo i bund og grund den ideelle hub for dem.

Jeg tviler faktisk også på at CPH og ARN har kapasitet på tilsvarende tidspunkt. Og siden tidspunktene for avgang er så tidlig på morgenen, er ikke feed mulig inn til sakse-huben - og dermed er det bare lokal feed som er aktuelt. Lokal feed fra både CPH og ARN vil være liten.

Hvis man ønsker at lave en sakse-hub med feed er en mulighed jo at man re-timer flyvningerne i forhold hvad der pt. er gældende på FRA ;)

Hvis man ønsker at lave en sakse-hub med feed er en mulighed jo at man re-timer flyvningerne i forhold hvad der pt. er gældende på FRA ;)

Selvsagt er det det, men her er begrensningene slot-tider på EWR og til dels ORD gir og tilpasningen til trafikk fra egne huber i DEL og BOM.

LN-KGL, tror du har har brug for så lange groundstops på OSL/CPH som på FRA?

Hvis CPH "vandt denne, er der vel flere muligheder, umiddelbart vil man kunne genetablere finger A yderst til non-schengen igen - derved frigøres gates i C og desuden rykker noget trafik jo over i Swift - så der bliver mere plads i den "rigtige" lufthavn. Og med SAS IC så skrøbeligt som det er, kunne jeg godt tænke mig at CPH var sultne.

Det er ikke snakk om brug for, det er vel så mye de to ytterpunktene som er fastsatt (slot-tider i USA og synkronisering med eget feed-nettverk i India). Totalt spares det 30 minutter flytid pr. vei hvis CPH velges foran FRA, for OSL rundt 40 minutter og for ARN nesten 50 minutter.

Det virker som Air India vil gjennomføre denne endringen temmelig umiddelbart, og da tror jeg ikke "planene om endring" hos CPH kommer tidsnok.

Last edited:

Det er ikke snakk om brug for, det er vel så mye de to ytterpunktene som er fastsatt (slot-tider i USA og synkronisering med eget feed-nettverk i India). Totalt spares det 30 minutter flytid pr. vei hvis CPH velges foran FRA, for OSL rundt 40 minutter og for ARN nesten 50 minutter.

Det virker som Air India vil gjennomføre denne endringen temmelig umiddelbart, og da tror jeg ikke "planene om endring" hos CPH kommer tidsnok.

Jeg er nu ikke så sikker på at AI vil gennemføre disse potentielle ændringer nu og her. De har ulmet gennem de sidste 2-3 år, så tvivler meget på at dette er noget som sker indenfor en overskuelig fremtid, hvis da nogensinde.

Kan være delvis enig om det janusk, dette er helt klart en brekkstang overfor FRAport for å få redusert litt på avgiftene.

Selvsagt er det det, men her er begrensningene slot-tider på EWR og til dels ORD gir og tilpasningen til trafikk fra egne huber i DEL og BOM.

På kort sigt er man naturligvis låst af slottider, men på længere sigt kan dette tilpasses et mere optimalt flow i forhold til et evt. valg af EU-Hub. Tilpasning på DEL, BOM, m.v. har egentlig ikke så meget at sige, da problemet for AI og andre indiske selskaber jo er at de meget dårligt gearet til transfertrafik. Det er jo en af årsagerne til at man ønsker at håndtere transfer på en EU-hub i stedet for i Indien.

Nå men umiddelbart tror jeg ikke det bliver aktuelt og det er sikkert en beslutning som AI alligevel vil være flere år om hvis det endelig er...

Denne uendelige historie om valg af AI Europa hub fortsætter tilsyneladende - for nylig var det Milano MXP der uofficielt blev annonceret som Air Indias valg af hub, men nu er det tilsyneladende droppet igen.

Nu snakkes der om Dublin, Birmingham, Barcelona eller København:

The first board meeting of Air India with four new independent directors inducted last month will discuss a proposal for a base in Europe for its flights to the United States. The meeting, to be held on Tuesday, will discuss the viability of the cities of Dublin in Ireland, Birmingham in the United Kingdom, Barcelona in Spain and Copenhagen in Denmark as a base for Air India flights from India to the US.

Air india board to discuss international base plan

Mit bud er at der aldrig kommer noget valg eller officiel annoncering i denne sag...

...og denne sag var ikke helt død endnu!

Fra Børsen:

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) går i offensiven for at skaffe ny trafik til Københavns lufthavn. Ministeren rejser i starten af april til Indien for at forhandle med sin indiske kollega om at få det indiske luftfartsselskab, Air India, til at vælge Københavns lufthavn som »hub« eller europæisk center for Air India.

- Jeg synes, at de skal tage et ekstra kig på Københavns lufthavn, og vi skal gøre alt, hvad vi kan for at slå på Københavns lufthavn og på lufthavnens sikkerhed, siger Hans Christian Schmidt,der samtidig understeger, at opgaven om at forsvare Københavns lufthavns position i Europa har høj politisk prioritering.

Dette tror jeg nu ikke der kommet meget ud af...

Fra Børsen:

Enig, det sker ikke. Men det kunne godt nok være interessant og et scoop af en størrelse der modsvarer det usandsynlige i det :D

Lars

Fra Børsen:

Er det vanlig at politikere blander seg opp i slike forretningsforhold? Jeg kan ikke huske at norske politikere tar direkte kontakt med flyselskaper for å få disse til å velge OSL som hub, men det fungerer kanskje anderledes i Danmark.

Er det vanlig at politikere blander seg opp i slike forretningsforhold? Jeg kan ikke huske at norske politikere tar direkte kontakt med flyselskaper for å få disse til å velge OSL som hub, men det fungerer kanskje anderledes i Danmark.

I Danmark er det ikke helt uset, at politikere forsøger at bruge politiske forbindelser til gavn for virksomheder og lign. En tendens som Mærsk hvis også nyder lidt godt af.

Lars

I Danmark er det ikke helt uset, at politikere forsøger at bruge politiske forbindelser til gavn for virksomheder og lign. En tendens som Mærsk hvis også nyder lidt godt af.

Norske politikere har jo ofte med seg næringslivsfolk i delegasjoner til utlandet, men jeg har ikke inntrykk av at politikere reiser ut og diskuterer slike ting direkte med utenlandske selskaper (men at de fungerer som døråpnere for selskapene skjer nok ofte).

Norske politikere har jo ofte med seg næringslivsfolk i delegasjoner til utlandet, men jeg har ikke inntrykk av at politikere reiser ut og diskuterer slike ting direkte med utenlandske selskaper (men at de fungerer som døråpnere for selskapene skjer nok ofte).

I lande mod øst har man til tider indtryk af, at politik og erhverv, især luftfart, er noget sammenblandet. Så måske smart at sende en minister, som jo pr. definition er "vigtigt", til den slags forhandlinger?

Lars

I lande mod øst har man til tider indtryk af, at politik og erhverv, især luftfart, er noget sammenblandet. Så måske smart at sende en minister, som jo pr. definition er "vigtigt", til den slags forhandlinger?

Ikke utenkelig.:)

Men troede egentlig planerne om en europæisk hub var droppet til fordel for Delhi?

Lars

Man må jo huske at i markeder hvor trafikken er regulert, må man involvere politikere og deres byråkrater for å få de nødvendige tillatelsene ..

Man må jo huske at i markeder hvor trafikken er regulert, må man involvere politikere og deres byråkrater for å få de nødvendige tillatelsene ..

Joda, det er jo et poeng, men trodde slikt var byråkratmat.

Back