Re: Rygte: Air India til CPH
I såfall er CPH bankers. :lol:
Sverige fremstår som det eneste alternativet for mulig suksess, basert på forutsetninger innen handel og turisme mellom de to landene. I rapporter og artikler tilgjengelig er det helt tydelig at dette relateres primært til og aktiviteter rundt Mälardalen. Jeg tror mange her også har lett for å glemme at ARN, i motsetning til CPH har klart å bygge lokalt trafikkgrunnlag uten nevneverdig transfer for 4 store STAR selskaper med Thai, United, Air China og Ethiopian.
Et unikum i Skandinavisk sammenheng og viser tydelig at Sverige er det eneste landet i Skandinavia som klarer å bære direkteruter uten å måtte støtte seg på transfer trafikk.
Sverige har også en kraftig økning av innkommende turisme fra India hvor Stockholm og Sverige har en helt annen branding enn resten av Skandinavia.
1. Det er kaldt diplomatisk vær mellom Danmark og India. Statlige selskap sin ekspansjon inn til nye markeder er ofte et politisk signal om utvidet samarbeid og anerkjennelse av handel og bilaterale forbindelser.
2. Tidligere forsøk på å gjøre denne ruta levedyktig fra CPH har ikke lykkes. Da SAS forsøkte å operere ruten, lå snittet på 60% load meg svært begrenset frekvens i følge tall fra trafikstyrelsen.dk. Halvparten var direkte transfer. dette var før EK og QR kom inn på markedet fra CPH.
3. Sverige har den største indiske befolkningen i Skandinavia med ca 23.000 personer (første og andregenerasjons innvandrere)
Norge 12.000 personer
Danmark 8.000 personer
(Kilde: Wikipedia og de respektive lands Indiske ambassader)
4. Total handel import/eksport mellom de Nordiske landene og India
(siste sammenlignbare tall er for 2012)
Finland 2050m USD
Sverige 1992m USD
Norge 843m USD
Danmark 619m USD
https://docs.google.com/spreadsheet...UWtSWlRsenMxTTNqRzlyNXgyWmc&usp=sharing#gid=0
5. Antallet registrerte Skandinaviske foretak i India (eks joint ventures)
Sverige 155
Danmark ca 100 (vanskelig å finne eksakte tall)
Norge 90
Kilder; Ambassader og Innovasjon Norge.
Verdt å merke seg fra den indiske ambasadens svenske nettsider;
“About 40 Indian IT companies have opened representative offices in Sweden. Indian Pharma and Biotech companies are also present. Aditya Birla Group, Wipro and Bharat Forge are among the other major Indian investors in Sweden. According to rough estimates the cumulative Indian investment in Sweden is currently in the range of US$ 500-600 million”
Den svenske ambassaden;
Handeln mellan Sverige och Indien har ökat markant under senare år och ett stadigt växande antal svenska företag har etablerat sig i Indien. År 2014 var antalet ca 155, vilka tillsammans direkt sysselsätter 143 000 personer i Indien och indirekt, via underleverantörer, ytterligare ungefär 600 000. Fler och fler kapitalstarka indiska företag gör också investeringar i Sverige, framför allt inom IT-sektorn. Totalt finns ett sjuttiotal indiska företag i Sverige idag.
Antall Indiske gjestedøgn i Skandinavia 2013
Sverige: 127.451 +18%
Norge: (finnes ikke korrekt data, men enkelte kilder mener 55.000)
Danmark: 57.000
Sverige har forøvrig en stor statlig kampanje gående mot nettopp India for å stimulere til innkommende turisme.
Antall Svenske turister til India er like stort som Norge og Danmark til sammen. (kilde: Indiske og Skandinaviske Ambassade sider)
Finland har forøvrig også betydelig turiststrøm til India.
Samtidig vil det for CPH sies å være strategisk og markedsmessig problematisk når Ethiopian og eventuelt Air India som store STAR selskaper sammen med United, ikke velger å fly fra København, men heller fra de sekundere flyplassene i Skandinavia. Med tanke på hvilke betydelige ressurser som er blitt lagt i å forsøke å påvirke Ethiopians beslutning om OSL, vil jeg nok tro at innsatsen mot Air India er tilsvarende intens.