Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25
På videoen av takeoff, så ser det jo unektelig ut som at de kan ha vært klar over at "noe" var galt allerede ved "positive rate of climb" siden hjulene fortsatt henger ute på videoen. Samtidig er det ingen typiske kompressor stall indikasjoner ala "puffing" fra motorene som normalt indikerer birdstrike på en eller begge motorer.
Om beregnet performance ikke samsvarer med aktuell performance og cockpit først har fått en aha opplevelse av mismatchen når de roterte og det ikke føltes "normalt", kan det jo være også gi en startle effect for flere ting i chain of events;
- man kan ha økt motorer til max thrust som i seg selv vil gi et kraftig nose up moment, som i sin tur kan gi fallende indicated airspeed.
- i startle effect kan man glemme call om gear up ved positive rate of climb
- for lav IAS (indikert airspeed) i forhold til faktisk vekt i flyet, kombinert med full thrust, stigende nese og mye extra drag i understellet, kombinert med påfølgende fallende IAS i lav høyde, er i sum en meget uheldig kombinasjon. Teorien sier at ved å stoppe pitch momentet i full thrust ved å holde nesa nede, oppnår man å øke IAS ved å "ofre" noe tid i level flight før man deretter fortsetter å stige.
MEN, alt av teori ovenfor forutsetter jo i bunn og grunn to motorer som fungerte som normalt og at Murphy holder seg på avstand.
Ut fra den videoen klarer jeg ikke å se at det er noe fysisk feil med flyet, og det kan såvidt jeg kan tolke høre motorlyd på videofilen når flyet passerte, samtidig som man også helt klart hører eksplosjonen når flyet treffer bakken noe senere... Vanskelig å tolke lyder gjennom mobilkamera, så det kan like gjerne være lyden av flyet gjennom lufta med fravær av motorlyd som høres.
Bare for å nevne det først som sist da, så er dette verken et forsøk på å si hva som faktisk har skjedd ei heller et uttrykk for å kunne vite hva som har skjedd, men noe å drodle rundt...
Uansett årsak trist som f...