1. Ikke nødvendigvis men, ja, rullebanene har en relativt lik retning men det er ikke alltid de benytter samme retning. Krysse gjør man opptil flere ganger. Jeg har mang en gang sittet i holding i 9000 ft over Ockham hvor trafikk ut fra LGW passerer i 3000-4000 ft, avganger fra LHR i 6000 ft og vektorering til finale på LHR i 7000-8000 ft. LCY er også i veien for LHR, spesielt hvis de bruker østlig retning mens LHR bruker vestlig retning. De kutter inn under oss i 3000 ft (tror jeg det er) mens vi kommer over docklands i rundt 5000 ft og skal prøve og kommes oss ned glidebanen.
LHR avganger mot nord og øst kommer under Bovingdon eller Lambourne holding og en flyr "VFR" i 6000 ft i evigheter med mindre de gir "expedite climb" og trer oss opp igjennom dem. Radioen kan være intens, spesielt hvis noen begynner å spørre om styring for å unngå vær... Det lavere luftrommet mellom BHX og sørkysten kan være som et vepsebol og jeg har hatt like intens radiokommunikasjonen der som i USA.
2. Det er sant.
3. Det er delvis sant. Ja, på LHR er der tunneler mellom T4, T2/T3 og T5 for kjøretøy men det er for vanlig trafikk og ikke nødvendigvis et hasteoppdrag (evt. utrykning) som vel var tilfellet på LGA. Men når det gjelder T4 må flyene til/fra der ofte krysse den sydlige rullebanen og det gjøres som regel i oppholdet mellom en "heavy" og "medium" og en kan ha to fly som krysser i en eller annen retning når en er på finalen hvis 27L brukes til landinger. En A380 kan fort se litt stor ut når en ser den fra siden og venter på at den sakte men sikkert skal komme seg over rullebanen. I slike tilfeller kan det være at landingsklareringen ikke kommer før vi er nede i rundtom 200 ft.
Tildels. De må det for videre ruteseparasjon så det blir litt sånn en til høyre, en rett fram og en til venstre men svingen starter ikke så tidlig og avgangsklareringen gis når flyet foran passerer rullebaneenden eller hva nå enn minsteavstanden er.
Helt vanlig er det ikke siden det varierer litt med hvem som sitter i tårnet, været og det må være dagslys for "land after".
Den største forskjellen for meg er at det ofte virker litt nonchalant, gung-ho og litt, på en måte, følelsesladet i USA sammenlignet med f.eks. London hvor ting er litt mer som en repetetiv maskin som bare surrer og går uten følelser overhodet.
Når det er sagt, kan en høre at det koker på London frekvenser også når ting av en eller annen årsak knyter seg til (f.eks. når de må gjenta "confirm FL70 on standard pressure setting" til dine kolleger når de svarer "altitude FL 7000 ft" og ATC gjerne vil bruke tiden på andre instruksjoner

).