• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Berlin sliter tungt

Re: Air Berlin sliter tungt.

Men de satser hardere på longhaul. Fra 4/5.12 så øker de TXL-JFK fra 3xuka til daglig,og 11/5 starter en ny rute til LAX.
Berlin Tegel – Los Angeles
AB7022 TXL1000 – 1250LAX 332 135
AB7023 LAX1445 – 1040+1TXL 332 135

Berlin Tegel – New York JFK
AB7248 TXL1300 – 1545JFK 332 D
AB7249 JFK1730 – 0725+1TXL 332 D
Fra 3/6 så går rutene ifra BER
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Air Berlin har kommet med foreløpige 3Q resultater 3 uker tidligere enn annonsert p.g.a. forsøk på refinansiering av lån. EBIT (driftsresultat) i årets beste kvartal på 96.8 mill euro er for lite når tapene hittil i år har vært på rundt 250 mill euro.

Air Berlin PLC group's revenue increased by 10.8% in quarterly comparison from Q3 2010 to Q3 2011 from EUR 1,241.2 million to EUR 1,375.5 million. EBITDAR decreased from EUR 336.4 million to EUR 269.3 million in the third quarter of 2011. The operating result (EBIT) decreased from EUR 171.7 million to EUR 96.8 million, whereas in the previous year positive one-time gains in the amount of EUR 26.8 million were recorded. This disparity is in particular attributable to the air travel tax which was introduced on 1 January 2011 and the continuing high oil prices. Due to the increased costs also the operating expenses increased by 16.8% from EUR 1,095.8 million in the third quarter of 2010 to EUR 1,280.3 million in the third quarter of 2011.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Selskap har ogsa utsatt noen leveranser. 11 A320 og 8 B737 som skulle egentlig leveres i 2012 og 2013 kommer na 2015 / 2016. Selskap forsatt tar imot 31 nye fly fra 2012 til 2013.

Förste Dreamliner er confirmed for 2014.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Ser på Skyliner at Aerolinas Argentinas akkurat har har overtatt to -800'er ..
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Det stemmer, men Aerolineas tar brukte maskiner. Her er listen av 8 av de 18 fly som skal ut og hvor de gar til (Kilde: Euro Airline News):

D-ABAV B738 (30498) to Transaero
D-ABBA B738 (30570) to Aerolineas Argentinas
D-ABBB B738 (32624) to Yakutia
D-ABBX B738 (34969) to Orenair
D-ABBY B738 (34970) to Orenair
D-ABBZ B738 (30478) to Aerolineas Argentinas

+ 2 stykk A320 som returneres til eierne.

2012/2013 star det forsatt 31 fly til leveranse, sa det blir flere fly som blir solgt direkte etter leveranse. Rett og slett fordi det ma netto 10 fly vekk, pa toppen av de 8 som er alrede listed...
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Noen som tror at IAG kunne vært intressert i å overta AB? Rendyrke det som et feeder/intra-euro selskap?
 
Re: Air Berlin sliter tungt.


Vel, 3.de kvartal leverte en marginal overskudd. Uten den nye tax som vi har pa billetter ville har vaert resultat bedre enn ifjor. Og selv om en LH som var hovedkonkurrent ikke sier det apent, sa taper de ogsa penger innenlands sa det syser. Sa det er först og fremst en politisk spörsmal om staten vil drainere selskaper sa mye med tax at det blir over sikt umulig a tjene penger a flygninger...

Ellers sa hörer vi at "Shape&Size" gar vel foran og skal gi full effekt alrede i 2012.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Air Berlin fremviste 1. kvartalsresultat i dag. Netto tapet øker fra 163.6 euro til 196.3 euro. Hele egenkapitalen er borte og er faktisk negativ med 53 mill euro.

Negativ egankapital betyr jo normat konkurs og det skal bli spennende å se hvordan de skal prøve å komme seg ut av den knipa. Air Berlin sier at de skal nedtrappe kort og mellomdistanse kapasitet. Det er nok ikke tilfeldig at Norwegian satser på Air Berlins hjemmebane i disse dager. Bordet kan være dekket.

Etihad kunne tenkes å spytte inn mer penger, men de har allerede makimal eierandel ut i fra EU regler.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Air Berlin fremviste 1. kvartalsresultat i dag. Netto tapet øker fra 163.6 euro til 196.3 euro. Hele egenkapitalen er borte og er faktisk negativ med 53 mill euro.

Negativ egankapital betyr jo normat konkurs og det skal bli spennende å se hvordan de skal prøve å komme seg ut av den knipa. Air Berlin sier at de skal nedtrappe kort og mellomdistanse kapasitet. Det er nok ikke tilfeldig at Norwegian satser på Air Berlins hjemmebane i disse dager. Bordet kan være dekket.

Ifølge kvartalsrapporten så ligger de i rute i forhold til turnaroundplanen, selv om det ser blodrødt ut akkurat nå
Så lenge man har en plan og kreditorene med på laget (her er det vel primært Etihad) så kan man leve en stund med negativ egenkapital. Har selv vært borte i det etter årsslutt og det selskapet ble ikke oppløst for det ;)


Etihad kunne tenkes å spytte inn mer penger, men de har allerede makimal eierandel ut i fra EU regler.

Etihad har snaue 30%, mens EU reglene tilsier vel maks 49%, selv om det her realiteten er mindre da vel 51% må eies av EU baserte investorer, og det tallet er vel rundt 60% for Air Berlin i dag

Tyskland innførte forresten i fjor en ny Chapter 11 lignende sak i sin konkurslov, så Air Berlin har også en mulighet her hvis man ikke får snudd skuten av seg selv
 
Last edited:
Re: Air Berlin sliter tungt.

Hmm, hos Air Cargo Germany trakk myndighetene i Tyskland AOCet tilbake pga. den finansielle situasjonen. Håper ikke noe tilsvarende skjer hos AB.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Det er to ting man ser dersom man kikker dypt inn i tallene. Operating Cash-Flow blir bedre, likviditaets-beholding blir bedre, men samtidlig er egenkapital spist opp (iallfall ble det negativ den 31.03.2013). Selskap har ogsa redusert sin gjeld og planlegger a kutte gjeld med en hel tredjel frem til arets slutt. Sa alle disse ting vil ha en Effekt, dersom man klarer a innfri de löfter.

Men det star uten tvil at den tyske LBA fölger AB med nöye pga av de svake finansielle situasjon. Dette er jo i seg selv bare en teng til at tilsyn i Tyskland fungerer vel.

Mere vil jeg med hensikt til min ansatte-forhold i AB ikke kommentere i denne saken.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

... Selskap har ogsa redusert sin gjeld og planlegger a kutte gjeld med en hel tredjel frem til arets slutt. ....

Gjeld 31 mars 2012 var 2,087 milliarder euro. Gjeld 31 mars 2013 var 2,526 milliarder euro. Der kan neppe kalles å redusere gjeld, det er omvendt. 500 millioner euro gjeldsøkning er mer enn underskuddet. Det forklarer likviditesøkningen. Bra med likviditet, men fra lånte penger varmer det lite.

Air Berlin kan redusere gjelden på 4 måter.

- Gå med overskudd (fortsatt langt i fra oppnålig)
- Skaffe ny egenkapital (blir ikke lett)
- Selge unna eiendeler (det betyr sterkt redusert operasjon)
- Få kreditorer til å ettergi gjeld (kanskje mulig)

Det blir spennende å se hvilken vei de velger ut av uføret.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Air Berlin utsetter leveringene av første 787 fra 2015 til 2017, for å redusere behovet for investeringer de nærmeste årene. Itillegg forandrer de ordren fra -8 til -9 for å redusere CASM og få et mer økonomisk fly, samt de mener -8 er for liten

http://www.aviationweek.com/Article....-01-581804.xml

Kan det åbne op for at andre kan få 787 tidligere, eller rykker de andre selskaber bare længere op på listen? Jeg formoder at Boeing er lidt bagud med leveringer.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Kan det åbne op for at andre kan få 787 tidligere, eller rykker de andre selskaber bare længere op på listen? Jeg formoder at Boeing er lidt bagud med leveringer.

Vel AB har inngatt en avtale med Boeing. Ergo faller de leverings-posisjoner bak til Boeing som selv vil söke a maksimere sin inntjening pa disse. Money talks ... Er du villige a betale dyrt, sa kan en selskap sikkert fa tak i disse, men billig blir det sikkert ikke.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Air Berlin skulle etter planen legge fram kvartalsresultat i morgen. Antakligvis ville det bli det tredje på rad med voksende negativ egenkapital (konkurs situasjon). Nå har kvartalspresentasjonen blitt utsatt pga store følger for selskapet, som de skriver i pressemeldingen. Hva vil skje med selskapet? Det blir spennende å se de neste dager.

http://ir.airberlin.com/en/ir/finan...n-options-with-substantial-effects-on-company
 
Back
Top