Air Berlin legger ned OSL fra 05.01.15 - Bekreftet

Re: Air Berlin legger ned OSL fra 06.01.15 - Bekreftet

Kanskje de har fått sterke reaksjoner på dette og har gjort en revurdering?

Re: Air Berlin legger ned OSL fra 06.01.15 - Bekreftet

Skal, skal ikke, skal, skal ikke, nå begynner dette å bli en humoristisk farse for min del.
Dumpet en ny mail inn i dag med oppdatert reiserute uten noen som helst forklaring.

Flights
ROUTE DATE FLIGHT TIMES FLIGHT
Oslo - Stockholm - Arlanda 09.07.2015 12:50 - 13:45 SK 868,L
Operated by SAS
Scandinavian Airways
Stockholm - Arlanda - Berlin - Tegel 09.07.2015 14:50 - 16:25 AB 8005,O
Operated by Air Berlin
Berlin - Tegel - Malaga 10.07.2015 10:50 - 14:10 AB 2268,O
Operated by Air Berlin
Malaga - Berlin - Tegel 24.07.2015 15:00 - 18:20 AB 2269,Q
Operated by Air Berlin
Berlin - Tegel - Copenhagen 25.07.2015 09:15 - 10:15 AB 8032,Q
Operated by Air Berlin
Copenhagen - Oslo 25.07.2015 11:45 - 12:55 SK 1458,V
Operated by SAS
Scandinavian Airways

Mailen inneholder heller ingen informasjon om mulighetene/ rettigheter til og avbestille
Men nå kan man vel trekke konklusjonen AB har siste flygning ut fra OSL 5 januar, selv om flyplanen deres sier avgang tre ganger pr uke.

Og da öker DY til 3 daglige f.o.m So15 programm.

Respekt, de kommer med en 07:45 avgang fra OSL til SXF. 10.00 avgangen flyttes til 12 klocka. Og nummering av flyninger viser at det er plass til en fjerde rundtur.

Synd dette, AB er et greit selskap. Tegel er greiere enn Schönefelf inntil videre. Jeg skal med på en av de siste turene, I slutten av desember via TXL til Salzburg. Har Air Berlin alt i samme terminal der. Har kun benytter dem en gang før.

Air Berlin bruker både A, B og C, visstnok. Oslo-flyet gått til og fra C de gangene jeg har reist, mens jeg har ladet på en av de andre også, blant annet fra Bucuresti. En gang tok det faktisk en hel time å få bagasjen. TXL er noe greiere enn SXF, men det er mest fordi SXF er helt håpløs. Får nesten mareritt av den togstasjonen der.

Virker som ogsa SAS har lyst pa mer aktivitaet i Berlin. Det ligger inne WL Slot requests for en (meget) sent flygning fra OSL til TXL i S15.

Virker som ogsa SAS har lyst pa mer aktivitaet i Berlin. Det ligger inne WL Slot requests for en (meget) sent flygning fra OSL til TXL i S15.

Increase of traffic between OSL and TXL
SAS will increase traffic between OSL and TXL from FEB15.

From late MAR15, SAS will operate up to 10 weekly frequencies between the Norwegian and German capitals instead of previously scheduled 5 flights a week.

Extra frequencies winter 2015
Mid FEB15 to end of MAR15: Evening departures FRI and SUN
MAR15: Mid day departures TUE and WED

Extra frequencies summer 2015
Mid day departures MON and WED
Evening departures THU, FRI and SUN

Snodig. Bestilte billett til Berlin fra Bergen til september neste år. Det var bare en tusenlapp dyrere å fly Club Europe med BA om LHR enn DY via OSL. SK skulle ha mer for Go tur - retur enn det BA på Club skulle ha. Virker som det er litt penger å tjene på ruta.

Snodig. Bestilte billett til Berlin fra Bergen til september neste år. Det var bare en tusenlapp dyrere å fly Club Europe med BA om LHR enn DY via OSL. SK skulle ha mer for Go tur - retur enn det BA på Club skulle ha. Virker som det er litt penger å tjene på ruta.
Prisene til Berlin hos både sk og dy har vært veldig lavt i hele år
før nå de siste månedene har steget...men nå ser det ut som
sk presser på etterså Air Berlin legger ned sine direkterute fra
Norge neste år.

Det er bra om SAS og Norwegian får opp prisene nå som Air Berlin trekker seg og får prisene opp på et mer normalt nivå. Det er vel en grunn til at de trekker seg ut - overkapasitet og lave priser. Ikke særlig attraktivt å fly via London til Berlin, men likevel merkelig at British Airways ser seg nødt til å selge sin business class så billig for å få fylt setene.

Tja, jeg skulle gjerne sett at prisene holdt seg lave til Berlin - har jo nesten blitt vant til det. De siste par årene har jeg vært to turer i året, noe pga de svært lave prisene. Har vært vant til å betale 600-800 kr t/r de siste årene. Men forstår jo at dette ikke er helt bærekraftig.

Prisene til Berlin har blitt vannvittig lave. AB slutter a fly den 06. Januar, FR kutter sitt RYG-SXF rute til sommeren. Opprinnelig hadde SK ogsa opplagt til a kutte 2 av sine 7 ukenlige turer. Jeg tror dette sier mye om hvor baerekraftig dette marked er, dersom selv en FR kaster handkleet og trekker flyet for a bruke den pa mer lönnsomme markeder.

Selv om DY og SK na öker antall frekvenser, sa er det netto 16 flygninger og ca. 2.500 seter som forsvinner hver uke i hver retning. Denne forminsked konkurranse vil kundene merke, fordi de vil betale mye mer i fremtida.

Air Berlin fikk i det minste bra tall på slutten. Jeg fløy til Salburg via Tegel rett før nyttår. Flyet fra Oslo var nesten smekkfullt, men forsinket. Videreforbindelsen gikk dundas pga forsinket fly fra Oslo og vi måtte vis DUS også. Det var svært dårlig med informasjon ombord og i Berlin. Bagasjen rakk heller ikke frem sammen med oss, men dem kom neste ettermiddag. Det ble en laaaang dag, det var langt mer behagelig med nonstop med Norwegian tilbake

Air Berlin fikk i det minste bra tall på slutten. Jeg fløy til Salburg via Tegel rett før nyttår. Flyet fra Oslo var nesten smekkfullt, men forsinket. Videreforbindelsen gikk dundas pga forsinket fly fra Oslo og vi måtte vis DUS også. Det var svært dårlig med informasjon ombord og i Berlin. Bagasjen rakk heller ikke frem sammen med oss, men dem kom neste ettermiddag. Det ble en laaaang dag, det var langt mer behagelig med nonstop med Norwegian tilbake

Air Berlin har også hatt en del stygge kunde saker fra Norge det siste året.
Det er i år omtalt som det verste selskapet som opererer fra Norge når det gjelder mangelfull oppfølging av reklamasjoner.

Frem til de får en skikkelig flyplass som de kan tilby effektiv transfer fra, kommer de nok neppe tilbake til OSL med permanent nærvær.

Nå kan muligens SAS nye samarbeide med Etihad og Codeshare og feed til og fra TXL også bidra til mer SAS trafikk på denne ruten.

Nå kan muligens SAS nye samarbeide med Etihad og Codeshare og feed til og fra TXL også bidra til mer SAS trafikk på denne ruten.

Nå flyr vel ikke Etihad til Berlin med eget materiell, men gjennom Air Berlin, så jeg stiller meg tvilende til hvor mye SAS kan klare å trekke ut av feed her. Ser man også prisene til Etihad og vestover generelt, så håper jeg samtidig at SAS heller ikke baserer sine inntekter til TXL på bakgrunn av dette. Med begrenset marked mellom Abu Dhabi og OSL, så er det jo også sølete å ha minst 2 stopp for å komme seg til sin slutt destinasjon.

Jeg håper og tror at SAS ønsker å sikre seg lokaltrafikken mellom Norge og Berlin som er mer enn stort nok for kapasiteten som til sommeren er presentert.

Ikke særlig attraktivt å fly via London til Berlin, men likevel merkelig at British Airways ser seg nødt til å selge sin business class så billig for å få fylt setene.

Tja er man mileage junkie, så er man mileage junkie. Trives også utmerket godt ombord hos BA, enn wrapclass eller verre på SK/DY.

Bortsett fra overfylt terminal på TXL hadde jeg en svært fin tur igår.
Nokså trang gris fra Oslo, men svært komfortabelt på 25A på TXL-TFS og en betjening som burde få seg jobb i Sas eller Norwegian!

Forøvrig fortjener de skryt for noe SAS (og mange andre) aldri ville fått til:
Jeg kjøpte sete 26A ved bestilling, raden bak nødutgang hvor verken sete 24A eller 25A eksisterer. De har enten innredet på nytt, eller fått nye fly hvor 25A finnes, og jeg ble nå automatisk flyttet frem hit.

Last edited:
Back