Air Berlin legger ned OSL fra 05.01.15 - Bekreftet

Re: Air Berlin legger ned OSL

Ja, min skyld er det i alle fall ikke. Jeg har brukt selskapet ekstremt mye det siste året, både for reiser til Berlin og andre steder. For meg er dette nærmest en traumatisk nyhet. Jeg har vært veldig fornøyd med servicen og det har også gjort underverker for opprettholdelse av min emerald status i Oneworld. Jeg har lite lyst til å gå over til SAS og Star, mulig jeg faktisk kommer til å bruke AY på endel Euro destinasjoner fremover.
Hvis AB har gått med store tap på OSL, lurer jeg på hva DY har gjort. AB har jo generelt ligget en del over DY i pris, de gangene jeg har sammenlignet har DY bestandig vært "billigst". Nå får man jo gratis bagasje og mat hos AB, så hvor mye billigere DY egentlig er er jeg i grunnen usikker på.
Nei, dette var triste nyheter en mandag morgen :(
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Mulig SK ombestemmer seg når AB nå er ute? Ingen forbindelse til TXL fra OSL ville jo vært ganske ille, spør du meg.

Sjekket nettopp bookingen min med SAS i påsken (ut ons 1. april, hjem søn 5. april), og det er ingen endringer der.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Sjekker tidtabellen dems og kan finne avganger helt frem til oct15, eneste forskjellen er at de skal begynne å fly på nye flightnummer fra dagens AB8243/8245/8247 til AB8091/8093/8097, vi får se hvordan det blir, men kan hvertfall bekrefte at belegget på denne ruta har vært 75-90% jevnt over linja.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Sjekker tidtabellen dems og kan finne avganger helt frem til oct15, eneste forskjellen er at de skal begynne å fly på nye flightnummer fra dagens AB8243/8245/8247 til AB8091/8093/8097, vi får se hvordan det blir, men kan hvertfall bekrefte at belegget på denne ruta har vært 75-90% jevnt over linja.

Flyplanen ligger ute, men det er ingen mulighet for booking av biletter

http://www.airberlin.com/en-NO/flig...t_cid/128/et_lid/166676/et_sub/show_timetable
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Huff, hvis dette stemmer er det utrolig kjipt. Men håper fortsatt at det ikke stemmer til jeg evt leser en bekreftelse fra AB.
Kunne det være en ide for AB å switche til OSL-DUS istedet? DY har jo flyttet til CGN, så SK er alene om å fly dit. AB har jo også flere connection muligheter derfra enn fra TXL.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Kan det være et bytte av flight nr som ikke er helt i boks som gjør at billetter ikke lar seg booke? Noe offisielt fra Airberlin om dette?

Nei, det er nok ikke det, sitter på en booking OSL-AGP 10 juli med retur 24 reservert 27 august, følgende fligthnr står på bookingen OSL-TXL AB8091 TXL-AGP 2268
AGP-TXL 2269-TXL-OSL AB8090
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Flygningene mine fra TXL til TFS er forøvrig heller ikke mulig å booke.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Kunne det være en ide for AB å switche til OSL-DUS istedet? DY har jo flyttet til CGN, så SK er alene om å fly dit. AB har jo også flere connection muligheter derfra enn fra TXL.

Det hadde vært helt glimrende. Eurowings kutta jo også morgenruta for snart et år siden. Men når de ikke klarte å fylle en CRJ-900 blir det vel ikke noe enklere med Air Berlins større maskiner.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Det hadde vært helt glimrende. Eurowings kutta jo også morgenruta for snart et år siden. Men når de ikke klarte å fylle en CRJ-900 blir det vel ikke noe enklere med Air Berlins større maskiner.
Hvis AB hadde startet opp til DUS hadde nok majoriteten av de norske passasjerene vært transfer pax. DUS er jo AB sin største hub, og det er også herfra de flyr mest long haul, så det burde vel være mulig å fylle en A319 eller A320, med riktig markedsføring. I tillegg kunne de jo satset på å stjele noen av SK sine pax på ruten. Man må heller ikke glemme at DUS/Ruhr-området er et av Tysklands rikeste, med en god del betalingsvillige tyskere.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Hvor mange daglige flyvninger er det mellom Oslo og Berlin i dag og hvilke selskaper står for disse? Noen som vet?
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Kan det være et bytte av flight nr som ikke er helt i boks som gjør at billetter ikke lar seg booke? Noe offisielt fra Airberlin om dette?

Det er vanlig at flightene blir liggende, men som stengt for booking, inntil alle passasjerer er overført til andre avganger eller kansellert/refundert. Hvis man gjør dette for tidlig, 'ødelegger' man bestillingshistorien og skaper problemer med refusjon eller ombooking.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL

Det er vanlig at flightene blir liggende, men som stengt for booking, inntil alle passasjerer er overført til andre avganger eller kansellert/refundert. Hvis man gjør dette for tidlig, 'ødelegger' man bestillingshistorien og skaper problemer med refusjon eller ombooking.

Skjønner. Er vel eneste/enkleste måten å se hvem som skal ombookes eller ha krav på refusjon når nedleggelsen er et faktum. Synd at AB kaster inn håndkledet..
 
Re: Air Berlin legger ned OSL fra 06.01.15 - Bekreftet

Det står at AB skal øke satsingen i de andre nordiske landene. Har ruten til OSL gått så mye dårligere enn til andre nordiske destiansjoner altså? Virker litt merkelig. Eller er nordmenn mer lojale overfor SK og DY noe som gjør det vanskeligere for utenlandske selskaper på OSL? Jeg ser jo at f.eks AF flyr noen små Embraer på OSL nå. For få år siden var det A320. Hva skjer? Er det DY som priser andre aktører ut?
 
Re: Air Berlin legger ned OSL fra 06.01.15 - Bekreftet

Det står at AB skal øke satsingen i de andre nordiske landene. Har ruten til OSL gått så mye dårligere enn til andre nordiske destiansjoner altså? Virker litt merkelig. Eller er nordmenn mer lojale overfor SK og DY noe som gjør det vanskeligere for utenlandske selskaper på OSL? Jeg ser jo at f.eks AF flyr noen små Embraer på OSL nå. For få år siden var det A320. Hva skjer? Er det DY som priser andre aktører ut?


AB sitt problem var vel først og fremst yielden.

Og når AF fløy A32x (og før det 737) på OSL var det 2x daglig, mens de økte til 3x daglig når de byttet til Embraer (primært E-190) hvilket innebar en reell økning i kapasiteten
 
Re: Air Berlin legger ned OSL fra 06.01.15 - Bekreftet

Det står at AB skal øke satsingen i de andre nordiske landene. Har ruten til OSL gått så mye dårligere enn til andre nordiske destiansjoner altså? Virker litt merkelig. Eller er nordmenn mer lojale overfor SK og DY noe som gjør det vanskeligere for utenlandske selskaper på OSL? Jeg ser jo at f.eks AF flyr noen små Embraer på OSL nå. For få år siden var det A320. Hva skjer? Er det DY som priser andre aktører ut?

Jeg tror ruten har gått vesentlig dårligere enn i de andre nordiske landene. Kan ha noe å gjøre med at turisttrafikken fra Tyskland har en svakere utvikling til Norge enn andre av de nordiske landene. Ellers kommer man etter min mening ikke bort i fra Norwegian og selskapets enorme tiltrekningskraft på norske turister. Hvis vi er helt ærlige og tar av oss Flyprat-brillene;), så er det en veldig liten andel av de norske turister som har besøkt Berlin de siste årene som overhodet har hørt om Air Berlin. Veldig mange nordmenn går bare rett inn på Norwegians hjemmesider og bestiller turen og sjekker lavpriskalenderen deres. De legger uten videre til grunn at DY er billigst.

Og som det er påpekt; Berlin er jo en rute med lav yield og da var det vel uunngåelig at det gikk slik med AB.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL fra 06.01.15 - Bekreftet

AB sitt problem var vel først og fremst yielden.

Og når AF fløy A32x (og før det 737) på OSL var det 2x daglig, mens de økte til 3x daglig når de byttet til Embraer (primært E-190) hvilket innebar en reell økning i kapasiteten

Ja, men ryktene sier at AF sliter voldsomt for tiden med å fylle flyene til OSL. Aner ikke om det stemmer.
 
Re: Air Berlin legger ned OSL fra 06.01.15 - Bekreftet

Det er selvsagt kjedelig men det har vært tøff konkurranse på Berlin med DY, SAS, FR i tillegg til at DY også flyr fra SVG, BGO og TRD.

Lurer på hvor stor transfer del AB har hatt på ruter til USA. Har noen venner som har benyttet de til MIA men det er ikke så interessant lengre etter at DU begynte å fly til FLL/MCO.

Tipper det er en del andre ruter i AB sitt nettverk som blir fjernet da de er under sterkt press og ikke er i nærheten av å vise til sunn drift ennå.
 
Back
Top