Air Berlin legger ned OSL fra 05.01.15 - Bekreftet

Re: Air Berlin legger ned OSL fra 06.01.15 - Bekreftet

De økte jo fra 2 til 3 daglige for en stund siden, men de ser tydeligvis ingen grunn til å redusere igjen istedet for å legge ned.
Jeg føler vel at AB kunne hatt muligheten til å få flere kunder med litt mer markedsføring, for jeg tror som andre har vært inne på at mange nordmenn aldri har hørt om Air Berlin. Norwegian har dessverre så godt tak på norske passasjerer at det nesten virker som nordmenn har glemt at det finnes flyselskaper utefor Norge også, og sjekker derfor ikke andre selskaper enn DY og SAS.

I følge selskapene er norske kjøpemønstre for flybilletter sterkt preget av at vi har hatt monopol/duopol i mange år. Der dansker og svensker booker med nye selskap fra dag.1, venter norske reisende til ruten er etablert og satt før de booker.
Nordmenn flest er født med den genetiske feilen at vi tror verden er via København eller Amsterdam. Selv om dette er i betydelig endring, preger nok fortsatt kjøpsmønsteret av dominans fra SAS og Norwegian. For disse to selskapene er Norge en takknemlig melkeku frem til en tredje aktør etablerer seg med flere ruter og en større etablering.

Dette er for ordens skyld ikke min personlige mening, men is som blir presentert av OSL til flyselskapenes mage. Det tar tid å etablere seg fra det norske markedet.
Tid = penger. Med marginene som nå er i bransjen er ikke viljen til å ta denne kostnaden særlig stor. Da vinner flyplasser som CPH der har muligheten til å redusere denne delen betraktelig, slik at selskapene ikke risikerer store mørke tall før de har bygget seg opp. Med det betyr også at vi ikke kan vente oss noen store skred av etableringer de neste årene fra OSL.
Med ny markedsledelse fra neste år kan man kanskje håpe på noe endring.

Nå er jo ikke AB noe nytt selskap i Norge, men jeg tror dette er like mye et spark til OSL og Avinor om at de ikke har de samme mulughetene til å støtte slitere som for eksempel i Stockholm eller København. Her har man vekst incentiver og individuelle støtteordninger.

Derimot er jeg 100% sikker på en ting. Det er at AB vil redusere mer i Norden (selv om de sier noe annet). Mange fly skal bort og selskapet må gjennom en kraftig endring.
Husk at dette selskapet egentlig var konkurs og at de taper stygt på alle sine operasjoner.

Når nye Berlin åpner tror jeg nok vi ser AB igjen på OSL.

I mellomtiden får vi håpe at dominansen til STAR og DY på OSL lokker LOT tilbake.

Last edited:

Norwegian har dessverre så godt tak på norske passasjerer at det nesten virker som nordmenn har glemt at det finnes flyselskaper utefor Norge også, og sjekker derfor ikke andre selskaper enn DY og SAS.
Det kan virke som om media heller ikke er klar over at det finnes selskaper utenfor Norge.
Jeg husker under forrige Lufthansa-streik f.eks. På NRK Radio kunne de melde at BÅDE Norwegian og SAS hadde alt i rute, så det var ingen problemer med flytrafikken den dagen.
Jeg ble faktisk såpass provosert at jeg sendte mail og påpekte at alt ikke var greit med flytrafikken, da samtlige av Lufthansas flyvninger var kansellert. Jeg fikk svar tilbake om at siden LH var et tysk selskap hadde det liten relevans for norske passasjerer...

AB sitt problem var vel først og fremst yielden.

Og når AF fløy A32x (og før det 737) på OSL var det 2x daglig, mens de økte til 3x daglig når de byttet til Embraer (primært E-190) hvilket innebar en reell økning i kapasiteten
Kan så være, synes å huske at det var mer enn to daglige i hine hårde dager men i forhold til BA, LH og KL har vel AF aldri vært særlig store her i landet, uten at jeg helt vet hvorfor.
Selskaper som IB og AZ har vel også prøvd seg men har måttet kaste inn håndkleet. Nordmenn er tydeligvis tunge å lokke ombord i fremmede kabiner. Kan det ha noe med vår generelle fremmedfrykt å gjøre?

Tror Vueling gjør det ganske bra fra Bergen. Har fløyet en del med de og belegget har sjelden vært under 75% vår/høst, og i sesong så godt som smekkfullt. To ukentlige til BCN i perioden april - oktober, og de kommer tilbake neste år, som da blir tredje året ruten går i sommerhalvåret.

At AB gir opp Oslo er synd det. Et helt ok flyselskap å reise med.

Men når det er sagt så er Berlin godt dekket fra Oslo. Noe av problemet til AB har vel vært, som andre også har nevnt, at de ikke har klart å profilere seg godt nok i det norske markedet. Da ruten startet var det sporadisk reklame rundt om kring, men dette var nok ikke nok til å befeste seg som en ny aktør som passasjerer tenkte på ved bestilling av flybillett. Heller ikke konseptet (lavpris eller fullservice) kom godt nok til syne e.m.m.

Ellers er det jo synd dersom den store dominansen til DY og SK går utover fristelsen til å starte nye-, eller oppretteholde eksisterende ruter. Nå er det ikke isolert sett krise at AB gir seg, men dette er nok et tegn OSL bør ta på alvor og forsøke å finne løsninger.

Litt synd for Ethiad som vel også får noe feed fra OSL gjennom samarbeidet med AB, uten at jeg vet hvor mange transferpax som reiser via TXL?

NAS har etter det jeg kan se 2 daglig avganger til Berlin fra Oslo nå. Nå er det vel sannsynlig at de vil øke frekvensen?

NAS har etter det jeg kan se 2 daglig avganger til Berlin fra Oslo nå. Nå er det vel sannsynlig at de vil øke frekvensen?
Vi vil vel se en prisøkning også tenker jeg. Berlin har jo vært på permanent billigsalg.

For disse to selskapene er Norge en takknemlig melkeku frem til en tredje aktør etablerer seg med flere ruter og en større etablering.

Vel, antar at BA/KL/LH og synes Norge er en herlig melkeku, iallefall deler av Norge

Fikk akkurat svar på henvendelsen min at min flytur vil gå som normalt og at de ikke kjente til noen nedlegging.
Hadde vært greit å vite om de rebooker meg, eller kun refunderer og jeg må finne en annen rute selv...

AB har lagt ut en presse-melding som klart sier at OSL ruten gikk med tap:

http://www.airberlingroup.com/en/pr...timisation---focusing-on-airberlins-strenghts

Nå er jo forsåvidt alt AB driver med et enormt taps prosjekt.
Selskapet ville ikke eksistert i dag om det ikke var for Benredik Fyfasan.

Jeg tror AB kommer tilbake om de får strukturert seg på nytt og når/om den nye flyplassen i Berlin åpner.

Så vet du like godt som meg Richard at det kommer mer kutt i Norden frem mot S15;)

Veldig synd at AB forsvinner helt fra OSL.
Ser at de kutter endel til OSL fra 3/11, f.eks tirsdager har bare morgenavgang.

Får håpe at terskelen ikke er lavere på å kansellere, har en t/r TXL i desember med AB. Kunne like gjerne tatt SK ..

Begynner virkelig å stusse på deres interne informasjon, fikk enda en e-post med svar om at alt går som normalt i januar. (Flyr TXL-OSL 19. jan)

Begynner virkelig å stusse på deres interne informasjon, fikk enda en e-post med svar om at alt går som normalt i januar. (Flyr TXL-OSL 19. jan)

Som ansatt i handlingsselskapet som håndterer AB på OSL, har beskjeden blitt motatt fra øverste hold i AB at denne ruten desverre legges ned :/ Så det er nok sant!

Som ansatt i handlingsselskapet som håndterer AB på OSL, har beskjeden blitt motatt fra øverste hold i AB at denne ruten desverre legges ned :/ Så det er nok sant!

Var ikke sannheten jeg tvilte på, men at de er så dårlige på informasjon at support ikke er klar over nedleggelsen. Hadde vært greit å få vite ombookingen snarest mulig...

Var ikke sannheten jeg tvilte på, men at de er så dårlige på informasjon at support ikke er klar over nedleggelsen. Hadde vært greit å få vite ombookingen snarest mulig...

Enig, man burdre kunne forvente informasjon fra AB uten og måtte purre, jeg har sendt en e-post med ledende spørsmål angående min booking til AGP i juli, her kan du se svaret fra AB
"

Dear Mr Bjerke,

Thank you for your e-mail.

In these cases we offer a prompt refund or a rebooking free of charge of your flights from/to an other airport.

Please let us know if you want to get rembursed.

If you have any further questions or queries, please feel free to contact our team at any time.

Kind regards

Mr. M. Rainone
Service Team airberlin group

Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG
Saatwinkler Damm 42-43
D-13627 Berlin
Germany

airberlin group | member of oneworld®

Re: Air Berlin legger ned OSL

Sjekket nettopp bookingen min med SAS i påsken (ut ons 1. april, hjem søn 5. april), og det er ingen endringer der.

Og da jeg imorges sjekket bookingen min, er direkteavgangen til SAS ons 1. april også kansellert. Grrr. (Og som vanlig uten å få beskjed verken pr. mail eller sms.)

Nå fikk jeg i det minste svar på facebook, her har de iallefall fått med seg nedleggelsen og svarer at "de vil kontakte alle berørte passasjerer ASAP"

Så får vi se hva de legger i asap..

Nå begynner jeg og lure, ser faktisk ut som at de skal fly alikevel. selv om jeg har fått bekreftet via mail at de ikke skulle fly, noe som medførte at jeg da repliserte at jeg gjerne ville ha pengene i gjen.
I dag dumpet denne inn i mailboksen min:

Flights
ROUTE DATE FLIGHT TIMES FLIGHT
Oslo - Berlin - Tegel 10.07.2015 06:30 - 08:05 AB 8091,O
Operated by Air Berlin
Berlin - Tegel - Malaga 10.07.2015 10:50 - 14:10 AB 2268,O
Operated by Air Berlin
Malaga - Berlin - Tegel 24.07.2015 15:00 - 18:20 AB 2269,Q
Operated by Air Berlin
Berlin - Tegel - Copenhagen 25.07.2015 09:15 - 10:15 AB 8032,Q
Operated by Air Berlin
Copenhagen - Oslo 25.07.2015 11:45 - 12:55 SK 1458,V
Operated by SAS
Scandinavian Airways

De skal ha for at de kjøper plass for oss med SAS, men for vår del er det uaktuellt med overnatting i Berlin, sto forøvrigt ingenting i mailen om muligheten for avbestilling noe det burde gjort da det er en vesentlig endring på returen i forhold til orginal bestilling.

Back