Air Berlin legger ned OSL fra 05.01.15 - Bekreftet

Re: Air Berlin legger ned OSL

Ganske trist om det stemmer :( AB tålte visst ikke det store prispresset mellom Oslo og Berlin, og kaster derfor inn håndkleet. Med den største aktøren borte fra ruten, blir det mindre prispress. Men det er selvsagt aldri gøy å miste et bra nettverksselskap som AB.

Bør vel høre fra dem snart da, har billetter den 19.

Bookingen ser helt normalt ut på websiden.

Det kan være at det kan bane vejen for at EY "selv" begynder at flyve til OSL? :D

Definitivt ingen god nyhet dette. AB har vært mitt førstevalg til Berlin, og jeg hadde planer om å teste de ut til MIA neste år. Synd at det ikke blir noe av.

Skal SAS også legge ned TXL? Når jeg søker på en tur/retur fra OSL i slutten av januar får jeg kun opp via ARN og CPH.

Skal SAS også legge ned TXL? Når jeg søker på en tur/retur fra OSL i slutten av januar får jeg kun opp via ARN og CPH.

Søker på SAS henholdsvis 5. og 6. januar, og det ser ut som SAS "legger ned" ruta samme dag som AB. Det er vel litt for tilfeldig, er det ikke?

Om nå også FR forsvinner står Norwegian igjen med 3 mindre konkurrenter og har Berlin for seg selv.

Om AB forsvinner er det trist, men neppe en overraskelse. Jeg vet de har slitt fra hele Skandinavia og fra OSL spesifikt ved at de ikke får opp yield.
Trøsten får være at dette nok umiddelbart vil gi en boost til Swiss, Austrian og Lufthansa som nå får svidd fingrene med EK.

Samtidig skal man heller ikke glemme signal effekten av dette.
Få selskap våger å etablere seg på OSL i frykt for Norwegian.
Om Air Berlin nå trekker seg ut, vil det bare skremme flere fra å etablere seg.

Synd da jeg synes de har vært et bra valgt både til Berlin, men også videre ut i Europa, selv om TXL er et høl.

Søker på SAS henholdsvis 5. og 6. januar, og det ser ut som SAS "legger ned" ruta samme dag som AB. Det er vel litt for tilfeldig, er det ikke?

Det ser ut til at SK i alle fall flyr direkte fra OSL , Fredag og Søndag.

SAS ligger inne med opp til 6/7 i sommer. I JAN driver SK excessive winter-shadings, noko som betyr at man er nede til 2/7 i de svakeste uker.

Vi far se om FR ikke ombestemmer seg. AB tar vekk en betydelig del kapasitaet og - dette er min personlig mening - jeg forventer at enten en av de to gjenvaerende aktörer vil öke med en daglig rundtur eller at FR kommer inn i bildet igjen.

Synd med AB, men jeg vil tro dette bare er begynnelsen av en utvikling vi vil se mye av på OSL de neste par årene. Med Norwegians posisjon og etableringen av Qatar og Emirates vil mange av de tradisjonelle europeiske nettverkselskapene tape enda mer enn de har gjort på OSL de siste årene. For noen av dem vil det kanskje bety at de legger ned på OSL. I alle fall ett av de klassiske vet jeg vurderer nedleggelse av sin OSL-rute.

Om dette i et litt lengre perspektiv er bra OSL og norsk luftfart og reiseliv stiller jeg meg tvlende til.

Sitter med en booking i Juli til AGP via TXL nettopp for å teste ut produktet deres,men det ser nok ut som om vi må finne et annet alternativ, får vel bare vente på informasjon fra AB.

AB har jo ikke markedsført seg særlig i norske media. Har sett ganske mye reklame på svensk TV (TV4) for Air Berlin. Ingenting på norske kanaler eller andre media for den saks skyld.
Må si det er synd dersom man nå blir tvunget til å velge DY for å komme seg direkte til Berlin. At DY presser ut andre selskaper er i det hele tatt bekymringsfullt, og en utvikling jeg ikke liker i det hele tatt.

Veldig trist at AB forsvinner fra OSL, et selskap jeg har hatt gleden av å bruke et par ganger den siste tiden. Er vel derimot bedre at AB kutter OSL enn at de fortsetter på samme måte, som tydeligvis ikke er levedyktig.

Last edited:

Nei og nei, denne ruten har jeg brukt relativt mye, senest hjem fra årets sommerferie. Vi har vært bortskjemt med lave priser i mange år. Trist at de forsvinner. Det var jo også en mulighet til å komme seg videre ut i verden eller tilbake.

Last edited:

Mulig SK ombestemmer seg når AB nå er ute? Ingen forbindelse til TXL fra OSL ville jo vært ganske ille, spør du meg.

Back