Aggressiv plan: Ryanair vil fly fra primærflyplasser.

C130

ScanFlyer Gold
Aggressiv plan: Ryanair vil fly fra primærflyplasser.

Ryanair lanserer en aggressiv plan for å kapre flere passasjerer.
Nå vil de fly fra (flere) primærflyplasser, blant annet Athen, Roma, Brussel og Arlanda.
Fra Aftenposten reise:
Selskapet har innsett at det ikke kan vokse særlig mer ved bare å fly fra flyplasser hvor det knapt bor folk til lufthavner dit passasjerene egentlig ikke skal.
http://www.aftenposten.no/okonomi/A...ussel-for-Norwegian-7475044.html#.UwT5E8uYbIV

Tro om vi snart får se Ryanair også på OSL og SVG ?

Re: Aggressiv plan: Ryanair vil fly fra primærflyplasser.

Hvornår udløber Ryanairs slot-ansøgninger i CPH?

Hvorfor skal dette være dårlig nytt for Norwegian enn så lenge? Og ifølge aftenposten møtes de på ruter fra Gatwick, noe som ikke er tilfellet.

Dette med innenlandsruter i Norge har Ryanair vel sagt flere ganger.....

Gjenstår å se om det blir noe av dette :)

Så vil vel Ryanair også bli møtt på større flyplasser som allerede har bra trafikktall med en litt annen holdning til subsidier eller nedsatte avgifter?

-A

Så vil vel Ryanair også bli møtt på større flyplasser som allerede har bra trafikktall med en litt annen holdning til subsidier eller nedsatte avgifter?

-A

Det er de nok fult klar over.

Det er de nok fult klar over.

Ja, jeg er klar over at blårussen til Ryanair nok ikke sover i timen, det var mer i retning av at det vil vel bety at det antakelig vil bli dyrere for Ryanair å operere inn og ut av hovedflyplasser og at de mest ekstreme prisene de har operert med ikke lengre bli å se så mye av.

-A

Nå flyr jo Ryanair fra Torp og Rygge som ikker er så langt fra Oslo, så jeg tviler på at de gidder å betale skyhøye avgifter for å kunne fly fra Gardermoen bare for at folk som bor i Oslo skal få litt kortere tur til flyplassen, bor du i Bærum/Asker så er det jo nesten like raskt å komme seg til Torp.

Tror det er mye mer aktuelt å få ruter fra Trondheim, Bergen og Stavanger, som pr idag ikke har noen mulighet å fly ryanair, bortsett fra de som gidder å kjøre fra Stavanger til Haugesund kun for å sitte i ett trangt fly, og betale dyrt for bagasjen sin.

Tror det er mye mer aktuelt å få ruter fra Trondheim, Bergen og Stavanger, som pr idag ikke har noen mulighet å fly ryanair, bortsett fra de som gidder å kjøre fra Stavanger til Haugesund kun for å sitte i ett trangt fly, og betale dyrt for bagasjen sin.

Skal de fly fra Bergen(noe jeg tviler på skjer, men det kan diskuteres uansett :) ) så må det være noen spesielle sommerruter som Alghero e.l. Easyjet klarte ikke å holde på London-ruten selv med ekstremt lave priser(kom meg t/r for under 400 kroner to ganger i høst). Jeg tviler også på at det er nok trafikkgrunnlag til å kjøre igang for eksempel Madrid, Milano og andre storbyer fra Bergen til at det blir lønnsomt.

Ting kan vel kanskje endre seg når den nye terminalen omsider står ferdig.

Easyjet klarte ikke å holde på London-ruten selv med ekstremt lave priser(kom meg t/r for under 400 kroner to ganger i høst)

Ekstremt lave priser er jo et kjennetegn på dårlig salg

Ekstremt lave priser er jo et kjennetegn på dårlig salg

Ja du har rett. Easyjet startet kanskje med feil destinasjon fra Bergen. Er 25 ukentlige avganger fordelt mellom BA og DY nå i vintersesongen, blir smør på flesk med en ekstra. Easyjet viste vel også at bare fordi det er billig betyr det ikke at det blir en suksess. Ser ikke noen grunn til at Ryanair skal klare å få til det Easyjet ikke fikk til.

I oktober betalte jeg mer for t/r med Gatwick Express enn for selve flyturen t/r med U2, ikke rart det ikke gikk rundt :P

Skal de fly fra Bergen(noe jeg tviler på skjer, men det kan diskuteres uansett :) ) så må det være noen spesielle sommerruter som Alghero e.l. Easyjet klarte ikke å holde på London-ruten selv med ekstremt lave priser(kom meg t/r for under 400 kroner to ganger i høst). Jeg tviler også på at det er nok trafikkgrunnlag til å kjøre igang for eksempel Madrid, Milano og andre storbyer fra Bergen til at det blir lønnsomt.

Ting kan vel kanskje endre seg når den nye terminalen omsider står ferdig.

Når de klarer 7 destinasjoner fra HAU så burde de vel også kunne tilby en del fra SVG og/eller BGO.....

Når de klarer 7 destinasjoner fra HAU så burde de vel også kunne tilby en del fra SVG og/eller BGO.....

Her må du sammenligne epler med epler. Utenom DY sin tirsdagstur i vinterprogrammet til LPA, WF sin rute til CPH og kanskje noen charter-ruter er det ingen andre utenom Ryanair som flyr utenlands fra HAU. Og i tillegg er 5 av de 7 rutene til typiske feriedestinasjoner, noe jeg poengterte i en tidligere post at kan være den eneste suksessrike formelen for Ryanair fra BGO eller SVG.

Og feriedestinasjoner var vel heller ikke det han herr ekspert i aftenposten mente ville bli problemet for Norwegian...

Ryanair annonserte i dag at de vil starte å fly fra GLA i tillegg til PIK, hvor de har hatt alle sine rute fra vest-Skottland.
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-glasgow-west-28132683

Budget airline Ryanair has confirmed it is to start flying from Glasgow Airport in October, with the launch of seven routes.

The airline is to continue operating from the publically-owned Prestwick and has stressed its commitment to the struggling Ayrshire terminal.

But it said some destinations, including Dublin, would move from Prestwick to Glasgow.

Det er vel endel eiere av endel sekundærflyplasser som kan risikere og gå en litt vel spennende tid i møte, når man ser økt aktivitet på primærflyplassene. PIK, CRL, CIA med flere kan jo risikere at sin største kunde stadig minsker aktiviteten

Back