Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Jaha .....

Når lærlinger hevder at det har vært flyvninger hvor kabinen har vært bemannet av to lærlinger og en vikar innleid fra Sverige, sier han:

- Det skal ikke skje. Kun en av de tre skal være lærling. Men det kan ha vært annerledes i sommer.

... jeg kan ikke helt bestemme meg for om jeg tror dette er bevisst halvsvindel eller daarlig kontroll. Men begge deler er svaert betenkelig.

Dette har vi jo diskutert rimelig nøye tidligere.

Vil gå såpass langt at jeg vil si at dette fortjener DY, dersom det som påstås her stemmer. (noe man aldri vet)

Jeg tror det er smart av DY å avskaffe hele ordningen

NOK 9000 i måneden...Kan man leve på den lønnen???

Bj_rn_Kjos_Norwegia_252513v.jpg

"det er slik vi er skrudd sammen"

Originally posted by P.A. VIKING

Bj_rn_Kjos_Norwegia_252513v.jpg

"det er slik vi er skrudd sammen"

Ser ut som han kommer til å trenge en del reservedeler til lego settet sitt ;)

det er jo et veldig smart opplegg fra Norwegians side - snakk om å spare pæng! Så får vi se om mer oppmerksomhet rundt dette kan belyse saken fra flere sider, og kanskje rydde opp i noe av det som for meg virker litt ullent. Jeg forstår godt cabin crew som føler seg "truet" av disse lavtlønnede lærlingene - som tross alt gjør samme jobb som dem.

Håndverkere gjør jo også en jobb mens de er lærlinger, men da for å øve seg. Hvor mye trenger man å øve seg på å være kabinpersonale etter det nødvendige innføringskurset?

Jeg synes dette lukter misbruk av lærlingeordningen for å få staten til å subsidiere lønna. DY bør ha et godt svar på dette, ellers begynner jeg å fly SAS i protest mot noe som ligner for mye på Wal-Martisering av luftfarten. :cool:

Originally posted by Isbamse

Håndverkere gjør jo også en jobb mens de er lærlinger, men da for å øve seg. Hvor mye trenger man å øve seg på å være kabinpersonale etter det nødvendige innføringskurset?

Det er vel ikke så mange FAM. flights før man har oppfylt myndighetskravene.

Originally posted by EB

Du kan jo spørre Norges mange tusen studenter om det er mulig. :)

Var det ikke 7500 da? Bor du hjemme hos mor og far går det vel greitt, men vil du ha egen leilighet på Løkka og drikke kaffelatte på kaffebaren hver kveld, blir det nok verre..........:p

Originally posted by LN-RKF

Var det ikke 7500 da? Bor du hjemme hos mor og far går det vel greitt, men vil du ha egen leilighet på Løkka og drikke kaffelatte på kaffebaren hver kveld, blir det nok verre..........:p

Ifølge artikkelen:

Lønnen er 7500 kroner i måneden det første året og 9000 det andre året. I tillegg kommer noe provisjon av salg i kabinen og diett på reise.

Lønna stiger hvert halvår i de to årene man jobber som lærling, som vist nedenfor

1. halvår: 30 prosent av fagarbeiderlønn
2. halvår: 40 prosent av fagarbeiderlønn
3. halvår: 50 prosent av fagarbeiderlønn
4. halvår: 80 prosent av fagarbeiderlønn

(fra www.utdanning.no)

Det er vel ikke lønnsnivået det klages på, men mangelen på muligheten for fast jobb såvidt jeg skjønner.

Det blir ikke mye til overs til hipp løkkaleilighet og kaffelatte med 9000,- pr mnd heller forresten........

Originally posted by Herlov

Originally posted by EB

Du kan jo spørre Norges mange tusen studenter om det er mulig. :)

Svaret på det spørsmålet er et rungende NEI! Ihvertfall ikke som borteboer i Oslo.
(dessuten får studenter bare 8000 i måneden)

Bor man hjemme hos mamma og pappa i Bærum går alt så meget bedre. Da får man fortsatt fullt stipend og lån som man kan sette inn på høyrente- (i den grad det finnes noe som kan kalles det lengre) eller BSU-konto og la pengene forrente seg. Forstå logikken den som kan...

Lærlingene har klare rettigheter definert i Opplæringsloven. Dessverre er det utbredt at bedrifter bruker lærlingene som billig arbeidskraft. Jeg regner med at de tar kontakt med Elevorganisasjonen, LO, YS eller hvem de nå er organisert i. Norwegian bryter klart Opplæringsloven om dette er tilfellet.

Legg merke til at modellen Kjoser'n har på pulten har hvit hale.. er dette den nye standarden?

Legg merke til at modellen Kjoser'n har på pulten har hvit hale.. er dette den nye standarden?

Kanskje er det norsk snø? Da er jo halen skrudd sammen for å spare penger ihvertfall.

Kjenner igjen denne problemstillingen fra Ryanair-piloter jeg har snakket med. Ofte seniorstyrmenn blir sittende veldig lenge uten å bli schedulert på flyging, kun med ¤%&# grunnlønn, mens selskapet fortsetter å rekruttere piloter som først betaler for sin egen typerating (med god avanse) for så å fly line training for knapper og glansbilder. Og de ansetter heller en med 200 timer totaltid uten rating fra før enn en med 1000 timer 737, med mindre han kan settes rett inn som commander.
Denne mentaliteten holder ikke i lengden.
Trist at Norwegian har falt for den samme fristelsen:(

Back