• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Billige billetter? Problem for Ørsta/Volda

Re: Billige billetter? Problem for Ørsta/Volda

Det kommer vel trolig flere plasser til å merke. Politikerene har trolig glemt mekanismen at nå billettene blir vesentlig billigere vil etterspørselen øke, men når kapasiteten er den samme, så blir det da full.

Samtidig med lave makspriser har Widerøe null insentiv til å sette inn noe mer kapasitet utenom anbudet.
 
Re: Billige billetter? Problem for Ørsta/Volda

Det kan fort bli kapasitetsproblemer på ganske mange ruter. På VDS-KKN for eksempel vil en flybillett koste 316 kroner for et kvarters reisetid, mot 278 kroner for en busstur på ca. 2 timer og 40 minutter. På rutene mellom Bodø og Lofoten koster også billetten 700 kroner +-, mot rundt 450 kroner for hurtigbåt eller Hurtigruten, som tar vesentlig lengre tid.
 
Re: Billige billetter? Problem for Ørsta/Volda

Ja, da blir det vel hyl og skrik fra lokalpolitikere mot sommeren når turistene har kjøpt opp alle plassene og de lokale ikke kan komme seg noe sted på kort varsel. Vi har jo hatt det samme problemet på OSL-BGO (SVG/TRD?), dvs det med veldig dårlig kapasitet, om sommeren
 
Re: Billige billetter? Problem for Ørsta/Volda

Ja, da blir det vel hyl og skrik fra lokalpolitikere mot sommeren når turistene har kjøpt opp alle plassene og de lokale ikke kan komme seg noe sted på kort varsel. Vi har jo hatt det samme problemet på OSL-BGO (SVG/TRD?), dvs det med veldig dårlig kapasitet, om sommeren

Ja, lave [maks] priser er vel og bra, men man glemmer effekten at når man dumper prisen på en vare, så er det ofte en effektiv måte å få tømt lageret på. Fint når man har for mye, men blir litt dumt når det er begrenset tilgang. Samtidig, med disse lave prisene har ikke flyselskapene noen insentiv, eller mulighet, til å øke tilbudet/kapasiteten. Med mindre Staten kjøper mer. Så da kommer det tidligvis bli fulle fly, og fullt for de som plutselig får behov for å reise.

Dette er jo enkel markedsmekanikk, og usikker på om de folkevalgte tenkte på det, i sin iver etter bli gjenvalgt. :stir
 
Re: Billige billetter? Problem for Ørsta/Volda

Flyr av og til til Hovden på ganske kort varsel. Er vel fare for at det kan bli Ålesund og leiebil noen ganger i stedet… Blir interessant å følge med på.
 
Re: Billige billetter? Problem for Ørsta/Volda

Det er faktisk sensasjonelt dårlig politisk håndverk.

Det er ikke lenge siden HOV-OSL var tilbudt på markedsbasis, med fly 5-6 ganger om dagen -- som tross alt er god frekvens -- og en nytte til felleskassen at de flyvende faktisk betalte for varen.

Nå binder man HOV (og andre) til et system der kommersielle ruter i praksis aldri vil skje fordi man ikke kan fly ekstra til markedspris om markedet vil betale for det...

Hvor vanskelig hadde det vært å f.eks. si at selskapene måtte selge X antall billetter til <maxpris> eller mindre? På den måten kunne de skalere opp/ned etter behov
 
Back
Top