En A330 er sertifisert til + 2,5 G og -1,0 G (clean), ellers +2,0 G.
Det er klaret at flyet tåler mye mer enn dette, men de enorme kreftene flyet kan ha vært utsatt for, kan lett ha gitt det strukturelle skader / andre skader som gjorde det ikke-manøvrerbart.
Har selv flydd en rekke ganger på den airways AF fløy, og like rundt ekvator ligger det nærmst til en hver tid noen "pop ups" (CB'er) som lett går opp i 40.000 ft (max ceiling A330 er 41.000, og typisk vil max etter så kort flytid ligge rundt 39.000 ft, og da er det ikke sikkert man kommer igjennom).
Tally-Ho
Det er klaret at flyet tåler mye mer enn dette, men de enorme kreftene flyet kan ha vært utsatt for, kan lett ha gitt det strukturelle skader / andre skader som gjorde det ikke-manøvrerbart.
Har selv flydd en rekke ganger på den airways AF fløy, og like rundt ekvator ligger det nærmst til en hver tid noen "pop ups" (CB'er) som lett går opp i 40.000 ft (max ceiling A330 er 41.000, og typisk vil max etter så kort flytid ligge rundt 39.000 ft, og da er det ikke sikkert man kommer igjennom).
Tally-Ho