Dette er vel litt på siden, men mange påstår at erfaring ikke må forveksles med timer.
Hvor mange av disse timene er "reelle" flytimer, og ikke monitorering av autopilot på cruise? Hvor mange hendelser har de vært borti der "shit hits the fan" ?
Dette er noe de fleste unge longhaulpiloter vil være offer for, de får etter hvert mange timer men kanskje ikke så mye erfaring som er til nytte når det blir varmt rundt ørene.
Jepp, litt på siden, så som en kommentar fullstendig OT ifht AF446 fremmes dette:
Man kan i fremtiden ha en 64 år gammel kaptein på en A380 eller B747-8, som tok en Multi-Pilot Licence som 25 åring, gikk rett på langruter etter en minimalistisk grunnutdannelse, som har landet 1-2 ganger pr måned og stort sett fløyet autopilot på cruise mellom velutrustede flyplasser de neste 30-40 årene. Har han hatt administrative stillinger i tillegg, har eksponeringen blitt enda mindre, og det i fly som det sjelden skjer alvorligere episoder med. Sist han håndfløy en landingsrunde eller en circling approach, langt mindre gjorde en steiling eller en sving med mer enn 30 grader krengning, kan faktisk ha vært i en Cessna nesten 40 år tidligere.
Kapteinen kan også ha hatt seiling eller snekring som hobby og derfor ikke tilegnet seg mer kunnskap om flysikkerhet, bransjen, flytypen, eksterne hendelser eller annen "need/nice-to-know" enn akkurat dem arbeidsgiveren har krevd at han trenger for å klare å bestå de halvårlige simulatorsjekkene.
Denne kapteinen har ikke nødvendigvis så mye praksis annet enn det helt rutinemessige å skilte med når han skal overføre erfaring til sine 30 år yngre kolleger med akkurat samme bakgrunn. Dette er faktisk bra nok for myndighetene og for mange arbeidsgivere, og derved er det antakeligvis bra nok for de fleste passasjerene også.
Mer lønn osv løser ikke denne problematikken - om en synes det er problematisk, da. Den løses ved mer fokus på realistisk trening, kompetansetilførsel gjennom hele arbeidslivsløpet, og ved å ha noen tanker om man bør ha tilegnet seg tidligere erfaring før en begynner å fly maskiner med mange passasjerer, eller ikke. Det er i det minste min mening.
Og som sagt - dette innlegget har ingenting med AF 447 å gjøre, det er ment som å være en tankevekker i forhold til hvilken reell eksponering man i verste fall kan få gjennom et arbeidsliv kun på langruter.