AF 447

Jeg har ikke fulgt med alt for mye i årsaksspekulasjonene om denne ulykken, men en ting har forundret meg.

AF 447 fløy en rute (Rio - Paris) som er helt standart for en rekke flyselskaper og flighter mellom Brasil og Argentina til Europa. Avgangstiden (nær midnatt fra Rio) er også helt standard. Det betyr at AF 477 fløy sammen med en helt liten armada av flighter den natten.

Jeg har ikke sett noen kommentarer eller intervjuer med andre flybesetninger som fløy samme ruta den natten. De må jo vite om det var eller kunne ha vært noe ekstremvær i området ulykke skjedde? Det er sikkert undersøkt, men jeg til dags dato ikke sett en eneste kommentar på det.

Jeg har ikke fulgt med alt for mye i årsaksspekulasjonene om denne ulykken, men en ting har forundret meg.

AF 447 fløy en rute (Rio - Paris) som er helt standart for en rekke flyselskaper og flighter mellom Brasil og Argentina til Europa. Avgangstiden (nær midnatt fra Rio) er også helt standard. Det betyr at AF 477 fløy sammen med en helt liten armada av flighter den natten.

Jeg har ikke sett noen kommentarer eller intervjuer med andre flybesetninger som fløy samme ruta den natten. De må jo vite om det var eller kunne ha vært noe ekstremvær i området ulykke skjedde? Det er sikkert undersøkt, men jeg til dags dato ikke sett en eneste kommentar på det.

Det ligger fast, at vejret var ret ekstremt. Det er blandt andet bekræftet af flere af de andre fly, der fløj i området omkring samme tidspunkt. De fleste fly fløj dog vistnok lidt østligere end AF447.

Den mest underbyggede teori handler om, at fartmålerne var iset til, og at AF på trods af tidligere anbefalinger ikke havde udskiftet den ældre AA-model med en nyere og bedre BA-model. En udskiftning ville have kostet $3500 pr enhed. En A330 er udstyret med tre styks.

I artiklen jeg har linket til tidligere i dag, hævder flere eksperter at flyet er forsøgt landet på havet, og at kabinen har været intakt ved landing (iltmasker er ikke udløst, og de bjærgere lig tyder på død ved traumer mod brystet, hvilket tyder på at døden er indtruffet ved koalition ved havet).

Den article fra NYTIMES der tales om
er meget fyldest görende
den er på mange sider , men ......
men for at få orden på mindenerne , så läs den !!

Jeffi99 i post # 359 !! tack

What Happened to Air France Flight 447?

http://www.nytimes.com/2011/05/08/magazine/mag-08Plane-t.html?_r=1

Ulf

Jeg fløj selv med AF445 (det nye flynummer for AF447) for ca. 10 dage siden, ombord på en A330. Jeg havde svært ved at sove, dels på grund af turbulens, men især tankerne om ofrene for AF447.

Jeg har läst om at der var flertallet andre fly i området og de gikk over eller ved siden af dette uvaer som AF prickede lige i mitten , eller blev overraskede av att veare i mitten , uvear forlytter sig ju hurtigt , specielt hvis det som denne var en ordentlig/ekstrem störrelse, som forsåvidt et sådant fly klarer till 100 % under normale omstendigheter

Ulf
Fra articlen fr NYTIMES oven ;
"There are mysteries about the plane’s flight path as well. Just before Flight 447 went down, it charged into a massive cluster of roiling clouds, even as three other planes made wide turns to avoid the weather. Why Flight 447 flew into the clouds may help explain why it never flew out."

Last edited:
Når en leser den artikkelen fra NYT, så er det nesten slik at en blir redd for at den hele og fulle sannhet aldri kommer frem, og det er en skremmende tanke....

Re: AF 447, article in Figaro

Der var denne article i Figaro , her på engelsk

http://www.monstersandcritics.com/n...-data-clears-Airbus-in-Air-France-crash-probe

Vilket medförte en umiddelbar reaktion på BEA med denne presse-release
på fransk

http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/pressrelease17may2011.fr.php
http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/pressrelease17may2011.en.php så kom den på official english

Her oversatt med Google

Översättning från franska till engelska
According to an article in Le Figaro on the evening of Monday, May 16, 2011, the "first elements extracted from the black boxes would put Airbus out of the accident on the A330, Flight 447, which killed 216 passengers and 12 crew members on 1 June 2009.

Tribute to sensationalism by publishing unconfirmed information while exploiting the data flight recorder has just begun is an affront to the respect of passengers and crew members died and causes trouble among the families of victims who have already undergone many announcement effects. The BEA said that, as part of its mission as the authority for safety investigation, only he can communicate on the progress of the investigation. Thus, any information about the investigation from another source is null and void if it has not been confirmed by the BEA.

The collection of all data contained in records voice and flight parameters gives us today is virtually certain that all light will be shed on this incident.

Investigators will now have to analyze and validate various information. This is a long and painstaking and the BEA has already announced he will not issue an interim report before the summer.

At this stage of investigation, no conclusion can be drawn.

Last edited:
Re: AF 447 , telex fra Airbus

http://www.pprune.org/italian-forum/451757-af447.html#post6454065

FROM : AIRBUS PRODUCT SAFETY DEPARTMENT TOULOUSE

ACCIDENT INFORMATION TELEX - ACCIDENT INFORMATION TELEX

SUBJECT: AF447 ACCIDENT INTO THE ATLANTIC OCEAN

OUR REF: AF447 AIT 7 dated May 16th 2011

PREVIOUS REF:
- Ref 1: AF447 AIT 1 dated June 1st 2009
- Ref 2: AF447 AIT 2 dated June 4th 2009
- Ref 3: AF447 AIT 3 dated June 8th 2009
- Ref 4: AF447 AIT 4 dated July 2nd 2009
- Ref 5: AF447 AIT 5 dated July 30th 2009
- Ref 6: AF447 AIT 6 dated April 03rd 2011

This AIT is an update of the previous AIT 6 concerning the AF447 accident which occurred over the
Atlantic Ocean on June 1st, 2009.

It has been approved for release by the French BEA who lead the investigation as per European
Regulation and ICAO Annex 13 International Recommendations.

Following underwater search campaigns and subsequent operations, the Digital Flight Data Recorder
(DFDR) and Cockpit Voice Recorder (CVR) were recovered.

Data extraction of both recorders have been performed at the BEA facilities in the presence of two
German investigators from BFU, an American investigator from NTSB, two British investigators from
AAIB and two Brazilian investigators from CENIPA, as well as an officer from the French judicial
police and a court expert.

Data from DFDR and CVR have been successfully downloaded.

At this stage of the preliminary analysis of DFDR Airbus has no immediate recommendation to raise
to operators.

Further update will be provided as soon as new significant information becomes available or as soon
as Airbus will be authorized to share more information in compliance with investigation rules.

Yannick Malinge
Senior Vice President
Chief Product Safety Officer
Airbus

Originally Posted by Spacetime

Her kom der en ny article i Le Figaro :
som bla andet har en grafik om de andre fly i samme område (dog ikke alle)

http://www.lefigaro.fr/actualite-fr...ste-d-une-erreur-de-l-equipage-air-france.php
Quote:
Originally Posted by scanhorse
I note Figaro's graphic borrows from the BEA interactive where one could see the routings of other planes that night. However, for reasons known only to the BEA, the BEA no longer references LH507 which preceded AF447 along the UN873 airway by 20 minutes, nor (if I recall correctly) does the interactive include IB6024 which followed AF447 on UN873 by 12 minutes. Instead, the BEA interactive mostly plots flights on a parallel airway over a 100 NM distant.
Both the LH and IB deviated off the track because of the weather, and one would think their deviations would be the most relevant to what AF447 did not do. The benign explanation for the 'disappearance' of LH507 and IB6012 from the BEA reports is that their experience, including the communication they had with ATLANTICO, is directly relevant to AF447, and the BEA does not want to describe or discuss it further at this time.

I see now that for some reason the post is taken away ?? maybe Figaro copywrights ? :(

http://www.pprune.org/tech-log/44963...ml#post6458245

Ulf

Attachments

• SOC-2011-19-CRASH-AF-447.jpg
    SOC-2011-19-CRASH-AF-447.jpg
    96 KB · Views: 1,023
Last edited:
Ulf, du vet du kan redigere posten din og legge til/fjerne innhold? Et lite tips, så slipper du lage 5 nye poster hver gang ;)

Da har Spiegel en kilde som visstnok har sett FDR dataene.

- Kapteinen var ikke i cockpit da det skjedde
- Co-pilotene forsøkte å styre unna uværet
- Is-krystaller har tettet hastighetsmålerene
- Flyet gjorde like etter en bratt oppstigning

Jeg har läst om at der var flertallet andre fly i området og de gikk over eller ved siden af dette uvaer som AF prickede lige i mitten , eller blev overraskede av att veare i mitten , uvear forlytter sig ju hurtigt , specielt hvis det som denne var en ordentlig/ekstrem störrelse, som forsåvidt et sådant fly klarer till 100 % under normale omstendigheter

Men er det helt umulig at et fly rett og slett kan bli ødelagt av turbulens hvis den er ekstrem nok? Blandt flymekanikere og piloter er det faktisk delte meninger om dette.
Jeg merker meg også at haleflaten på AF 447 snappet av, akkurat som på AA`Airbus 300
utenfor New York i 2001.

Men er det helt umulig at et fly rett og slett kan bli ødelagt av turbulens hvis den er ekstrem nok? Blandt flymekanikere og piloter er det faktisk delte meninger om dette.
Jeg merker meg også at haleflaten på AF 447 snappet av, akkurat som på AA`Airbus 300
utenfor New York i 2001.

Som ulykken i New York, et fly kan få strukturelle problemer under egen kraft. Det som man kan diskutere til man blir blå er hvorvidt et fly under normale omstendigheter (gitt kjent vær, kjente inputs) kan feile.

Slik jeg ser det som er kommet frem av data om AF447 så er både været, og hva datamaskinene gjør med situasjonen når de har gått utenfor det de kan håndtere som er spørsmålet.

Som en hver som jobber nok med datamaskiner vet, de er ikke smartere enn den input'en de får. Når man sliter med pålitelig data inn (ref ising og pitot-rør), så er det ikke utenkelig at programvaren har havnet i ymse hjørnetilfeller hvor den ikke var påtenkt å havne, og hvilken tilstand hardwaren (flyet) var i når programvaren har gitt opp, er enda ukjent.

Famout last words for softwareutviklere: dette skal aldri skje...

-A

Jeg merker meg også at haleflaten på AF

Klart de kan... Alle deler og sammensatte deler (som en vinge) har en bruddstyrke. Hvor sterk den skal være i bestemte retninger bestemmes når flyet designes, og blant medvirkende faktorer er metall/komposittlegering, delens størrelse, støpemetoder, festemetoder og mer. Man har eksempelvis kunne se bilder og video av bruddtester av vinger i forbindelse med sertifisering av flyene.

Overskrider belastningene "design load limit" og "ultimate load limit" (som normalt er 1.5 ganger høyere enn det den er sertifisert for (dll) vil delen først deformeres og deretter ødelegges - eventuelt gå rett i ødeleggelse/brudd.

Det er sikkert flere, men jeg kommer i farten på denne ulykken:

http://en.wikipedia.org/wiki/BOAC_Flight_911

samt selvfølgelig Widerøe-havariet ved Mehamn:

http://www.stortinget.no/Global/pdf/Dokumentserien/2004-2005/dok24-200405.pdf

Se spesielt kapittel 9 og 10.

Back