AA/US merger blir offisiell til uka

Not so fast:

http://www.bloomberg.com/news/2013-08-13/amr-us-airways-deal-blocked-by-u-s-in-antitrust-suit.html
American Airlines’ merger with US Airways Group Inc. should be blocked, the U.S. Justice Department said in a lawsuit filed in Washington, upending American’s plans to exit bankruptcy through a deal that would create the world’s biggest airline.
The department, in a lawsuit filed in federal court in Washington, said the proposed tie-up violates U.S. antitrust law and would lead to less competition in the industry and higher prices for consumers. US Airways fell as much as 11 percent.
 
Hmm vitner om en ny politikk det der. Fra før av har jo DL/NW og CO/UA blitt godkjent. Blir vel i praksis et triopol AA/US mergeren, selv Southwest forsåvidt er gigantiske de også.

Tror det er triopolet de er redde for og for å være helt ærlig, det er ikke helt uten grunn. Prisene her i USA har skutt til himmels det siste året, kapasiteten er ned. US Airways er alltid billigere, særlig på siste liten billetter, noe som bringer en del av balansen opp. Uten US Airways, blir det 3 store selskaper + Southwest som langt fra dekker hele USA og slett ikke er billige lengre. Da gjenstår bare Spirit og Virgin på de større flyplassene med elendig frekvens. Ikke optimalt.

Så helt uten grunn er det ikke at man velger å bryte inn. Om man burde, er noe helt annet.
 
Ja, det var overraskende, ikke minst at det kom etter at EU hadde gitt sin godkjennelse. Man kan lure på hvem som egentlig sitter bak og trekker i trådene.

Southwest/airTran er svært nære å dekke hele USA nå .. og det er mange som ikke vet at Southwest er landets suverent største innenriksselskap.

http://www.southwest.com/travel_center/routemap_dyn.html

Men som Tommy sier, de er ikke billige lenger. Det har vi merket godt her i ATL hvor prisnivået har blitt høyere og høyere etter at Southwest begynte å presse opp prisene til airTran og overta rutene deres.
 
Ja, det var overraskende, ikke minst at det kom etter at EU hadde gitt sin godkjennelse. Man kan lure på hvem som egentlig sitter bak og trekker i trådene.

EU skal vel se på hvordan en fusjon påvirker det europeiske markedet, og det er jo ganske opplagt at en fusjon mellom to amerikanske flyselskaper betyr relativt lite i Europa. Jeg hadde derfor vært mer enn litt overrasket om EU hadde satt ned foten.
 
EU skal vel se på hvordan en fusjon påvirker det europeiske markedet, og det er jo ganske opplagt at en fusjon mellom to amerikanske flyselskaper betyr relativt lite i Europa. Jeg hadde derfor vært mer enn litt overrasket om EU hadde satt ned foten.

Det er helt korrekt! EU er opptatt av effektene på det indre markedet (men ser sikkert også litt til konkurransen til/fra Europa, men der er sannsynligvis ikke effekten spesielt stor av en slik fusjon - som Gustav skriver).

Som Tommy skriver så er man nok helt klart bekymret, og kanskje med rette, for at en ytterligere konsentrasjon i sektoren vil være uheldig. Det er heller ikke uvanlig at de negative effektene er større om man går fra 4 til 3 enn fra 6 til 5 aktører, for med færre aktører kan det være sterkere incentiver til å holde igjen på kapasitetsutvidelser enn med noen flere aktører.
 
Hva blir neste steg her nå? Er vel ikke umulig det blir noen runder i rettssystemet før en beslutning blir endelig?
 
Det blir opp til dommeren som kontrollerer AA's 'konkursplan'. Det skal være høring torsdag, og fyren har nok fått litt å tenke på. DOJ's klarering skulle være siste punkt før AA kom ut av Ch. 11 ... Tipper vi bare får en utsettelse i første omgang. Dette var jo ganske så uventet.
 
Det blir opp til dommeren som kontrollerer AA's 'konkursplan'. Det skal være høring torsdag, og fyren har nok fått litt å tenke på. DOJ's klarering skulle være siste punkt før AA kom ut av Ch. 11 ... Tipper vi bare får en utsettelse i første omgang. Dette var jo ganske så uventet.

Er det konkursretten som bestemmer det?
 
Dommeren tar alle avgjørelser for American så lenge de er i Ch. 11. Horton & Co can anmode, men dommeren må godkjenne alt fra mergers til kjøp av binders til kontoret.
 
Frafallet av 50-setere gjør at en stor del av disse byene blir ulønnsomme med større materiell. Man leser stadig om at selskapene trekker seg ut fra byer som tidligere ble betjent med 50-setere fordi det ikke lenger lønner seg. SELV med de støtteordningene som florerer.
 
Dommeren tar alle avgjørelser for American så lenge de er i Ch. 11. Horton & Co can anmode, men dommeren må godkjenne alt fra mergers til kjøp av binders til kontoret.

Ja, men enten de er i Ch11 eller ikke, så antar jeg US og AA vil ta DoJ sin avgjørelse til retten, men at det ikke er AA sin "konkursdommer" som bestemmer det?
 
Som legperson overrasker det meg at dette kommer såpass sent. Er det unormalt, eller rett og slett iht timeline på prosessen?
 
Ser ut som en avgjørelse her vil ta tid, da det ligger an til å komme opp i retten i mars 2014.....også blir det vel fort noen anker
 
Back
Top