Uten å skulle foregripe begivenhetenes gang, er det naturlig å tenke på "overtapede" static ports (luftinntak for statisk trykk på siden av flyskroget, i et område som er kritisk ifht skader o.l. for å gi nøyaktige data til flyets Air Data Computere, som videreformidler hastighet/høyde/stigefart o.l. til flyets flight control system og instrumenter). Dette gjøres gjerne i forbindelse med høyttrykksvask eller maling for ikke å skade de sensitive områdene, og en 757 styrtet for mange år siden utenfor Sør-Amerika nettopp på grunn av dette.
Men iflg et av innleggene her var dette på flyets andre testflight den dagen, og eventuelle feil av det slaget her ville man nok tydelig ha merket på den første flighten. Derfor er det nærliggende å tro at det er noe annet som har hendt, og det er nok mange som er spente på årsaken. Moderne jetfly har mange sikkerhetsbarrierer bygget inn, så dette kan det bli en interessant rapport fra.
Men iflg et av innleggene her var dette på flyets andre testflight den dagen, og eventuelle feil av det slaget her ville man nok tydelig ha merket på den første flighten. Derfor er det nærliggende å tro at det er noe annet som har hendt, og det er nok mange som er spente på årsaken. Moderne jetfly har mange sikkerhetsbarrierer bygget inn, så dette kan det bli en interessant rapport fra.