A319 til SAS Danmark ....

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
.. fra 2006. De ser ut til aa ha bestemt seg.

SAS confirms switch to A319s
Victoria Moores, Lisbon (15Mar05, 16:35 GMT, 204 words)
Scandinavian Airlines has confirmed that it is switching its outstanding order for four Airbus A321s to the smaller Airbus A319.
SAS placed a 12-strong order for A321s in 2000 and has taken delivery of eight of the aircraft to date. But after numerous deferrals SAS has opted to change the remaining aircraft to A319s because of overcapacity in the Scandinavian market.
Speaking to ATI at a Star Alliance event in Lisbon, SAS Group president and CEO Jorgen Lindegaard said: "They will be A319s...we need smaller aircraft and we have now positioned all of our Airbuses in Copenhagen, so the Danish company will have them in operation. Fewer seats are really what we need."
The aircraft are currently due for delivery at the beginning of 2006.
SAS had been considering selling its existing A321s at one point, owing to the overcapacity problem, but Lindegaard says: “We have stopped [the sale]. Volume is going up on inter-Scandinavian route, so we decided not to sell them.”
SAS is, however, planning to withdraw up to ten aircraft from its fleet. Its Boeing MD-90s will, says Lindegaard, be taken out of service completely while five of the ten withdrawn aircraft will be transferred to SAS Group’s Spanish operation Spanair.
Source: Air Transport Intelligence news
 
og det ser faktisk ut til at de skal opereres av SAS DK! Cool! Det var jo snakk om at de skulle leases ut, men nå skal de altså inn i flåten. Kostnadene ved å ta en ekstra flytype inn i flåten kan ikke være så stor når det allerede er A321 i flåten, da er besparingene med å kvitte seg med MD90 større.
 
Gleder meg til å se A319 i SAS design...kunne vi håpe på en A319 i retrodesign også???
 
Måtte detfinnes en LCC-operatør som kunne kjøpe alle grisene til SAS slik at det ble Airbus all the way...
 
Enig i, men er vel ingen LCC som flyr B737-600 vel? ...eller svært få i allefall. Tvilsomt at det er lønnsomt.
 
Men trenger dem flere fly?

Nei SAS gjorde noe dumt. Selv om dem fikk flyene billg så har dem lært at det i det lange løp kanskej ikke var så smart likevel.
 
Nå er vel størrelsen på -600 perfekt for SAS...den er bare så stygg og gammeldags!
 
Originally posted by EB
Nå er vel størrelsen på -600 perfekt for SAS...den er bare så stygg og gammeldags!

Problemet er at den er for tung og støyer for mye, spesielt i cockpit.
 
Størrelsen er ganske så bra for SAS i Norge. Men nå har det vel kommet ganske mange klager på komfort i turbulent flyvær (noe vi ikke har så mye av i Norge ;) ). Når det gjelder antall passasjerer så er den fin, men lavprisselskapene klarer nok ikke tjene penger med kun 120 passasjerer........eller gjør dem det kanskje
 
Fy fanen så dårlig flåteplanlegging SAS har.Virker nesten som om målet deres er å få flest mulig typer inn i flåten. De burde fått ut A321 og etterhvert MD80 og MD90 og heller satset på 737NG. Var ikke dette også meningen da SAS bestillte 737NG?
 
A321 ble vel bestillt for trianglet i , etter at NG var i innfasing ,

Men

Om vi nå ser for oss 3 * 767 i pipeline for vintersessongen

Og ideene om SR , Regional Jet's våkne til live igjen så er vel flåten nærmest "perfekt" ....

/Geir
 
NG skulle vel erstatte DC-9 og så skulle man senere ta stilling til hva som skulle erstatte MD80/90.
 
Endel hendelser i det siste i SAS tyder vel på at langtidsplanleggeing ikke er deres sterkeste side.
 
Hvor lett har det vært å planlegge for fremtiden i denne bransjen de siste årene?
 
Ikke lett - men en trenger jo ikke gi opp av den grunn. Selv om en etter 10 mnd plutselig ser at en flyrute likevel kan være lønnsom...selv med en ekstra konkurrent så...
Men innfasing av flytyper er vel noe en uansett må igjennom...så hvorfor klarer man ikke å bestemme seg for hva en vil satse på.
 
Back
Top