A319 til SAS Danmark ....

Originally posted by dc-8-63
Dan-Air floey vel i fra Newcastle til Oslo og London Gatwick til Oslo.....de la om i fra NCL til LGW etter at BU aapnet sin Newcastle rute Dan-Air var temmelig sure paa BU og byttet samtidig handling i fra BU til SK)....Jeg floey 146 i fra LGW til FBU, siste flight foer BA slukte dem raatt, kapteinen sendte rundt hatten for innsamling til pensjonen

Det er sikkert bare min hukommelse som spiller meg et puss - jeg klarer liksom ikke å huske at jeg har fløyet via hverken LGW eller NCL, men jeg vet at jeg på av mine turer på vei hjem fra Manchester fløy med Dan-Air i en 146 på (en del av) turen.

Og hvis det er noen som lese mer om det flotte flyet som TOS kaller det, så er nå en hel seksjon om BAe 146/Avro RJ her. Så får vi se om ikke de fire andre flytypene på siden dere kommer til vil være klar i nær fremtid ;)

Dan-Air floey stort sett 737-300 mellom LGW og FBU .. innimellom ble andre maskiner satt inn .. paa slutten da de hadde to daglige rundturer var det nok kanskje 146 paa ettermiddagsruten .. nightstopperen var alltid 737.

146 (og BAC 1-11) ble ogsaa brukt paa rutene til MAN og NCL .. de begynte aa fly FBU-NCL-MAN og gikk etterhvert over til FBU-MAN ... disse ble vel droppet like etter at de begynte aa fly til London .. if my memory serves me right ... MAN-FBU ble ogsaa i en periode floeyet med 737-200 ...

I tillegg hadde de en soendagsrute (kamuflert Star Tour charter - fire seter i vanlig salg for aa omgaa charterforbudet paa FBU) med 727 og en A300-charter til GEN, ogsaa fra Galtevik.

Grrr... DC-8-63 tok siste plassen på Dan-Air og lot lillebror overnatte på Gatwick. :naughty:

Jeg reiste LGW - FBU med Dan-Air siste dagen de eksisterte. Den foregikk om kvelden 1.nov. 1992, med B727-200, G-BNNI, flight DA 758. Dette var i følge kapteinen den siste flight med denne typen hos Dan-Air. Det gikk en annen DA-maskin til FBU omtrent samtidig, og det mener jeg var en 737.
En trist dag, jeg likte dette selskapet som hadde nære bånd til Norge og spesielt vestlandet. Jeg angrer som en hund på at jeg engang valgte bort å fly dem med Comet GEN-LGW til fordel for DK (SK) DC9-41 FBU-STN en gang jeg hadde muligheten til dette. Den gangen var det liksom stiligere å reise med en nyere maskin. :(

Det ironiske med den ovenstående flighten var at jeg egentlig skulle fly Norway Airlines på denne London-turen, men p.g.a. av dette selskapets konkurs, ble alle pas. booket om til DA.

Det stemmer forøvrig at DA fløy FBU-NCL-MAN. Jeg fløy denne ruten en gang med en 146-100.

God påske,

:cheers: VC-10

Originally posted by LN-MOW
146 (og BAC 1-11) ble ogsaa brukt paa rutene til MAN og NCL .. de begynte aa fly FBU-NCL-MAN og gikk etterhvert over til FBU-MAN ... disse ble vel droppet like etter at de begynte aa fly til London .. if my memory serves me right ... MAN-FBU ble ogsaa i en periode floeyet med 737-200 ...

Når gikk man direkte mellom MAN og FBU? Jeg kan tenke meg at når jeg fløy med dem så må det ha vært rundt 1990-1991, om jeg ikke er helt på viddene....

jy

Som svar på det siste, har jeg nå gått gjennom boka "The Spirit of Dan-Air", som har et kapittel som omhandler alle rutene DA hadde;

Det kommer fram at NCL-MAN-FBU startet opp 1.april 1985. Men det står ikke noe om at den seinere ble gjort om til en direkte MAN - FBU-rute. Derfor stiller jeg meg litt tvilende til om dette ble gjort siden oversikten i boka virker veldig detaljert!?

:spin: VC-10

Joda - den ble definitivt splittet opp. Jeg mener aa huske at den foerst ble delt i FBU-NCL og FBU-MAN .. deretter ble FBU-NCL droppet og FBU-MAN fortsatte en stund etter at FBU-LGW ble aapnet.

Jeg bøyer meg i støvet MOW, for du var vel på FBU når dette skjedde.
I flg. tidligere nevnte bok, startet LGW-FBU 10.nov. 1991, så da gikk vel kanskje nonstop ruten til MAN i et lite år før DA kollapset.

VC-10

Jeg mener å ha sendt min bror over nordsjøen på speiderleir i en DA 146 engang. Fra SVG altså. Det må ha vært i begynnelsen av nittitallet.

Var det bare ett aar med OSL-LGW? Det foeltes som lengre ...
Ja, jeg jobbet med dem paa FBU, og har mange morsomme minner. Jeg jobbet den nestsiste flighten fra FBU og vi dresset opp Danair-crewet med barnesmekker og annet juggel fra SAS cabinlager. Trist, men typisk engelsk 'Always look at the bright side of life' ...

Her er et foroevrig fint OJB-bilde fra nyttaarsaften 1985 - det foerste aaret DA opererte paa FBU.

http://www.airliners.net/open.file/718039/L/

Back