A319/320 motorer

Robin882

ScanFlyer Gold
Hvorfor har BA sine A319 større motorer enn A320? De på A319 virker kraftigere, noe jeg synes er rart mht at det er et mindre fly... Mener også jeg har lagt merke til at enkelte A319 har samme motor som A321... :8:
 
Og for de spesielt interesserte; A320 og A321 har i prinsippet samme CFM-56 motor (også med hensynt til størrelse og utseende), men på A321 har man kunnet legge inn noe mer ytelse i sine motorer, noe som er nødvendig da A321 er klart tyngre.

A321 har også samme vinger som A320, men performance-messig er ikke A321 noen "racer".

Tally-ho
 
Normal avgangshastighet går selvsagt opp med økende vekt for en identisk ving, og dessuten vil et lengre fly med samme tverrsnitt få en større luftmotstand (heldigvis utgjør forskjell i luftmotstanden langs flykroppen lite ved de lave hastigheter som frem til avgangshastighet). Dermed gir skyvekraft fra motorene i forhold til maksvekt (MTOW) et godt bilde på hvor tamme de forskjellige A32X. Her er et bilde fra noen i nabolaget:

Thomas Cook Scandinavia
A320-214: Thrust 240,2 kN / MTOW 77 tonn = 3,12 kN/tonn
A321-211: Thrust 293,6 kN / MTOW 93,5 tonn = 3,14 kN/tonn

Scandinavian Airlines:
A319-131: Thrust 195,2 kN / MTOW 66 tonn = 2,96 kN/tonn
A319-132: Thrust 213,6 kN / MTOW 75,5 tonn = 2,83 kN/tonn
A321-232: Thrust 266,8 kN / MTOW 85 tonn = 3,14 kN/tonn

Hvis vi ser på A321ene til de to foran, så har Tally-Ho riktig i at deres A321 er tamme når de er nær MTOW, men det skal ikke mye reduksjon i last før de sprinter forbi SAS sine A321 (Thomas Cook Scan har 10% ekstra thrust å gå på).

Som et apropos, British Airways' A318 som flyr ut fra London City har følgende ytelse (men de tar av fra den korte rullebanen på LCY med langt under MTOW).
A318-112: Thrust 207,2 kN / MTOW 68 tonn = 3,04 kN/tonn
 
Back
Top