Hei igjen!
Jeg skal proeve aa svare paa et par ting her og starter med:
TOS: Naa har jeg ikke detaljer om de enkelte DU/DY forsinkelsene, men jeg kjenner igjen mange av problemene som beskrives og svaret er definitivt
ja, vi har ogsaa hatt tilfeller der et fly har sittet paa bakken et par dager for feilsoeking. Flyet, og spesielt det elektriske systemet, er veldig computer basert, og paa tross av hva mange her mener at disse computer kommunikasjonsproblemene burde vaere loest fra starten, har dette foert til mange frustrerende timer med feilsoeking. Er du paa en utestasjon, jobber med kontrakt teknikere og trenger nye komponenter kan dette vaere en utfordring...
Som ogsaa er nevnt flere ganger saa sitter vi nok i en bedre posisjon ved slike lengre forsinkelser da vi har en stor (wide-body) flaate og kan sette inn reserve fly der det trenges... og vi er hva man kaller et "nettverk" selskap der vi kan beskytte passasjerer paa andre selskap. ANA og JAL har enda bedre dispatch reliability med B787, men de har ogsaa konsentrert operasjonen til et mere begrenset marked til flyet begynner aa oppfoerer seg ordentlig...

Norwegian vil nok sitte in en mye bedre posisjon naar de faar flere B787 i service... :up:
Saa til Boeing Gold Care! Motor fabrikanter som GE, RR, P&W etc. er veldig flinke til fortsatt faa inntekter fra produktene deres i service med vedlikeholdskontrakter og deler. Boeing vil proeve det samme, men problemet er at dette er et relativt
nytt konsept for Boeing. En tekniker med et Boeing ID kort eller United ID kort har stort sett den samme erfaringen paa dette flyet og vi laerer dette sammen. Fordelen vi har er at vi opererer over 700 fly allerede, og av disse rundt 150 wide-body fly, med et eksisterende logistikk og stoette system. Dette er en laerekurve Boeing Gold Care ogsaa maa igjennom. Jeg har flere tidligere arbeidskollegaer som naa jobber for Boeing Gold Care og dette er dyktige karer some helt sikkert faar sving paa sakene... :up:
XPilot: Som du nevner saa har stort sett alle nye fly mer eller mindre snags, ofte proposjonalt til teknologien. Jeg fikk vite av Airbus at selv A330, som er et av de mest paalitelige flyene i dag, ogsa hadde sine barnesykdommer. Vi haaper A350 har laert mye av A330/B787 problemene naar de starter service. Jeg ble fortalt at B747-400 EIS hadde en pickup truck med reservedeler som fulgte etter flyene til avgang... ^_^, men som
MOW nevner, dette mediabildet vi har naa har vi ikke sett maken til... :angry:
Dag Viking: Ja det er ikke saa sensasjonelt naar ting virker som det skal... :lol:
SK384 og geirs: Takker for tilliten og som
Ticketor proever jeg aa gi dere litt innsikt av hva som foregaar bak (B787) kulissene...
Dag