787 Teknologi og Kvalitet

Nayak eies av Monarch .. og jeg har hørt lite smigrende karakteristikker av bakmennene ..


Hvor finner du at Nayak et eid av Monarch? Det er ikke nevnt på nettsidene til noen av selskapene, og finner heller ikke noen link på Google mellom dem?
 
Hvor finner du at Nayak et eid av Monarch? Det er ikke nevnt på nettsidene til noen av selskapene, og finner heller ikke noen link på Google mellom dem?

Nayak eller mer riktig Nayak International GmbH er tysk, men har aner tilbake til Bat-Air og Nederland. Hovedkontoret til Nayak er ved flyplassen i Køln, og selskapet ledes av Herbert Busch og German Larrabe og begge eier 50% hver i selskapet.
 
Spoiler problemer på AIR INDIA. Tipper det kommer en AD + SB på disse inom kort.
En av flyets spoilere viste tegn på brudd i selve festet inn mot vingen. Dette er en typisk feil som kun oppstår på et moderne fly etter at det har vært i bruk mellom fem til syv år i følge produsenten.

-Det er riktig at en av våre Dreamlinere ble stående på bakken i Hong Kong og fikk flyforbud. Vi håper flyet vil være klar for å kunne fly igjen innen kort tid. I følge Boeing vil de nå be om at spoilere på samtlige Dreamlinere som er produsert blir byttet ut, sier en talsmann for Air India til Economic Times of India.
Artikel fra HANGAR.NO
 
Heisann branserud!

...Spoiler problemer på AIR INDIA. Tipper det kommer en AD + SB på disse inom kort...

14 CFR part 39.5 sier at FAA issues an airworthiness directive addressing a product when we find that: (a) An unsafe condition is found to exist in the product; and (b) The condition is likely to exist or develop in other products of the same type design.

Selfoelgelig maa slike ting fikses, men det er vel litt tidlig aa snakke om en AD her... :rolleyes:

Dag
 
Håper du har rett Dag. For mange selskaper kommer uansett ikke dette som gode nyheter.
Spoiler aktuatorene kommer til å få byttes. Kan tenke meg at disse aktuatorene kommer å få sprekksjekkes med visse intervaller til de er byttet. Ha en fin dag :-)
Hentet fra: http://economictimes.indiatimes.com...rs-aging-prematurely/articleshow/28699047.cms

An AI spokesman confirmed the latest B-787 trouble. "The aircraft was grounded and has since been rectified. It will be operational soon from Hong Kong. Boeing has informed us that that they will not just replace but modify this part (spoiler-actuator for all Dreamliners)," he said.
 
Er det hydrauliske spoilere eller elektriske som har sprekker?
Må nok byttes til nye inntil det kommer modifikasjoner på disse.
Nye batteriproblemer i Japan også nå..
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Dag Johnsen hadde jo en mening om dette i en annen tråd ....

Hei igjen!

Jeg skal proeve aa svare paa et par ting her og starter med:

TOS: Naa har jeg ikke detaljer om de enkelte DU/DY forsinkelsene, men jeg kjenner igjen mange av problemene som beskrives og svaret er definitivt ja, vi har ogsaa hatt tilfeller der et fly har sittet paa bakken et par dager for feilsoeking. Flyet, og spesielt det elektriske systemet, er veldig computer basert, og paa tross av hva mange her mener at disse computer kommunikasjonsproblemene burde vaere loest fra starten, har dette foert til mange frustrerende timer med feilsoeking. Er du paa en utestasjon, jobber med kontrakt teknikere og trenger nye komponenter kan dette vaere en utfordring... :rolleyes:

Som ogsaa er nevnt flere ganger saa sitter vi nok i en bedre posisjon ved slike lengre forsinkelser da vi har en stor (wide-body) flaate og kan sette inn reserve fly der det trenges... og vi er hva man kaller et "nettverk" selskap der vi kan beskytte passasjerer paa andre selskap. ANA og JAL har enda bedre dispatch reliability med B787, men de har ogsaa konsentrert operasjonen til et mere begrenset marked til flyet begynner aa oppfoerer seg ordentlig... :D Norwegian vil nok sitte in en mye bedre posisjon naar de faar flere B787 i service... :up:

Saa til Boeing Gold Care! Motor fabrikanter som GE, RR, P&W etc. er veldig flinke til fortsatt faa inntekter fra produktene deres i service med vedlikeholdskontrakter og deler. Boeing vil proeve det samme, men problemet er at dette er et relativt nytt konsept for Boeing. En tekniker med et Boeing ID kort eller United ID kort har stort sett den samme erfaringen paa dette flyet og vi laerer dette sammen. Fordelen vi har er at vi opererer over 700 fly allerede, og av disse rundt 150 wide-body fly, med et eksisterende logistikk og stoette system. Dette er en laerekurve Boeing Gold Care ogsaa maa igjennom. Jeg har flere tidligere arbeidskollegaer som naa jobber for Boeing Gold Care og dette er dyktige karer some helt sikkert faar sving paa sakene... :up:

XPilot: Som du nevner saa har stort sett alle nye fly mer eller mindre snags, ofte proposjonalt til teknologien. Jeg fikk vite av Airbus at selv A330, som er et av de mest paalitelige flyene i dag, ogsa hadde sine barnesykdommer. Vi haaper A350 har laert mye av A330/B787 problemene naar de starter service. Jeg ble fortalt at B747-400 EIS hadde en pickup truck med reservedeler som fulgte etter flyene til avgang... ^_^, men som MOW nevner, dette mediabildet vi har naa har vi ikke sett maken til... :angry:

Dag Viking: Ja det er ikke saa sensasjonelt naar ting virker som det skal... :lol:

SK384 og geirs: Takker for tilliten og som Ticketor proever jeg aa gi dere litt innsikt av hva som foregaar bak (B787) kulissene... :)

Dag
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Jeg tar gjerne heller Björn Kjos' egne uttalelser om saken ... man kan jo anta mannen er (1) vel informert ; og (2) angätt av saken ; pluss (3) i full bevisshet om de media-relaterte tilknytningene i alle uttalelser fra ham selv, som CEO hos en av de strategisk viktigste 787-operatörene ...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

http://www.bloomberg.com/news/2014-01-16/boeing-faulted-by-norwegian-air-on-787-short-circuit.html

Karen Lundgren interviewer Björn Kjos som utgir en formening om at "... noen av Boeing's teknikere kunne ha vaert litt flinkere med 787 ..."

Nå kjenner jeg ikke til opplæringen av Boeing Gold Care's mekanikere, men tviler vel på at de har fått dårligere opplæring, enn f.eks STS som handler QR sine 787 på linjestasjoner.
SAS vedlikeholder Qatars Dreamlinere
http://e24.no/naeringsliv/sas-vedlikeholder-qatars-dreamlinere/22711311

En annen ting, hvem bestemte hvor DU's spareparts lager skulle ligge? Er dette noe DU hadde i OSL/ARN, eller faller det inn under Boeing's Gold Care?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

En annen ting, hvem bestemte hvor DU's spareparts lager skulle ligge? Er dette noe DU hadde i OSL/ARN, eller faller det inn under Boeing's Gold Care?


Det er vel noe som heter at man får hva man betaler for, og har en mistanke om at DY/DU bare har betalt for sølv, men forventet gull
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Finnes det virkelig flere nivåer innen "Gold Care" ?

Hvis du har bestilt en tjeneste, og ikke får som forventet ?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

DU har 'Enterprise' og det er vanligvis full pakke...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Det er vel noe som heter at man får hva man betaler for, og har en mistanke om at DY/DU bare har betalt for sølv, men forventet gull


Man har krav på å få som avtalt.
 
Heisan Propell!

Er det hydrauliske spoilere eller elektriske som har sprekker?
Må nok byttes til nye inntil det kommer modifikasjoner på disse.
Nye batteriproblemer i Japan også nå..

Her er det nok mye rot i rapporten og de blander en del ting sammen. Det er riktig at det har vaert noe snags med det elektriske spoiler systemet og dette, som mange andre ting blir fikset etter hvert. Ikke noe nytt... :angry:

Det er nok en del mere fokus paa B787 batteri systemet enn normalt, og dette skyldes vel mye av media hysteriet igjen, men som MOW ogsaa nevnte i sitt innlegg saa er ikke batteri problemer paa fly noe nytt. For aa sette ting i perspektiv saa er det i snitt ca. 5 battery overheat hendelser paa den totale B777 flaaten per aar... og disse bruker NiCd batterier. Naa er nok Li-ion batteriene litt mere sinte naar de slaar seg vrange, men av det vi leser saa ser det ut som systemet virket akkurat som planlagt... :up:

Dag
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Heisan Frequent traveller!

Jeg tar gjerne heller Björn Kjos' egne uttalelser om saken ... man kan jo anta mannen er (1) vel informert ; og (2) angätt av saken ; pluss (3) i full bevisshet om de media-relaterte tilknytningene i alle uttalelser fra ham selv, som CEO hos en av de strategisk viktigste 787-operatörene ...

Naa var det vel ikke akkurat det MOW viser til om hvem som har mest rett? Dette innlegget er klippet fra en annen traad der vi snakket om B787 dispatch reliability generelt, og jeg forklarte at av det jeg leser saa vi har mange av de samme problemene med vaare flyene, men sitter sikkert i en mere gunstig posisjon med en stor wide-body flaate og et eksisterende logistikk system for long-haul operasjon... ;)

Heisan 1944vintage!

Finnes det virkelig flere nivåer innen "Gold Care" ?

Hvis du har bestilt en tjeneste, og ikke får som forventet ?

Av det jeg husker saa er det mere om hva som dekkes av Gold Care tjenester fra basic line maintenance, service checks, heavy checks, del lager osv. og ikke "kvalitet" paa teknikere. Hvor god en enkelt tekniker er, er vel veldig individuelt og sikkert det samme i de fleste selskapene... :)

Dag
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Hva er det som er så problematisk med bremsene på en B787 egentlig?
 
Kanskje dette lille budskapet fra Safran kan forklare litt

In an electric braking system, electronic control units and electrical wiring replace hydraulic lines and equipment, and electromechanical actuators replace hydraulic pistons. When the pilot steps on the brake pedal, a computer sends information to a control box, which converts these electrical signals into an electromechanical command: the actuators on the brake ring, replacing the hydraulic pistons, press the carbon disks against each other as in a conventional hydraulic system.

Og ved mange anledninger har computer error dukket opp i årsaksrapporteringen. Det er vel kanskje kompleksiteten i styringssystemet for hele flyet som er hovedproblemet.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Heisan TCAS!

Hva er det som er så problematisk med bremsene på en B787 egentlig?

Akkurat som KGL beskriver saa er dette et relativt nytt konsept i aircraft braking systems, men har faktisk vaert i bruk paa enkelte F16 modeller i en del aar.

Problemet med hydraulikk bremser er kjente problemer og spesielt lekkasje fra bremse stempel og adjusting pin (justeringspinne sp?) pakning. Ikke bland adjusting pin med wear pin... ;) I tilegg saa er dette omraadet et av de verste omraadene paa flyet med tanke paa omgivelser fra varme, kulde, kjemikaler osv. Problemer med flydesign, som saa mange andre ting, er at det er alltid et kompromiss og du maa gi opp noe for aa faa noe. Konseptet er genialt og du bruker eletriske motorer for aa drive en jekke-skrue isteden for et hydraulikk stempel... og har da ikke noe flere probmemer med hydraulikk lekkasje fra bremser... :)

B787 bremse systemet bestaar av 2 brake system control units (BSCU), hoeyre og venstre, som faar signal fra bremse pedaler eller auto brems. BSCU sender signaler videre til 4 electric brake actuator controller (EBAC). Hver EBAC styrer igjen 4 electric brake actuator (EBA) paa hver brems og det er disse (EBA) som har erstattet de tradisjonelle hydraulikk bremse stemplene. Resten av bremsen er den samme som foer med trykkplate, rotorer og statorer. EBA sender posisjon og kraft signaler tilbake til EBAC som igjen sender informasjon til BSCU og slik gaar kontroll sloeyfen. Det er ofte problemer med nye og kompliserte styringssystemer slik KGL ogsaa beskriver og i tillegg til nye og bedre EBA kontakter er det ogsaa oppdateringer av EBAC software.

Av det vi ser saa er det en enorm forbedring av bremsesystemet allerede... :up:

Dag
 
Last edited:
Back
Top