• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

787 Teknologi og Kvalitet

Hvor stor er avstanden mellom ventilen/lekkasjepunktet på DU sin maskin som sølte fuel her om dagen? China Airlines Flight 120 gikk jo opp i flammer pga punktering av drivstofftankene som antente når lekkasjen nådde den varme jetmotoren. Ikke at det kanskje var sannsynlig i DUs tilfelle, men hvordan tar designet på 787'en hånd om dette?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Er der noen her som vet om problemene knytter seg til ett "mandags"fly, eller er de jevnt fordelt på alle 3?

Hadde også vært interessant å visst om Norwegian har flere feil per 787 i forhold til antall flytimer, sammenlignet med andre 787 operatører. Men det finnes vel ikke offentlig tilgjengelig....
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Er der noen her som vet om problemene knytter seg til ett "mandags"fly, eller er de jevnt fordelt på alle 3?

Hadde også vært interessant å visst om Norwegian har flere feil per 787 i forhold til antall flytimer, sammenlignet med andre 787 operatører. Men det finnes vel ikke offentlig tilgjengelig....

Som jag upplever det har problemen numer fördelas ganska jämt på maskinerna. Alla har varit drabbad av ett eller annat problem som medfört stora förseningar..
 
Heisann sail4fun!

Litt tabloid overskrift dette her... :angry:

Og si at man er skuffet over flyet eller skuffet over flyet sin ytelse er vel to forskjellige ting... og jeg regner med at naar de henviser til ytelse, saa er det dispatch reliability de refererer til, da det er slett ikke noe aa si paa performance.

Hadde dere lest litt lengre opp i denne traaden saa har jeg proevd aa forklare dette allerede. Selv om B787 EIS (entry to service) har vaert utfordrende er dispatch reliability ikke noe vesentlig vaerre enn tidligere Boeing modeller og selfoelgelig hadde vi/de haapet at det skulle vaert bedre... derved skuffet... :(

Frazer!

Det har jeg ogsaa forklart ovenfor hvis du leser litt i denne traaden...:rolleyes:

Dag
 
Her er en liste over de kanseleringer/delays ANA har hatt siden i sommer (2013)
Tatt i betrakting av at de vel har ett par dusin 787, så er vel dette veldig
få problemer sammenliknet med det DY har hatt i samme periode?
ANA ser ut til å ha rundt 2100 flights med 787 pr mnd, eller 70 pr dag.

ANA 787 problemer

W
 
Last edited:
Ikke sikkert det er relevant til DY.
Men BA har jo 4 av denne typen, de slinger de ikke så aggresivt og har så vidt meg bekjent kun hatt 2 lengre tech stop på utestasjon siden starten.
 
Kanskje ikke rette tråden. Men er det noen som vet den ca fordelingen GEnx-1B kontra RR på leveranser og bestillinger hittil?
 
Kanskje ikke rette tråden. Men er det noen som vet den ca fordelingen GEnx-1B kontra RR på leveranser og bestillinger hittil?

Av de 121 Dreamliners leverte pr. dags dato har 76 GEnx-1B og 45 RR Trent 1000.

Hvis vi ser på de 1031 bestilte Dreamliners så er 433 med GEnx-1B og 249 med RR Trent 1000. Med andre ord har kunder for 349 Dreamliners inntil nå ikke bestemt seg for hvilken motortype de skal ha.
 
Takker! Da velger nesten 2/3 Genx. Litt interessant å vite da vi produserer TRF (tubine rear frame) til både 1B (787) og 2B (747) her på Kongsberg.
 
Back
Top