3 nye 737-800 leveres i 2008

Begynner vi å se et SAS på offensiven? Me like, for de er absolutt nødt til å vise markedet at de har villighet og mulighet til å snu seg raskt! :)

Synes dette er veldig gledelig. ENDELIG ser vi at SAS begynner å bli offensive. Nye ruter, nye fly - og en positiv holdning. Skryt, skryt!

Er det noen som vet eller har noen formening (det siste er jeg vel 100% sikker på) om det blir winglets på disse maskinene?

Espen

mener å ha lest et sted at det blir WL på alle nye maskiner som leveres

Meget gode nyheter! SFO er jo en destinasjon SAS har oensket seg lenge. Godt aa hoere at det legges til 5 738 i flaaten

Tidligere var det option å ha winglets, i dag er det option å ikke ha winglets.
Vi har også en haug med sett med winglets til ettermontering på våre nåværende NG'er.

Jeg vet ikke helt planen på dette, men - tror - at de vil bli montert etterhvert som vi har de inne på C-check.

Forøvrig er jeg Airbus-mann - og skulle ønske vi valgte A321 i stedet.

Gledelig at SAS satser :)
Kanskje de setter inn noen ekstra B737 maskiner på rutene opp til KSU og da ;)

Det at SAS velger -800 fremfor noen av de mindre modellene antyder vel også en viss optimisme om fremtidige passasjertall. Samme gjelder jo forøvrig for Norwegian.

Skulle også ønsket meg Airbus - men nye fly er alltid morsomt!!!

Begynner vi å se et SAS på offensiven? Me like, for de er absolutt nødt til å vise markedet at de har villighet og mulighet til å snu seg raskt! :)

Er dette et tegn på Ola Strand effekten eller er dette mer konsernbeslutninger??
Nå er det vel en del 400 og 500 maskiner som skal ut av flåten også, så det er ikke sikkert flyparken økes i noe særlig grad.

Er dette et tegn på Ola Strand effekten eller er dette mer konsernbeslutninger??
Nå er det vel en del 400 og 500 maskiner som skal ut av flåten også, så det er ikke sikkert flyparken økes i noe særlig grad.
-800 maskinene er primært erstatning for -400 maskinene som går ut på leieavtalene for SK NO. Dog har SK mulighet til å forlenge leieavtalene også for -400 maskinene om situasjonen skulle tilsi dette innen de nye -800 kommer.
Flott at SAS nå er på offensiven igjen utad. Både Strand og Kjos tilkjennegir en positiv konkurranseånd selskapene imellom . Det tyder på at begge ledere innser at det er rom og behov for begge aktører i markedet.
Vi ser vel også videre konturene av at SAS NO og SE går for Boeing materiell og at det videre fremover blir ytterligere Airbus materiell i SAS DK.
Dette er nødvendig slik at SAS får konkurransedykteige priser ved innkjøp/leie av flymateriell og at ingen av de store flyfabrikantene får en hoffleverandør rolle til SAS. Dette vil gi høyere priser ved innkjøp av fly.

Nei, det tror jeg nok ikke han har. Han innser nok veldig godt at SAS er en konkurrent til hans selskap.

Jeg mistenker at EB's poeng i stor grad var myntet på at det i dag er rimelig god plass til begge aktører, og de sånn sett på en måte er like mye "kolleger" som de er konkurrenter.

Back