3 nye 737-800 leveres i 2008

Heisann Speedbird...!

Forøvrig er jeg Airbus-mann - og skulle ønske vi valgte A321 i stedet.

Nei huff og huff!

A321 har jo "hot day" performance og rekkevidde som ei middels gresshoppe på en norsk sommerdag...:lol:

Selv en A320, som jeg personlig syntes er et flott fly, har ikke performace nær en B737-800...;)

Dag

Jeg mistenker at EB's poeng i stor grad var myntet på at det i dag er rimelig god plass til begge aktører, og de sånn sett på en måte er like mye "kolleger" som de er konkurrenter.

Tja, det er vel ikke så godt etablert forhold som det kanskje var mellom BU og SK i sin tid. Jeg tror ikke det er noen som helst tvil om at SAS vil svare om DY opptrer "aggressivt" i markedet, og vice versa. At de etterhvert har funnet ut at de kanskje lever best om de ikke går i strupen på hverandre hele tiden er jo smart, og noe enkelte har hevdet de burde gjøre i mange år...;) De er nok likevel helt klart konkurrenter, noe begge parter nok er fullt ut inneforstått med.

Kjos uttalte sist uke at de ikke lenger så på SAS som en konkurrent...ikke bland meg inn i den diskusjonen!!!!

Kjos uttalte sist uke at de ikke lenger så på SAS som en konkurrent...ikke bland meg inn i den diskusjonen!!!!

I mangel på full informasjon om kilder så skyter vi budbringeren her....;) Jeg har ikke fått med meg at Kjos har sagt at SAS ikke er konkurrent til DY før nå. Om han har sagt det så må det vel enten være litt uheldig formulert, eller tatt ut av sammenhengen. Konkurrenter er de - enten Kjos vil det eller ei....:) I e24.no artikkelen jeg fant nå som har som overskrift at "SAS er ingen konkurrent" så snakker han om at SAS ikke kan konkurrere med DY på kostpris; dvs. at han sier at DY har lavere kostnader og at SAS dermed ikke kan slå DY på pris. Som vi alle sikkert vet er ikke det det samme som at SAS og DY ikke konkurrerer.

På de tynne rutene (eventuelt) DY og SAS er direkte konkurrenter så vil kanskje DY i teorien først fylle opp sine fly, og om det da ikke er kunder nok så vil det andre selskapet slite. Nå vet vi jo også at virkeligheten ikke er så enkel. Også DY styrer priser etter etterspørsel, slik at prisene DY stiller med ikke alltid trenger å være lavere enn prisene SAS opererer med selv om enhetskostnadene til DY er lavere enn SAS sine.

På ruter der det er stor etterspørsel etter seter kan SAS leve godt selv om enhetskostnadene er høyere enn DY sine, gitt at DY ikke har ubegrenset med kapasitet å sette inn (noe vi vet DY ikke har). Kundene kjøper der det er billigst, men det er som ovenfor liten grunn til å tro at DY alltid har lavere priser enn SK.

Selvsagt er SAS en konkurrent!

Bjarne Kjos, konsernsjef, Norwegian:

Det er irriterende å oppleve at et sitat i en sammenheng brukes feil i en annen. Spørsmålet om hvem Norwegian anser som sin sterkeste konkurrent fremover kom opp i en samtale med en journalist (Ikke fra DN). Jeg svarte at det ville være EasyJet og Ryanair, ettersom vi ikke møter SAS på de fleste av de rutene vi flyr i Europa. Selvsagt er SAS vår største konkurrent i Skandinavia, og eneste innenriks. En konkurranse som er viktig for oss som selskap, og ikke minst for kundene. S. 3

Dagens Næringsliv, 13.11.2007

Hvor mye 737 NG og når har SAS bestillt siden 2006? LN-RRA og RRB (73G med winglets) allerede levereret, altså ennu 2 73G WL til SAS Norge og disse 5 738?

Hva heter RRA og RRB? Steinar, Dag, Cecilia? Ulike kilder viser ulike navner...

Hilsen

Jeg mener RRA heter Steinar Viking og RRB heter Dag Viking. Korriger meg om det er feil.

Flott as SAS NO får flere 800 de trenger de siden dem nå skal begynne å fase ut de gamle 400erne og noen av 500erne.

Jeg mener RRA heter Steinar Viking og RRB heter Dag Viking. Korriger meg om det er feil.

Flott as SAS NO får flere 800 de trenger de siden dem nå skal begynne å fase ut de gamle 400erne og noen av 500erne.

Er det bestemt at 400 maskinene skal ut fort, og at ingen vil få SAS farger?:cry:

Norwegian har begynt å ta inn litt på forsinkelsene. Har klatret opp til 47% punktlighet nu kl 1850. WF43% SAS79% Andre65%

Altså: istedenfor nogre klassiker kommer ennu tredje og fjerde 73G-WL og fem nye 738 (2WL og 3 WL) ?

Synes ganske bestemt på at jeg så LN-BRE i Sas paint scheme igår. Det er en B737-405

Jeg kan bekrefte at LN-BRE Boeing 737-405 har fått nye farger. Den sto i fullt SAS-skjema på OSL 23/11-07 ca kl. 10.00. :)

I tillegg så jeg også LN-BRM Boeing 737-505 i fullt SAS skjema. (Muligens gammelt nytt)

Back