Siden mange ser ut til å mene at flyselskapet ikke kan ha erstatningsansvar på grunn av "nødsituasjon":
Slik jeg husker temaet "nødrett" (rett nok i det norske systemet), så kan du unngå straff dersom du i en nødsituasjon er nødt til å bryte lover og regler for å redde liv og/eller verdier. Eksempelvis bryte fartsgrensen på vei til sykehus. Men "nødrett" gir alikevel ikke fritak fra erstatningskrav dersom noe av det du gjorde har påført andre økonomisk tap, som dersom du knuser en bilrute for å få tak i et brannslukningsapparat som ligger synlig i bilen, slik at du får slukket en brann i en annen bil på parkeringsplassen. Du kan fremdeles være økonomisk ansvarlig, men vil ikke kunne straffes i en straffesak.
... uten å ha videre detaljert kjennskap til systemet i USA...
Jeg vil uansett anta at kapteinen på flyet ikke vil holdes personlig økonomisk ansvarlig etter denne hendelsen på noe vis, men at evt. erstatninger betales av flyselskapet eller forsikringsselskapet. Poenget med erstatninger bør i så måte være å holde 3dje-part "skadefri"
Uansett har også forsikringsselskapene en egeninteresse i å være litt "runde i kantene" rundt nødsitusajoner hvor man utfører tiltak med den hensikt å begrense skadene mest mulig, selv om det påfører 3dje-part kostnader/"skade". For å ta eksemplet med bilbrann på en parkeringsplass litt videre: det er billigere for forsikringsselskapet med brannskade i en bil og en knust rute i en annen, kontra at en rekke på 10 biler går opp i røyk fordi ingen turte å gjøre noe...
Og nettopp der er det vel også skoen trykker i debatten føler jeg: du skal ikke behøve å tenke på økonomiske konsekvenser når det står om liv, men ha frihet til å gjøre det som må gjøres. Og for en flykaptein betyr det nødvendigvis friheten til å gjøre det som må til for å komme trygt ned igjen. Mange her påpeker, og sikkert med rette, at det ikke er mye drivstoff de får kvittet seg med på den korte runden rundt nordsiden av LAX. Men hvorvidt det faktisk var nødvendig får etterforskningen vise. Og da ikke først og fremst med tanke på straff eller erstatninger, men med det hovedmål å lære av det som hendte, og evt. se hvordan man kan forbedre pilottrening eller andre systemer med bakgrunn i hva man har lært av saken...