Originally posted by Hurum
Originally posted by dc-8-63
Vi maa huske paa at NKF ogsaa har 400 medlemmer som flyr langdistanse, og da blir opp mot 20 timer fra tid til annen:
Arbeidsdagen begynner klokken 12:00 innsjekk Gardermoen, saa avgang klokken 13:00 til Koebenhavn.....ankommst 14:05....saa briefing en time til 1505...klargjoering av maskinen foer boarding 15:30....og oppsatt avgang 16:00 til Seattle....avgangen blir forsinket pga hva som helst i 2 timer...passajerene sitter ombord.....avgang 18:00...motvind saa flytid blir rett under 11 timer (har selv opplevd nesten 12 timer et par ganger mellom CPH og SEA...taake i Seattle....foerts holding i 1 time saa diversion til Vancouver 2 timer paa bakken saa en time ned til Seattle, inklusiv noe holding over Bainbrigde Island (my fair Island!!!) og landing paa SEATAC 20 timer etter innsjekk OSL....jeg har selv opplevd dette og lignende mens jeg pendlet mellom Oslom og Seattle, ikke ofte, men 2-3 ganger i loepet av et aar....og om det tid til aa slappe av inne i mellom, saa er man like fullt paa arbeid.....jeg regner selv mine Espresso pauser som en del av arbeidsdagen.....
men dette blir vel litt feil. Vi snakker vel om PROGRAMMERT arbeidsdag. Om de kabinansatte sier dem har 20 timers arbeidsdag så skjer vel dette like ofte med andre som f.eks forsøker å fly SAS. Vil anta at mange av dem som ligger på hotellene rundtomkring i landet faktisk heller skulle vært hjemme. Og siden det ofte er streiker i SAS så har vel en vanlig forretningsmann snart flere uønskede overnattinger pga SAS konflikter enn antall dager de kabinansatte jobber over 20 timer.
Man kan jo ikke snakke om uheldig hendelser som diversions, holdinger etc når en regner arbeidstid. Det vil vel si det samme som f.eks at pleiere, politi etc rundtomkring i det ganske land blir pålagt å ta en dobbelvakt pga sykdom etc.
Husker kanskje feil, men mener at de norske som ønsket å fly langruter måtte gi fra seg noen goder for ikke å bli erstattet av de som var ansatt i København.
Eksempelet over viser vel hvor tungrodd SAS er. La de ansatte som skal fly langruter bo der langrutene starter/slutter. Om absolutt må fly langruter så synes jeg heller dem bør flytte til København eller Stockholm.
Det beste hadde jo vært om SAS åpnet langruter fra Norge.