• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

20 timers arbeidsdag

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Replying to Topic '20 timers arbeidsdag'

Originally posted by TOS

Originally posted by Flaps40

Hverdken din arbeidsgiver eller pax, de vi lever av, er tjent med medarbeidere med slike holdninger.

Hvor jobber du, Flaps40..?

Større norsk flyselskap, engineering.

Originally posted by kafarsken

Har sittet og lest i dette forumet en god stund, nå var jeg nødt til å registrere meg og si noen ord.

Enkelte her inne er meget frekke, de jobber faktisk ikke i lufta og har null peiling! Jeg skulle like å høre hva som hadde skjedd hvis dere måtte arbeide under disse omstendigheter, programmert 10-13 timer fra check in til check out, og ja det er vanlig. Får man overtid for det? nei. Røde dager? nope.

Poenget mitt her at siden dette BARE er crew så kan de faen meg jobbe 12 timer uten å få noe ekstra for det. Og ser man ikke forskjellen på 12 timer på ett legg, og 12 timer på fem legg, ja da tror jeg at det blir vanskelig å forklare noe som helst her inne. Ingen vits fordi det er så opplagt.

Vil også nevne at dette er en lovlig og varslet streik, og det finnes alternativer der ute. Jeg synes ikke synd på paxen, dette må til for at forholdene skal være anstendige.

Lovverket bør gjøres om og skille mellom lange og korte legg, men det burde strengt talt ikke være nødvendig for at ledelsen skal skjønne saker og ting.

Selvsagt ser en forskjell på et 12 timers leg og 12t med korte leg.
Skjer mye propagande i media fra begge sider.
Tror sannheten ligger sånn ca midt imellom.

Originally posted by TOS

Hverdken din arbeidsgiver eller pax, de vi lever av, er tjent med medarbeidere med slike holdninger.

Ikke overraskende, du jobber på bakken. :lol

Originally posted by kafarsken

Originally posted by TOS

Ikke overraskende, du jobber på bakken. :lol

Jeg gjentar at hverken arbeidsgiver eller pax er tjent med så misfornøyde arbeidstakere som det du gir uttrykk for å være. Jeg anbefaler at du skifter arbeidsplass. :hi2

Originally posted by imm

Sist jeg reiste med SAS til New York sto jeg i dokø bak i flyet. Jeg kom til å lene meg intill noe jeg trodde var en vegg, men endte med å falle rett inn i et lite rom der det lå noen kabinansatte som sov. hehe, det var lite populært å komme ramlende inn der gitt. Kom meg ut fortere enn lynet.
Men, det er ikke mange arbeidsplasser man kan ligge å sove på mens man er på jobb gitt. Så i løpet av disse 20 timene så kan man ihvertfall ikke si at man jobber veldig hardt hele tiden.

En annen ting synes nå jeg: Synes man at det er for ille på jobb, så er det jo lov å finne på noe annet.

Jeg har ikke tatt noe standpunkt til hvor hardt man jobber i loepet av de 20 timene, men har bevist at det gaar an aa ende opp med 20timer (noe som var etterlyst).

Lov aa finne seg noe annet, ja vi gaar naa igjennom den prosessen, min kone valgte aa slutte i et stoerre Europeisk flyselskap pga arbeidsforholdene, hun sluttet i April 2005 og vi er ennaa midt oppe i prosessen med aa "komme i orden" etter en slik omveltning.....mens jeg er 100% sikker paa at det var en riktig avgjoerelse, er det en mengde kompliksjoner for absolutt de fleste, i vaart tilfelle betoed aa selge vaart hus, leie en periode, faar saa aa finne noe som vi kunne finansiere paa en loenning...en oppdager fort at det ikke er lett aa finne ny jobb etter 20 aar i flybransjen...saa det er vedlig lett aa sitte bak et tastatur...og skrive finn deg noe annet....noe helt annet er aa gjoere det for de som maa.....

Neida, det er helt sikkert ikke lett å finne seg ny jobb, uansett hva man har drevet med. Jeg tror nok selv at jeg også ville fått problemer på arbeidsmarkedet hvis jeg skulle prøve meg på noe nytt. Men en skulle jo tro at man står høyt i kurs når man har jobbet som flyvertinne i så mange år. Man har lært å takle alle typer mennesker, man er vant til å jobbe 20 timers skift, og man er vant til å kunne omstille seg og takle store utfordringer. Som arbeidsgiver ville slike ting stå høyt i kurs, ihvertfall hvis det var jeg som skulle ansette folk.
Ryanair søker masse folk. De ekspanderer jo raskere enn noen andre. Men det er kanskje ikke like stas å fly for de. Lønningene er lavere, betydelig lavere. Og man må virkelig jobbe for pengene som flyvertinne der. Men det er vel derfor at Ryanair også går så det suser, fordi alle står på som bare pokker, og de som ikke vil være med på løpet, de finner snart ut at de må finne seg noe annet. Hadde jeg vært arbeidsgiver ville jeg ikke sett svært positivt på en som hadde vært ansatt i FR et par år. Da er man vant til det meste.
Uffda, nå sporet jeg litt av her.... sorry.

IMM

Denne var så søt at jeg må bare hive meg på banen:

Men en skulle jo tro at man står høyt i kurs når man har jobbet som flyvertinne i så mange år.

Heh, kanskje - men i en annen verden. En 50+ åring er ikke attraktiv i dagens arbeidsmarked på noen områder. Uansett erfaring.

Ryanair søker masse folk.

Joa, men helst 20-åringer som synes det er gøy å fly for lommepenger. I den alder har man også energi til å "stå på" fordi man ikke har familie som trenger sitt.

dc-8-63: Det er fåfengt å bidra med fakta her. :(

Originally posted by ANX

Denne var så søt at jeg må bare hive meg på banen:

Men en skulle jo tro at man står høyt i kurs når man har jobbet som flyvertinne i så mange år.

Heh, kanskje - men i en annen verden. En 50+ åring er ikke attraktiv i dagens arbeidsmarked på noen områder. Uansett erfaring.

Ryanair søker masse folk.

Joa, men helst 20-åringer som synes det er gøy å fly for lommepenger. I den alder har man også energi til å "stå på" fordi man ikke har familie som trenger sitt.

Men krever ikke Norsk kabinforening full pensjonsopptjening ved 55 år da? Hvorfor skal man finne seg en ny jobb for da....da er det jo bare å bruke ansattbillettene på lange utenlandsreiser og kose seg....nok et gode dem har forresten.

Originally posted by Hurum

Men krever ikke Norsk kabinforening full pensjonsopptjening ved 55 år da? Hvorfor skal man finne seg en ny jobb for da....da er det jo bare å bruke ansattbillettene på lange utenlandsreiser og kose seg....nok et gode dem har forresten.

Skulle ledelsen finne på å innfri de uansvarlige krav til SK cabin spår jeg SBU er snarlig død. Pax er ikke villig til å betale ublu pris for at ansatte skal leve i sus og dus på deres godtroenhet. I dagens konkurranse situasjon er det å tro på julenissen.

Originally posted by Hurum

Skulle ledelsen finne på å innfri de uansvarlige krav til SK cabin spår jeg SBU er snarlig død. Pax er ikke villig til å betale ublu pris for at ansatte skal leve i sus og dus på deres godtroenhet. I dagens konkurranse situasjon er det å tro på julenissen.

SAS ledelsen bør i allfall ikke gi dem noe mer enn hva de ga SAS Braathens kabinforening...da blir det i allefall bråk...og en bekreftelse på at det faktisk lønner seg å streike...istedetfor å samarbeide.

Originally posted by ANX

Dessverre har du rett ANX...naar jeg leser de 2 innleggene etter ditt, skjoenner jeg peonget svaert godt....saa bedre aa foelge raadet om aa kaste tastaturet ut av vinduet!

SAS ånden lenge leve.

Hvorfor skulle ledelsen gi Norsk kabinforening en bedre avtale enn SAS Braathens kabinforening? Vil ikke dette bare gjøre det hele enda verre i framtiden med ulike avtaler og ordninger.

Ledelsen har dessverre stilt seg i denne situasjonen selv. Anklager overhodet ikke de kabinsansette for det.

Originally posted by dc-8-63

Dessverre har du rett ANX...naar jeg leser de 2 innleggene etter ditt, skjoenner jeg peonget svaert godt....saa bedre aa foelge raadet om aa kaste tastaturet ut av vinduet!

DC-8, ettersom du bor i USA, kan du ikke ha unngått å se hvilken vei avlønningen har gått for nyansatte CA der borte. Jeg har et visst kjennskap til det selv også, ettersom jeg jobber i flybransjen. Det hadde sikkert ikke skadet om du hadde innviet oss litt i hvilke forhold som gjelder i USA for tiden. Tror ikke alle har fått med seg den endringen som har skjedd, skal vi si de site 5-10 år.

Hurum sa:

Men krever ikke Norsk kabinforening full pensjonsopptjening ved 55 år da? Hvorfor skal man finne seg en ny jobb for da....

Eh, "krever full" etc? Det var nok en fragmentert oppfatning.

Hvis man opplever noe sånt som "integreringen" SK-BU og er 52 år og møter veggen. Mange her har sagt at det er bare å finne ny jobb. Yeah, dream on.

Fra langt tilbake har luftfartsreglene satt 60 år som limit for flygende. Selskapene har gitt besetninger mulighet til å gå i redusert pensjon allerede fra 55 år. Litt mindre redusert pensjon fra 57 år, og full pensjon ved 60 år.

De sprekeste pilotene pleide være attraktive som co-piloter i nystartede selskaper som trengte erfaringen deres (luftfartsreglene sier at etter den alder kan du ikke være kaptein) og kunne således forlenge karrieren noen få år til.

Cabincrew på 60 er ikke like attraktive i arbeidsmarkedet... ;)

Erfaringen deres er vel heller ikke å kimse av. Det er jo en kjent sak at de slettes ikke er "høytflyvende serveringsdamer" slik mange utenforstående tror.
Og med den erfaringen de har, burde godt voksne flyvertinner stå høyt i kurs i mange slags bedrifter.

IMM

Originally posted by ANX

Hurum sa:

Men krever ikke Norsk kabinforening full pensjonsopptjening ved 55 år da? Hvorfor skal man finne seg en ny jobb for da....

Eh, "krever full" etc? Det var nok en fragmentert oppfatning.

Det var i allefall et av kravene NKF hadde før streiken var et faktum ja. Ikke meg som krevde det!

DC-8, ettersom du bor i USA, kan du ikke ha unngått å se hvilken vei avlønningen har gått for nyansatte CA der borte. Jeg har et visst kjennskap til det selv også, ettersom jeg jobber i flybransjen. Det hadde sikkert ikke skadet om du hadde innviet oss litt i hvilke forhold som gjelder i USA for tiden. Tror ikke alle har fått med seg den endringen som har skjedd, skal vi si de site 5-10 år.
Jeg kan godt innvie dere i hva som skjer her borte, tar utgangspunkt i naerflysselskap, hvor mine kone har vaert flyvertinne i 5 aar og hvor vi fremdeles har mange venner i baade ledelse og blant de flyvende. Hvis vi ser paa Kabinansatte hos Alaska Airlines, finnes det 2 loennskalaer, min kones kollegaer som fremdeles flyr tjener noe over hva SASBraathens kabin har, de har ogsaa full andledning til "bidde" sin egen schedule baade med hensyn naar de vil jobbe, og hvilke ruter! Dette dreier seg om ca 30% av de ansatte, de restenende 70% som er ansatt de senere aar, maa ta til takke med lavere loenn og maa bidde paa det som er igjen etter...baade arbeidsdagerog ruter.....og det sier seg selv at de yngre flyr mye Prudhoe Bay....mens Mexico betjenes av den eldre garde....Alaska er ikke ulik andre store selskaper i USA

Jeg kan godt innvie dere i hva som skjer her borte, tar utgangspunkt i naerflysselskap, hvor mine kone har vaert flyvertinne i 5 aar og hvor vi fremdeles har mange venner i baade ledelse og blant de flyvende. Hvis vi ser paa Kabinansatte hos Alaska Airlines, finnes det 2 loennskalaer, min kones kollegaer som fremdeles flyr tjener noe over hva SASBraathens kabin har, de har ogsaa full andledning til "bidde" sin egen schedule baade med hensyn naar de vil jobbe, og hvilke ruter! Dette dreier seg om ca 30% av de ansatte, de restenende 70% som er ansatt de senere aar, maa ta til takke med lavere loenn og maa bidde paa det som er igjen etter...baade arbeidsdagerog ruter.....og det sier seg selv at de yngre flyr mye Prudhoe Bay....mens Mexico betjenes av den eldre garde....Alaska er ikke ulik andre store selskaper i USA

Thank you DC-8. Situasjonen du beskriver er sikkert ikke så ulik flere av selskapene. Å begynne som CA i USA er ikke i nærheten av det det var før dereguleringen satte inn for fullt i -78.

Back